InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurcontract bedrijfsruimte opzeggen

Huurcontract bedrijfsruimte opzeggen

Als je bedrijfsruimte huurt, gelden er een aantal afwijkende bepalingen. Hoe kun je de huur van bedrijfsruimte opzeggen? Welke opzegtermijnen dienen huurder en verhuurder in acht te nemen als ze de huurovereenkomst willen ontbinden? Tevens is de verhuurder gebonden aan opzeggronden als hij het huurcontract bedrijfsruimte wil opzeggen.

Huur van bedrijfsruimte

De huur van bedrijfsruimte is gebonden aan andere regels dan een huurcontract van een woning.

Duur van huurovereenkomst bedrijfsruimte

Bijzonder aan de huurovereenkomst van middenstandsbedrijfsruimte is dat de huur minstens vijfjaar duurt. Pas tegen het einde van deze periode kan de huur door opzegging worden beëindigd. Als de overeenkomst niet wordt opgezegd tegen het vijfde jaar, dan loopt de overeenkomst opnieuw vijf jaar door. Dan kan pas tegen het tiende jaar de huurovereenkomst worden opgezegd.

Opzegtermijn huur bedrijfsruimte

De opzegtermijn voor de huur van bedrijfsruimte bedraagt een jaar, voor zowel de huurder als de verhuurder. Wie na vijf jaar van de huurovereenkomst af wil, moet de huur opzeggen aan het einde van het vierde jaar. Als het contract langer dan tien jaar heeft geduurd, blijft de opzegtermijn een jaar. Na het tiende jaar is er een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaan, die ieder moment kan worden opgezegd, mits de opzegtermijn in acht wordt genomen.

Opzeggen huur bedrijfsruimte

Het bijzondere aan de huur van een bedrijfsruimte is dat de huurovereenkomst niet van rechtswege eindigt omdat de huurperiode afloopt. Er is opzegging nodig door de huurder of de verhuurder. Alleen een huurcontract van maximaal twee maanden loopt af zonder dat er opzegging nodig is.

Opzeggen huurovereenkomst

Het opzeggen van de huurovereenkomst van bedrijfsruimte moet schriftelijk gebeuren middels een aangetekende brief of in een brief die door de deurwaarder bij de wederpartij wordt thuisbezorgd.

Opzeggen huur bedrijfsruimte door de huurder

Een huurder die het huurcontract wil beëindigen, moet een brief schrijven met de mededeling dat hij de huur opzegt. Tevens moet hij de opzegtermijn in acht nemen. De brief is gericht op de verhuurder.

Opzeggen door de verhuurder na vijf jaar

Ook de verhuurder moet een opzegbrief schrijven. De brief is alleen geldig als de verhuurder de opzeggingsgrond noemt. Hij is verplicht om de huurder in de brief te vragen binnen zes weken te laten weten of hij instemt met de opzegging. Als de huurder laat weten dat hij niet akkoord gaat of als de huurder verstek laat gaan, moet de verhuurder zich tot de kantonrechter wenden om de huurovereenkomst te ontbinden. Er moet dan sprake zijn van een opzeggingsgrond die in de wet is genoemd. Anders loopt het huurcontract nog vijf jaar door.

Opzeggen huur bedrijfsruimte na tien jaar

Wie tegen het tiende jaar wil opzeggen, heeft de keuze uit vier opzeggingsgronden. Tevens kan de kantonrechter een belangenafweging maken, als er geen geldige opzeggrond is. Met het tiende jaar is het opzeggen van het huurcontract dus eenvoudiger dan na vijf jaar. Ook na het tiende jaar blijft de verhuurder gebonden aan opzeggingsgronden of aan de belangenafweging van de rechter.
Gerelateerde artikelen
Opzeggen huurovereenkomstEen huurovereenkomst kan niet “zomaar” worden opgezegd. De huurder en verhuurder moeten een opzeggingstermijn in acht ne…
Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuurHuurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract. Zo moe…
Huur van bedrijfsruimteAan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd…
Huurder overleden en danHuurder overleden en danStel een huurder is overleden, wat gebeurt er dan met het huurcontract na dit overlijden? Of er is sprake van een echtsc…
Opzegtermijn arbeidsovereenkomst werkgever en werknemerAls de werkgever of werknemer de arbeidsovereenkomst wil beëndigen, moet er een opzegtermijn in acht worden genomen. In…
Bronnen en referenties
  • Basisboek recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Huurcontract bedrijfsruimte opzeggen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!