InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huren op Maat: huren naar inkomen

Huren op Maat: huren naar inkomen

“Huren op maat” is de nieuwe succesformule van diverse woningcorporaties. Het is mogelijk dat deze regeling in de toekomst landelijk zal worden ingevoerd. Wat is “huren op maat”, oftewel inkomensafhankelijk huren? Wat zijn de voordelen en nadelen van Huur op Maat?

Wat is huren op maat?

Huur op Maat is een nieuwe manier om de huurprijzen van sociale huurwoningen te berekenen. Woningcorporaties hebben de gewoonte om de huren van vrijwel al hun woning kunstmatig laag te houden door kortingen op de huurprijs. Zo voldoen zij aan de sociale doelstelling. In de praktijk komt er echter vaak scheefwonen voor: de huurkorting komt terecht bij hogere inkomensgroepen. Met Huur op Maat wordt de huurkorting alleen verleend aan mensen die daar recht op hebben vanwege de hoogte van hun inkomen.

Het geld dat woningcorporaties verdienen met Huur op Maat kunnen zij gebruiken om meer woningen betaalbaar te maken voor mensen met een lager inkomen.

Looptijd Huur op Maat

De looptijd van Huur op Maat is drie jaar. In Nederland participeren dertien woningcorporaties aan Huur op Maat.

Hoe werkt Huur op Maat?

Als er een huurwoning vrijkomt, bepaalt de woningcorporatie de huurprijs. Daarna verleent de corporatie eventueel een huurkorting. Dit is afhankelijk van het inkomen van de huurder en de hoogte van de huur. De hoogte van de korting is vastgelegd in tabellen.

Huren naar inkomen

Op deze wijze vindt er “huren naar inkomen” plaats. Ieder jaar wordt de huurprijs aangepast aan het inkomen van de huurder. Mensen met een hoog inkomen betalen dus meer huur dan mensen met een laag inkomen.

Voordelen & nadelen Huur op Maat

Deze nieuwe regeling heeft een groot aantal voordelen. Zo is het experiment behoorlijk succesvol gebleken in de regio’s waar het is uitgevoerd. Een nadeel is echter dat de verhoudingen binnen een straat op gespannen voet kunnen komen te staan, vanwege het verschil in huurprijzen voor vergelijkbare woningen.

Voordelen Huur op Maat

  • De keuzemogelijkheden van huurders op de woningmarkt worden vergroot. Dit geldt voor zowel lage als middeninkomens.
  • Betere verhouding tussen prijs en kwaliteit. De hoogte van de huur is in overeenstemming met de kwaliteit en de waarde van de woning.
  • Huur op Maat is eerlijk. “Scheefwoners” profiteren niet meer van een huurkorting die ze gezien hun inkomen niet nodig hebben. De korting gaat naar mensen die het wel nodig hebben.
  • Doorstroming op de woningmarkt. Huur op Maat bevordert de doorstroming. Het overstappen naar een andere woning is gemakkelijker, omdat je alleen betaalt voor meer kwaliteit. Tevens wordt de doorstroming vanuit de huur – naar de koopsector gestimuleerd.

Nadelen Huur op Maat

  • Mensen gaan meer huur betalen naarmate zij meer verdienen. Als iemand meer gaat verdienen, wordt niet alleen de huurtoeslag minder: met Huur op Maat gaat de huurprijs ook omhoog. De huurkorting wordt namelijk afgebouwd bij iedere inkomensstijging. Dit gebeurt overigens geleidelijk.
  • Verschillende huurprijzen in één straat. In straten ontstaan verschillen in huurprijzen. Die verschillen zijn overigens wel op een rechtvaardige manier tot stand gekomen.
Gerelateerde artikelen
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Aanpak van scheefwonenAanpak van scheefwonenScheefwonen houdt in dat mensen die een hoog inkomen hebben, een goedkoop huis huren. Deze vorm van huren zal worden aan…
Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoningHuren of toch kopen: koopwoning of huurwoningEen huis huren of toch een huis kopen in 2018? Koopwoning of huurwoning? Een hypotheekrente betalen of de huur betalen d…
Inkomenseis sociale huurwoningInkomenseis sociale huurwoningDe regels voor het krijgen van een sociale huurwoning zijn veranderd door de Europese Commissie. Vanaf 1 januari 2011 mo…
Bronnen en referenties
  • Nos journaal
  • Huuropmaat.nl

Reageer op het artikel "Huren op Maat: huren naar inkomen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!