InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woning

Huis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woning

Huis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woning Bij de verkoop van een woning komen er veel dingen kijken waar je misschien niet meteen aan had gedacht. De beslissing om je woning te verkopen is gemaakt, maar hoe ga je dan te werk? Je gaat natuurlijk al denken aan het geld dat je met de verkoop zal verdienen, maar vòòr het zover is moet je eerst enkele stappen doorlopen. Best is om je aan een degelijk stappenplan te houden en te adverteren in samenwerking met een makelaar. Een beroep doen op een verkoopmakelaar bij de verkoop van je woning kan erg nuttig zijn, zeker als je niet geeft om bijkomende kosten maar vooral mikt op een snelle verkoop van je huis. Hierbij is het belangrijk om een degelijke koopovereenkomst op te stellen in samenspraak met de makelaar. Online kan je trouwens prijsoffertes vinden van makelaars in vastgoed in je regio die je hierbij kunnen helpen. Hoe kan je op een succesvolle manier je woning verkopen?

Huis verkopen: stappenplan

Wie zijn huis wil verkopen zal vaak in de eerste plaats denken aan de opbrengst die de verkoop zal opleveren. De verkoop van een onroerend goed is een financieel aantrekkelijke zaak en de winst die je maakt kan erg hoog oplopen. Maar om een huis effectief te kunnen verkopen met een goede opbrengst, is het belangrijk om de nodige stappen te doorlopen. Vaak zal je als verkoper het gevoel hebben dat er zoveel op je afkomt om de verkoop te kunnen regelen. Daarom is het aangeraden om je te houden aan een stappenplan.

Makelaar of niet?

In de eerste plaats zal je de keuze moeten maken of je je huis zelf zal gaan verkopen, dan wel zal laten verkopen door een verkoopmakelaar. Als je het zelf gaat verkopen, dan zal de organisatie van de verkoop volledig op jouw schouders rusten. Dit heeft het voordeel dat je de kosten van een makelaar zal kunnen besparen. Als je de verkoop op eigen houtje wilt regelen, dan kan het wel zijn dat je dingen ontglippen die een makelaar wel zou kunnen zien, en waardoor je huis misschien langer te koop zal staan.

Woning verkopen via een verkoopmakelaar

Een makelaar in vastgoed is iemand met ervaring en kennis in de vastgoedbranche en is vaak een doorwinterd verkoper die alle kneepjes van het vak kent. Een verkoopmakelaar zal er alles aan doen om je huis zo snel mogelijk te verkopen en een mooie verkoopprijs te bedingen. Nadeel is wel dat je de makelaar een bepaald bedrag moet betalen, dat je had kunnen besparen als je de verkoop zelf had georganiseerd. Dit is de afweging die je moet maken: een snellere verkoop met makelaar, of een misschien tragere verkoop erzonder? Tal van verkopers doen een beroep op een verkoopmakelaar om van de verantwoordelijkheid en de kopzorgen af te zijn. Een loon of een commissie betalen aan een verkoopmakelaar lijkt in dat geval slechts een verwaarloosbaar nadeel.

Adverteren

Een huis moet er natuurlijk aanlokkelijk uitzien wil je er een hoge verkoopprijs voor krijgen. Daarom moet je zowel de binnenkant als de buitenkant van je woning zo aantrekkelijk mogelijk maken voor bezichtigers en potentiële kopers. Vergeet daarbij ook de omgeving van je woning niet (voortuin, omheining, enz...). Als je gaat adverteren op het internet, zorg dan voor mooie en duidelijke foto's die de kwaliteit hebben om interesse te wekken bij bezoekers van de advertentie. Denk er ook aan dat je in de advertentie zoveel mogelijk correcte informatie plaatst, want als verkoper heb je immers ook een informatieplicht tegenover de koper. Dit is van belang met het oog op eventuele gebreken aan de woning.

Koopovereenkomst

Onderhandelen

Als je geïnteresseerde kopers hebt, dan zal het moment komen dat dezen zullen onderhandelen over de prijs. Hierbij is het van belang om op voorhand een minimumbedrag in gedachten te houden dat je zeker wilt krijgen voor je huis. Vanaf dit bedrag kan je dan wat speelruimte in acht nemen om er zoveel mogelijk uit te kunnen halen. Daarbij komt het vooral aan op je persoonlijke kwaliteiten als onderhandelaar en het aanvoelen van het standpunt van de potentiële koper.

Opmaken koopcontract

Als je het eens bent met de koper over een koopprijs, dan is de volgende stap het opstellen van de koopovereenkomst. Hierbij is het aangeraden om een beroep te doen op een advocaat, notaris of expert in vastgoed, vermits er specifieke wettelijke en juridische vereisten aan te pas komen. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in vastgoed die je hierbij kunnen bijstaan. Op die manier krijg je een beeld van de kosten van dergelijk professioneel advies en kan je de verschillende prijzen handig vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verkopen stappen: Hoe ga je stap voor stap te werk?Huis verkopen stappen: Hoe ga je stap voor stap te werk?Wanneer je voor de eerste keer zelf je huis wilt verkopen, weet je waarschijnlijk niet waar je moet beginnen. Met deze e…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedTips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedAls je je zelf niet wilt bezighouden met de verkoop van je huis kan je dit overlaten aan een makelaar in vastgoed. De ma…

Reageer op het artikel "Huis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woning"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!