InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuur

Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuur

Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract. Zo moet de verhuurder de opzegtermijn in acht nemen en gegronde redenen hebben om het huurcontract te beëndigen. Hoe zit het met de huurbescherming van kamerhuur? Heb je met kamerhuur recht op huurbescherming? Met onderhuur heb je in principe ook huurbescherming.

Wat is huurbescherming?

Huurbeschermer beschermt de huurder tegen het plotseling opzeggen van het huurcontract. Bij huur van woonruimte heeft de huurder huurbescherming. Dit recht staat beschreven in art. 7: 272 BW. Als de huurder het er niet mee eens is, kan de verhuurder niet zomaar de huur opzeggen. De verhuurder heeft toestemming nodig van de kantonrechter.

Huurbescherming bij woonruimte

Woonruimte is een begrip dat breed kan worden gedefinieerd. Het gaat om allerlei vormen van woonruimte: een zelfstandige woning, een flat, een etage, een appartement enzovoort. De huurder heeft recht op huurbescherming. Zeer tijdelijke woonruimte, zoals een recreatiewoning of een caravan valt niet onder de huurbescherming.

Geen huurbescherming

Huurbescherming geldt niet voor de huurders van:
  • Woonboten
  • Winkelwoningen
  • Recreatiewoningen
  • Dienstwoningen
  • Kamers in verzorgingstehuizen

Beëindigen huurcontract

De verhuurder moet de huur opzeggen en een geldige reden opgeven om het huurcontract te beëindigen.

Huurbescherming kamerhuur

Hebben kamerbewoners huurbescherming? Het huren van een kamer bij een particulier, oftewel “hospitakamer”, is een onzelfstandige woonruimte. De wet geeft een aparte regel voor onzelfstandige woonruimte in de woning waar ook de verhuurder woont (de hospitakamer). Er gelden twee regels:
  • De eerste negen maanden is er geen huurbescherming. Als de verhuurder de opzegtermijn van minstens drie maanden in acht neemt, kan hij zelf de huur opzeggen.
  • Na de eerste negen maanden heeft de verhuurder toestemming nodig voor het opzeggen van de huur. De opzeggingsgronden moeten in acht worden genomen. De rechter kan ook een belangenafweging maken tussen enerzijds de belangen van de verhuurder en anderzijds de belangen van de huurder.

Wat is onderhuur?

Onderhuur houdt in dat je woonruimte huurt van een andere huurder. In feite zijn er twee overeenkomsten: 1 tussen de onderhuurder en de huurder en 1 tussen de huurder en de verhuurder.

Onderhuur & huurbescherming

Een onderhuurder heeft huurbescherming, ook als de verhuurder vertrekt en zijn of haar medehuurder de overeenkomst voortzet. De medehuurder wordt dan de nieuwe verhuurder en de onderhuur loopt door. Als je als onderhuurder een zelfstandige woonruimte huurt en daar hoofdverblijf hebt, heb je huurbescherming ten opzichte van de hoofdhuurder indien de overeenkomst met degene met wie je de onderhuurovereenkomst hebt gesloten, eindigt. De hoofdhuurder wordt dan de verhuurder. Als je een kamer huurt in onderhuur, eindigt de huur als de huurovereenkomst met degene van wie je onderhuurt, eindigt.
Gerelateerde artikelen
Wat is onderhuur?Wat is onderhuur? Wat zijn de rechten van een onderhuurder? Wat zijn de voordelen en nadelen van onderhuur en is onderhu…
Je kamer onderverhurenAls je je kamer tijdelijk niet meer nodig hebt, kun je de kamer onderverhuren. Dat kan voordelig zijn, omdat je als aanb…
Onderhuurcontract en onderhuurOnderhuurcontract en onderhuurOnderhuur is vaak goedkoper dan gewoon huren, maar niet in alle gevallen. Toch kan onderhuur aantrekkelijk zijn, bijvoor…
Onderhuur van (studenten)kamer: hoe werkt het?Onderhuur van (studenten)kamer: hoe werkt het?Hoe werken onderverhuur en onderhuur precies? En mag je altijd wel onder(ver)huren? Wanneer je op stage of op reis bent…
Kamer huren: soorten studentenkamersHet is zover: je gaat op kamers. Er zijn verschillende soorten kamers en vormen van kamerverhuur, met bijbehorende recht…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Basisboek recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuur"

Reactie

Sunshine, 26-08-2013 13:47 #1
Hallo.
ik ben namelijk een groot vraag naar jullie toe en ik weet mij geen raad meer. Ik heb namelijk mijn koophuis laten verhuren en daar ook inmiddels een contract opgesteld huurovereenkomst. nu heb ik een koper gevonden en die het huis wilt kopen maar nu willen de huurders het huis niet meer uit. hoe moet ik veder handelen kunnen jullie mij hier een antwoord op geven want ik ben zo hopeloos dat ik het echt niet meer weet.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!