InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Investeren: het kopen van een eigen huis als investering

Investeren: het kopen van een eigen huis als investering

Investeren: het kopen van een eigen huis als investering Een eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je op de lange termijn eigenaar worden na het afbetalen van de hypotheek. Tegelijk komen er veel kosten kijken bij het kopen van een huis zoals de belasting, hypotheekafbetaling, de verzekering en de kosten van het onderhoud. Vóórdat je je investering in een huis als geslaagd of rendabel kan beschouwen moet je nagaan of ze meer voordelen oplevert dan de som van alle lasten en kosten. Die voordelen kunnen onder meer bestaan in opbrengsten uit verhuur of het genereren van een meerwaarde in de toekomst. Het advies van een vastgoedmakelaar kan je bijkomende informatie opleveren over het mogelijk rendement van een investering in een woning, en dit onder meer in het kader van prijsontwikkelingen op de huizenmarkt. Welke nuttige bedenkingen zijn er zoal te maken bij de beslissing om in een huis te investeren?

Huis kopen vs. huren

Het kopen van een eigen huis is een kostelijke aangelegenheid en daardoor een hele stap in het leven van een mens. Om die reden stellen heelwat mensen de aankoop van een woning uit. Ter afwachting huren ze dan een appartement of een huis in de hoop dat hun financiële situatie in de toekomst beter wordt. Als je lange tijd blijft huren heb je wel het nadeel dat je niks opbouwt. Je hebt niet zoveel verplichtingen en verantwoordelijkheden als een eigenaar maar je bouwt ook niet aan je toekomst.

Investeren in de toekomst

Net daarom wordt huren wel eens beschouwd als het maandelijks weggooien van geld. Het geld dat je betaalt aan huur is niet meer of niet minder dan een uitgave om die maand van je huurwoning gebruik te mogen maken. Het kopen van een huis is iets helemaal anders: dan betaal je ook maandelijks een aflossingsbedrag voor je hypotheek, maar op de lange termijn levert het je wel de eigendom op. Eens de hypotheek is afbetaald, ben je volledig eigenaar. Door te kopen bouw je dus aan je toekomst.

Eigen huis: gebruik én eigendom

Het kopen van een huis heeft dan ook zijn voordelen ten opzichte van het huren van een huis. Bij het huren is je enige voordeel het gebruik van de huurwoning, terwijl bij de aankoop van een huis meerdere voordelen spelen. Ten eerste kan je gebruik maken van je woning en er in wonen. Ten tweede weet je dat op de lange termijn je rechtmatige eigendom op je ligt te wachten als je tenminste de hypotheek volledig afbetaalt.

Tastbare belegging

Tenslotte kan je een huis ook beschouwen als investering doordat je het ook weer met winst kan verkopen als je eens eigenaar bent. Op die manier is een huis ook een belegging voor de lange termijn. Een huis biedt als belegging de "zekerheid van steen" en is tastbaarder in vergelijking met andere beleggingen zoals aandelen of trackers. Bovendien kan je een huis ook nog altijd verhuren.

Meerwaarde woning

Een huis kan een interessante investering zijn als het op de lange termijn meer waard kan worden dan op het moment dat jij het hebt aangekocht. Toch wordt er soms te makkelijk vanuit gegaan dat de waarde van een huis in de toekomst sowieso zal stijgen. Dit is niet noodzakelijk zo: de waarde is altijd afhankelijk van de economische conjunctuur en de huizenmarkt. Heb je een huis gekocht op een moment dat een vastgoedbubbel werd opgebouwd, dan kan dit je duur komen te staan wanneer je je huis noodgedwongen aan een lagere prijs zal moeten verkopen.

Rendement woning

Voordelen vs. lasten

Vóórdat je kan spreken van een huis als investering met rendement, moet je ook kunnen zeggen of je huis daadwerkelijk een financieel voordeel oplevert. Los van het gebruik dat je van de woning maakt, is het interessant om te kijken of je woning ook inkomsten kan genereren. Hiermee wordt onder meer bedoeld: de opbrengsten uit verhuur, de meerwaarde na renovatie, toekomstige prijsstijgingen op de huizenmarkt, enz... Een investering in een huis kan pas beschouwd worden als rendabel wanneer die voordelen groter zijn dan alle lasten samen, zoals taksen, belastingen, verzekeringen en kosten van onderhoud.

Advies vastgoedmakelaar

Om te kijken wat de mogelijkheden van een investering in een woning zijn op dat vlak kan je te rade gaan bij een vastgoedmakelaar. Eens je je oog hebt laten vallen op een woning is elk bijkomend advies mooi meegenomen. Een makelaar kan je interessante info geven over het potentiële rendement van het huis als huurwoning en het profiel van huurders dat de woning kan aantrekken. Bovendien is de visie van een makelaar ook nuttig op het vlak van de meerwaarde van de woning in de toekomst. Een makelaar kan de bewegingen op de huizenmarkt immers beter inschatten dan een particuliere investeerder. Online kan je kijken hoeveel zo een deskundig advies je kan kosten door het aanvragen van prijsoffertes van makelaars in je regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huisVastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huisVastgoed wordt door de meeste mensen gezien als een waardevolle en veilige investering. Investeren in een eigen huis bie…
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Het aangaan van een hypotheek kan een zware last betekenen voor wie een huis wil kopen. Zeker in een crisis waar de prij…
Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?Geld lenen kan je doen om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld voor de aankoop van een woning. Daarnaast kan je ook…

Reageer op het artikel "Investeren: het kopen van een eigen huis als investering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!