InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Zeven tips voor wie een woning gaat huren of kopen

Zeven tips voor wie een woning gaat huren of kopen

Zeven tips voor wie een woning gaat huren of kopen Een woning huren in 2018 en 2019 of toch een huis kopen? Als u gaat verhuizen of een starter op de woningmarkt bent, is het goed als u zich dit ook afvraagt. Wat is goedkoper, wat zijn de tips? De voor- en nadelen van kopen en huren van een woning worden op een rijtje gezet. Verder wordt ingegaan op de voorwaarden voor het krijgen van een huurtoeslag, de verlaging van de overdrachtsbelasting en de jaarlijkse huurverhogingen.

Woning huren of woning kopen in 2018?

Huren of kopen? Zeven tips voordat u een besluit neemt

Het antwoord op de vraag of u het beste kunt gaan kopen of huren is wordt sterk bepaald door een aantal factoren. Daarom een aantal tips om uw keuze tussen kopen en huren te vereenvoudigen. Wat is bijvoorbeeld uw antwoord op de volgende vragen:

1. Hoe mobiel moet u zijn?

Als uw baan vereist dat u snel moet kunnen verkassen, is een huurwoning over het algemeen aan te bevelen. De opzegtermijn is kort en de verkoop van een woning kan onder de huidige marktomstandigheden nog wel eens vele maanden duren. Tijd die u dan niet hebt.

2. Hoeveel tijd hebt u?

Voor huurwoningen gelden nogal eens lange wachttijden, zeker in het wat goedkopere segment. Bij tijdsdruk ligt een koopwoning, of een huurwoning in het duurdere segment, voor de hand.

3. Hoeveel budget en inkomen hebt u?

Bij een te laag inkomen en te weinig eigen vermogen ligt een huurwoning meer voor de hand.

4. Hebt u twee linkerhanden of kunt u verbouwen?

Als u geen klusser bent ligt een eigen woning of klushuis minder voor de hand. Het onderhoud is voor eigen rekening, of voor rekening van de Vereniging Van Eigenaren. Voor elk wissewasje iemand laten komen is tegenwoordig nauwelijks betaalbaar.

5. Bent u ongerust over de ontwikkeling van de lasten de komende jaren?

In ons land zijn de huren nog steeds goed beschermd. Bent u het niet eens met de huur dan kunt u vaak nog naar de huurcommissie. De lasten ontwikkeling voor kopers lijkt zeer ongewis. Allerlei gemeentelijke heffingen betreffende onroerend goed, zoals de WOZ, lijken steeds meer vrij te worden gelaten en hebben een natuurlijke neiging om verder te stijgen. Bij huren lijkt de toekomst dus minder ongewis. Overigens neemt ook de druk op de huursector toe om steeds meer kostendekkend te worden.

6. Wilt u eigen baas zijn?

Als u zo veel mogelijk eigen baas wilt zijn, ligt het voor de hand dat u een woning koopt. Het wel en wee wordt niet voor u geregeld, maar u regelt het zelf. Een koopwoning geeft meer vrijheid en biedt u ook de kans om extra vermogen op te bouwen.

7. Wat is uw leeftijd?

De leeftijd kan op een paar manieren een belangrijke rol spelen bij de keuze tussen huren of kopen:
  • Sommige ouderen verkopen hun eigen woning met overwinst, om van het geld een aantrekkelijke woning te huren,
  • Sommigen blijven juist in hun koophuis om via een opeethypotheek een extra inkomen te hebben,
  • Sommigen hebben gegeven hun leeftijd moeite om een hypotheek rond te krijgen, en gaan dus huren.

Huurverhoging per 1 juli 2017 en 1 juli 2018

De huren gaan voor een aantal huizen extra omhoog. Volgens het kabinet om de doorstroming op de huizenmarkt te bevorderen. Het betreft de volgende maatregelen:
  • Huurders met hogere inkomens die in de sociale huursector wonen, kunnen een extra huurverhoging krijgen van maximaal 5%.
  • In zogenaamde schaarstegebieden mag de huur worden verhoogd met maximaal 25 huurpunten.

Het gaat hier om een jaarlijkse huurverhoging die inkomensafhankelijk is, meer verdienen betekent meer betalen Ook in 2018 en zeer waarschijnlijk 2019 zullen de huren dus verder stijgen. Dat maakt het huren er dus niet goedkoper op en het kopen misschien aantrekkelijker. Zeker als de hypotheekrente laag staat.

