InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar?

Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar?

Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar? Mensen die hun huis willen verkopen menen vaak dat het niet echt nodig is om een verkoopmakelaar in te schakelen. Een makelaar kost toch alleen maar geld? En eigenlijk kan je je huis ook wel zelf via internet verkopen, toch? Deze argumenten zijn begrijpelijk, maar missen toch wat nuance. Want het kan erg interessant zijn om een verkoopmakelaar in te schakelen bij de verkoop van je woning. Een makelaar is professioneel met de verkoop van vastgoed bezig en beschikt over een kennis van de huizenmarkt die bepaalde voordelen kan opleveren bij de verkoop van je woning. Als alles goed verloopt kan een makelaar ervoor zorgen dat je huis sneller verkocht geraakt, en dit dankzij het uitgebreide netwerk van vastgoedcontacten waar de makelaar een beroep kan op doen. Welke taak heeft een verkoopmakelaar en welke voordelen kan hij de potentiële verkoper van een woning bieden?

Je huis zelf verkopen

Het lijkt makkelijk: je wilt je huis verkopen en je zet gauw even een paar advertenties op het internet. Je gaat ervan uit dat het wel losloopt en de kandidaatkopers wel zullen toestromen. Waarom zou je dan een verkoopmakelaar nodig hebben? Je kan op die manier geld uitsparen doordat je geen verkoopmakelaar hoeft te betalen. Toch kan het inschakelen van een verkoopmakelaar voordelen hebben waar je op het eerste gezicht misschien niet aan gedacht had.

Huis verkopen: voordelen verkoopmakelaar

Nuchtere kijk op je huis

Een verkoopmakelaar heeft geen psychologische band met het huis en zal kritisch zijn als het aankomt op het beoordelen van de kwaliteit ervan, en dus ook bij het schatten van de waarde van de woning. Hij zal de verkoopprijs dan ook nooit te hoog inschatten waardoor je huis eventueel te lang te koop zou blijven staan. Hij zal daarentegen een realistische vraagprijs voorop stellen waarbij een goede verhouding tussen waarde en prijs in acht wordt genomen.

Kennis huizenmarkt

Als particulier verkoop je niet vaak een huis en ben je dus ook niet goed op de hoogte van eventuele evoluties op het vlak van prijsdalingen of -stijgingen op de huizenmarkt. Een verkoopmakelaar daarentegen is daarvan wel op de hoogte. Dit is een belangrijke troef in het bepalen van de prijs: het komt er op aan om geen te lage en geen te hoge vraagprijs te bepalen. Bij een te hoge verkoopprijs kan je huis te lang te koop staan, wat nefast kan zijn voor het aantrekken van kandidaatkopers. En hoe langer dit duurt, hoe sterker dit nadeel werkt. Bij een te lage verkoopprijs kunnen kandidaatkopers zich gaan afvragen waarom de prijs zo laag is (Zijn er misschien verborgen gebreken? Wilt de verkoper er snel vanaf zijn?, enz...).

Professioneel onderhandelaar

Een verkoopmakelaar is professioneel met de verkoop van huizen bezig en is daardoor een sterk onderhandelaar. Wie op eigen houtje zijn huis probeert te verkopen, is misschien te zwak of te onzeker in het onderhandelen. Bovendien mis je als particuliere verkoper de ervaring en de handigheid van een makelaar. De verkoopmakelaar kan op het vlak van onderhandelingen een sterke positie innemen, waardoor je een betere kans maakt om je woning met succes te verkopen..

Kennis van de wettelijke vereisten

De verkoopmakelaar is ervaren in het verkopen van vastgoed en is omwille van zijn beroep op de hoogte van de wettelijke vereisten, zoals in verband met de koopovereenkomst, de fiscale wetten en de formaliteiten bij de notaris. In deze wirwar van regels kan de verkoopmakelaar een welgekomen steun zijn voor de verkoper, waardoor de koper er zeker van is dat alles volgens het boekje verloopt.

Huis sneller verkocht

Een verkoopmakelaar beschikt vaak over een uitgebreid netwerk van collega's, kennissen en vrienden in de wereld van het vastgoed. Dit kan helpen om de aanbieding van jouw woning te verspreiden bij andere verkoopmakelaars uit zijn netwerk, op websites en via mondopmondreclame. Hierdoor maakt je huis een grotere kans om sneller verkocht te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je huis verkopen: wat is de taak van de verkoopmakelaar?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!