InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?

Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?

Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis? Wie zijn huis wil verkopen, heeft niet altijd een prijs in gedachten. Een huis verkopen is dan ook niet iets wat je regelmatig doet, behalve als je een makelaar in vastgoed bent. Je kan je woning laten schatten door een expert of makelaar waardoor je een realistisch beeld krijgt van de waarde van je woning en de eventuele verkoopprijs. Maar er zijn altijd criteria die sowieso de waarde van een huis mee helpen bepalen. Belangrijk hierbij is de kwaliteit van het materiaal en de constructie van de woning, en de ligging ervan. Met welke gegevens moet je nog zoal rekening houden bij de inschatting van de waarde van je woning?

Huis verkopen

Stel je wilt je huis verkopen maar je hebt niet echt een idee welke verkoopprijs je erop kan plakken. Een huis verkopen is dan ook niet iets waar de meeste mensen veel ervaring mee hebben. In de eerste plaats wil je een interessant rendement halen en een aardig bedrag uit de verkoop binnenrijven. Van de andere kant mag je de verkoopprijs ook niet te hoog houden, want dan kan je de lat te hoog leggen en kan je huis lange tijd te koop staan.

Realistische vraagprijs

Daarom is het belangrijk om een realistische verkoopprijs voorop te stellen. Dan is de vraag natuurlijk wat "realistisch" is. In de internationale handel zegt men soms dat de waarde van een goed evenveel is als de prijs die iemand ervoor wil neertellen. Als je een kandidaatkoper hebt die bijvoorbeeld 250.000 euro voor jouw huis wilt neertellen, dan is jouw huis op dat moment 250.000 euro waard. Alleen is het zo dat je daar op voorhand niet altijd zicht op hebt.

Woning laten schatten

Daarom is het handig om je woning te laten schatten. Een vastgoedmakelaar, een expert in vastgoed, een taxateur of een notaris kan eens een kijkje komen nemen naar je woning en dan een prijs schatten. Dan kan je een idee hebben van de waarde van een woning. Toch is een schatting altijd maar een schatting en weten experts ook niet altijd hoeveel geld een eventuele koper wil neertellen als hij verliefd is op een bepaalde woning.

Waarde van woning bepalen: criteria

Los van een eventuele schatting door specialisten, zijn er altijd bepaalde criteria die mee de waarde van een woning helpen bepalen. Deze criteria spelen altijd een rol bij het inschatten van een mogelijke verkoopprijs.

Kwaliteit woning

Ten eerste is er de kwaliteit van het huis zelf, met name de kwaliteit van de gebruikte materialen. Hoe is de kwaliteit van muren, ramen en deuren? Hoe is de afwerking van de kamers? Is de afwerking ook esthetisch mooi of eerder saai? Is het huis goed geïsoleerd?

Ligging en bereikbaarheid

De ligging van de woning speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de waarde. Is het huis gelegen in het stadscentrum of op het platteland? Is er veel lawaaihinder in de omgeving? Hoe zit het met de bereikbaarheid van de woning? Is de woning dichtbij een autosnelweg gelegen of zijn er veel faciliteiten zoals scholen en winkels in de buurt?

Andere eigenschappen

Wat de waarde van een huis mee kan bepalen, zijn de extra eigenschappen zoals bijvoorbeeld de tuin. Heeft de woning een grote tuin of eerder een klein tuintje waar je amper wat stoelen kan neerzetten? Is er een garage voor de auto of moet je je wagen op straat kwijt? Hoeveel slaapkamers heeft het huis? Allemaal kenmerken die de aantrekkelijkheid van een woning en dus ook de waarde mee kunnen bepalen.

Offertes makelaars

Wil je een beeld krijgen van de waarde van je woning dan kan je eventueel een schatting laten maken door een vastgoedmakelaar. Daarna kan je als je dat wenst de samenwerking met de makelaar verderzetten en deze inschakelen om de verkoop van je woning tot een goed einde te brengen. Online zijn er offerte-aanvragen beschikbaar waar je je persoonlijke gegevens kan invullen. Hierna krijg je een overzicht van wat de makelaars in je regio zoal te bieden hebben in het kader van een waardeschatting of eventuele verkoop van de woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je best je huis verkopen?Hoe kun je best je huis verkopen?Overweeg je jouw huis of appartement te verkopen, maar twijfel je nog aan wie je dit zult toevertrouwen? De meest geschi…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.
Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar?Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar?Mensen die hun huis willen verkopen menen vaak dat het niet echt nodig is om een verkoopmakelaar in te schakelen. Een ma…

Reageer op het artikel "Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!