Huren: voordelen en nadelen van huren

Nog even de voor- en nadelen van een huurwoning:

De Voordelen van een huis huren op een rijtje:
  1. Er is een korte opzegtermijn voor de huur. Meestal 1 maand.
  2. U hoeft geen groot onderhoud en reparaties te betalen.
  3. Minder verzekeringen betalen. Bijvoorbeeld geen opstalverzekering.
  4. Minder belastingen betalen. Bijvoorbeeld geen WOZ.
  5. Wellicht ontvangt u huursubsidie of huurtoeslag, om de maandelijkse lasten verder te drukken.
  6. Zo kunt u het kopen van een huis nog even uitstellen.

De Nadelen van een huis huren op een rijtje:
  1. Er wordt geen eigen vermogen opgebouwd.
  2. De keuzemogelijkheden zijn over het algemeen beperkter.
  3. Er zijn wachtlijsten.
  4. De woning is vaak minder op maat.
  5. Bij verhuizing zal de woning vaak in de oorspronkelijke staat moeten worden teruggebracht.
  6. U moet aan een aantal eisen van de verhuurder voldoen.

Kopen: voordelen en nadelen van kopen

Ook kopen heeft zijn voor- en nadelen:

De Voordelen van een koopwoning op een rijtje:
  1. Door de rente vast te leggen blijven de hypotheeklasten stabiel.
  2. De hypotheekrente is nog steeds fiscaal aftrekbaar in ons land.
  3. U bouwt vermogen op, via aflossing of via de waardestijging van de woning.
  4. Er is meer keuze.
  5. U bent eigen baas. U kunt het huis over het algemeen verbouwen en aanpassen aan uw eigen wensen.

De Nadelen van kopen van een huis op een rijtje:
  1. U moet allerlei verzekeringen afsluiten, zoals de opstalverzekering.
  2. De hypotheekrenteaftrek is toch een onzekere factor.
  3. De rente na de rente vaste periode is een onzekere factor.
  4. De gemeentelijke lasten vormen een onzekere factor.
  5. U betaalt zelf het onderhoud van de woning. Daarvoor moet u een extra reserve aanhouden.
  6. U bent meer aan de locatie gebonden.
  7. U betaalt 2% overdrachtsbelasting waar u niets aan hebt.

Huurhuis kopen

Per jaar worden er bijna 6000 huurwoningen te koop aangeboden door woningcorporaties. En dat kan aantrekkelijk zijn. Corporaties geven kortingen van 10 tot 30 procent. Tien procent als u geen zittende huurder bent en bovendien niet in aanmerking komt voor koopsubsidie. Dertig procent als u wel een zittende huurder bent en wel voor een koopsubsidie in aanmerking komt.

Huurtoeslag in 2018

Wie huurt, doet er goed aan om na te gaan of hij in aanmerking komt voor een huurtoeslag (voormalige huursubsidie). Bekijk daarvoor of u aan de voorwaarden voldoet die overigens elk jaar veranderen:
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • Het huurhuis is een zelfstandige woning met eigen voordeur, eigen toilet en keuken.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of bent in het bezit bent van een geldige verblijfsvergunning.
  • U bent op het huur adres ingeschreven bij de gemeente.
  • De huur, die u moet betalen is, inclusief maximaal 12,- servicekosten per maand, niet te hoog zijn (circa 700 euro per maand) en niet te laag (ongeveer 200 euro). Voor eventuele medebewoners, 65 plusser en een meerpersoonshuishouden, gelden bijgestelde bedragen. Deze bedragen zijn elk jaar anders.
  • Het toetsingsinkomen bedraagt maximaal 21.950.
  • Bedrag aan spaargeld en vermogen in box 3 bedraagt van niet meer dan 30.000 in 2018.

Lokale lasten

De lokale lasten kunnen per gemeente flink verschillen.

Starten op de huizenmarkt

Er zijn in ons land ook meerdere subsidiemogelijkheden, om een huis te kunnen kopen. Ook bij een lager inkomen. Denk u aan de koopsubsidie, starters lening, hypotheekrenteaftrek of ondersteuning via de Nationale Hypotheekgarantie. Ook als u wilt starten op de huizenmarkt, zijn er dus voldoende mogelijkheden.

Slot

Aan u de keuze. Huren of kopen. Waar voelt u zich het beste bij? Misschien huurt u wel een woning die u binnenkort kunt kopen. Het voordeel is dan in ieder geval dat u het huis en de buurt goed kent. Corporaties bieden huurwoningen regelmatig voor een gereduceerde prijs aan. Kopen is dan vaak zeker de moeite waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Huren in de vrije sectorHuren in de vrije sectorDe huurwoningmarkt kan worden verdeeld in twee segmenten: de sociale sector en de "vrije sector", ook wel "particuliere…

Reageer op het artikel "Zeven tips voor wie een woning gaat huren of kopen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-02-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!