InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelen

Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelen

Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelen De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning te kunnen kopen. Nochtans is er nog een andere, interessante manier om de aankoop van een woning te kunnen doen: de koop op lijfrente. Bij de koop op lijfrente kan je eigenaar van een woning worden door maandelijkse betalingen te doen aan de verkoper en dit tot aan zijn overlijden. Het systeem van een huis kopen op lijfrente is onderworpen aan heelwat specifieke fiscale en juridische regels. Daarom kan het nuttig zijn om het advies te vragen aan een vastgoedmakelaar die in deze materie gespecialiseerd is. Hoe werkt het kopen van een huis op lijfrente, en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Huis kopen: hypotheek of lijfrente?

De meeste mensen die een huis kopen hebben daarvoor niet voldoende kapitaal en gaan daarom een lening aan. Ze sluiten een lening bij een bank die een hypotheek neemt op de woning. Je wordt in dat geval pas eigenaar van de woning wanneer je je volledige lening hebt afbetaald. Een andere manier om een huis te kopen is de koop op lijfrente. Een woning op lijfrente kopen is veel minder gebruikelijk dan een hypotheek aangaan en is daardoor minder bekend bij de bevolking.

Koop op lijfrente

Definitie

Lijfrente betekent strikt genomen dat de verkoper een rente geniet zolang hij of zij in levende lijve is. Letterlijk genomen dus "een rente op het lijf". De koper betaalt de koopprijs niet in één keer aan de verkoper, maar in periodieke betalingen. Die periodieke betalingen gebeuren doorgaans maandelijks. De koper moet de verkoper maandelijks dus een bedrag of rente betalen zolang de verkoper leeft.

Prijs

Het bijzondere aan de koop op lijfrente is dat de koper op voorhand niet weet hoe groot de koopprijs van de woning zal zijn. Hij weet immers niet wanneer de verkoper zal overlijden. Dan zal de verplichting voor de koper stoppen om periodieke betalingen te doen. Hierdoor is de verkoop op lijfrente een kanscontract. Als de verkoper na korte tijd sterft, zal de koper dus een klein bedrag hebben moeten betalen. Blijft de verkoper lang in leven, dan zal de uiteindelijke prijs van de woning hoog zijn.

Koop op lijfrente: voordelen en nadelen

Verkoper: vooral voordelen

Als verkoper heb je bij de formule van de verkoop op lijfrente het voordeel dat je tot je overlijden een vast maandelijks inkomen kan hebben. De koper is immers verplicht om tot aan je dood maandelijkse betalingen te doen. Dit is vooral een gegeerde formule bij oudere mensen die geen kinderen hebben en hun woning dan ook niet kunnen overerven. Voorts kan de verkoper laten bedingen dat hij het vruchtgebruik van het huis mag behouden zolang hij leeft en dat alleen de naakte eigendom van de woning overgedragen wordt.

Koper

De koper heeft het voordeel dat hij geen beginkapitaal hoeft te hebben en dat hij geen lening hoeft te nemen. Dit is een interessant voordeel in vergelijking tot de hypotheek. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de verkoper vroeg overlijdt, en de totale koopprijs van de woning dus laag is geweest. Als nadeel heb je als koper dat de kans bestaat dat de verkoper lang blijft leven en je dus een hele lange tijd maandelijkse betalingen zal moeten doen.

Advies vastgoedmakelaar

Voor de leek kan het begrip "koop op lijfrente" wat moeilijk zijn om te begrijpen en de voordelen en nadelen ervan in het juiste kader te plaatsen. Bovendien komen er heelwat juridische, financiële en fiscale bijzonderheden op het vlak van wetgeving aan te pas die alles nog onoverzichtelijker kunnen maken. Daarom kan het nuttig zijn om het advies in te winnen van een erkend vastgoedmakelaar die gespecialiseerd is in lijfrente. Online kan je gratis en vrijblijvend offertes van makelaars in je regio aanvragen waarna duidelijk wordt welk prijskaartje er vasthangt aan dergelijk professioneel advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteVastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteEn viager of viagère verkopen in plaats van een omgekeerd woonkrediet. Wat is dat? Benut in 2019 de meerwaarde van uw hu…
Hypotheek voor starters: Sociale KoopHypotheek voor starters: Sociale KoopVoor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Verschil huurkoop en koop op afbetalingWat is het verschil tussen “koop op afbetaling” en “huurkoop”? Aan welke verplichtingen moeten koper en verkoper zich ho…
Bronnen en referenties
  • http://www.lijfrentemakelaar.be/ (geraadpleegd op 03/11/2015).

Reageer op het artikel "Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelen"

Reactie

Mieke van Beers, 13-09-2011 13:48 #1
Bestaat er een concept contract voor een huis kopen op lijfrente? Bestaat er ook een mogelijkheid om te kopen o.b.v. 50% eigen kapitaal en 50% kanscontract? De belastingdienst kon mij geen uitkomst geven over de mogelijkheid van fiscale aftrek zoals bij een normale hypotheek. Waar kan ik meer informatie en ervaringsberichten krijgen? Reactie infoteur, 14-09-2011
Hallo Mieke,

Er zullen zeker wel basisovereenkomsten zijn als je een huis wilt kopen op lijfrente.
Dat kan je vragen aan je notaris, aan je advocaat of aan je verzekeraar.
Meer info over de koop op lijfrente kan je vinden op:
http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/lijfrente-te-overwegen/
Over de fiscale aspecten van de koop op lijfrente kan je meer te weten komen bij je belastingadviseur of een jurist in fiscaal recht.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!