InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?

Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?

Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning? Stel je wilt je woning verkopen en je wilt er een aardige opbrengst uit halen. De vraag is dan hoe groot de verkoopprijs kan zijn die je kan vragen. Je mag de verkoopprijs niet te hoog houden want dan zal je huis langere tijd te koop staan. Belangrijk is om te kijken naar de marktwaarde van het type van woning dat je wilt verkopen. Voorts moet je zo objectief mogelijk de waarde van je eigen woning laten bepalen. Dit kan door advies te vragen aan een vastgoedmakelaar of door je woning te laten schatten door een taxateur. Een realistische vraagprijs vooropstellen is van essentieel belang om je woning binnen een aanvaardbare termijn te kunnen verkopen.

Vraagprijs woning

Stel je hebt beslist om je woning te verkopen en advertenties te plaatsen. Natuurlijk wil je een zo aantrekkelijk mogelijk geldbedrag krijgen voor de verkoop van je huis. Maar om te weten welke prijs je kan vragen zijn er enkele dingen die je moet weten. Zo mag je de lat niet te hoog leggen, anders krijg je je huis niet verkocht en staat het te lang te koop, wat alleen maar een negatief effect heeft. Anderzijds moet je ook niet te laag gaan, want dan loop je een mooie winst mis.

Type woning

In de eerste plaats is het van belang om bij de bepaling van je verkoopprijs te kijken welk type woning je wilt verkopen. Gaat het om een appartement of een alleenstaande woning? Is het een nieuwbouw of een bestaand huis? Is de woning gelegen in het stadscentrum of op het platteland? Dit zijn allemaal criteria die de marktwaarde van een woning mee bepalen.

Dezelfde types woningen bekijken

Maak uit wat voor type jouw woning is en ga dan op zoek naar verkoopadvertenties van soortgelijke types. Zoek naar advertentiesites op het internet en vul daar de criteria in die aan jouw verkoopwoning beantwoorden. Je zal meteen een overzicht krijgen van dezelfde types en de prijzen tegen dewelke ze worden aangeboden. Je kan dan ook nog als criterium de plaats of de regio ingeven van de woning die jezelf wilt verkopen. Dan krijg je een interessant beeld van welke prijzen er gevraagd worden voor koopwoningen in jouw regio.

Objectieve waarde woning

Emotioneel gehecht

Dan kom je bij de moeilijkste stap: het concreet bepalen van de waarde die je denkt te kunnen geven aan je eigen woning. Dit is de moeilijkste stap omdat het niet makkelijk is om je eigen woning op een objectieve manier te beoordelen en in te schatten. Je gaat je eigen huis altijd - bewust of onbewust - iets hoger willen inschatten dan een ander huis. Vaak is het zo dat je de waarde van je huis hoger acht als je er emotioneel erg gehecht aan bent. Dit kan ook moeilijk anders als je er jarenlang geleefd en gewoond hebt. Schat de waarde van je huis niet te hoog, want dan zal het langere tijd te koop blijven staan.

Vraagprijs bepalen: waarop letten?

  • voordelen en nadelen van je woning
  • omgeving: beschikbaarheid van faciliteiten en voorzieningen
  • eventuele bouwplannen in de buurt
  • marktwaarde van hetzelfde type woning
  • minimum geldbedrag dat je uit de verkoop van je woning wilt halen

Advies vastgoedmakelaar

Wat je bijkomend kan doen om een goede vraagprijs te vinden is raad vragen aan een vastgoedmakelaar. Deze heeft expertise en kennis in dit vakgebied en kan bij een eerste bezichtiging al een waarde bepalen voor je huis. Een andere mogelijkheid is om je huis te laten schatten door een taxateur. In beide gevallen moet je uiteraard wel rekening houden met extra kosten omdat je je makelaar en taxateur ook moet betalen. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen zodat je te weten komt wat je dit advies zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?Op dit moment heb je als koper van een huis veel meer ruimte dan vroeger om te onderhandelen, wanneer het gaat om de vra…
Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.
Hoe kun je best je huis verkopen?Hoe kun je best je huis verkopen?Overweeg je jouw huis of appartement te verkopen, maar twijfel je nog aan wie je dit zult toevertrouwen? De meest geschi…
Onderhandelen over de vraagprijs van de woningOnderhandelen over de vraagprijs van de woningAls je hebt besloten dat je een huis wilt kopen in plaats van huren, komt er heel veel op je pad. Zo ook de vraagprijs v…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…

Reageer op het artikel "Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!