InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaar

Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaar

Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaar Het kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die je moet doorlopen om een huis te kopen soms een beetje onoverzichtelijk. Daarom is het handig om een beroep te doen op een makelaar in vastgoed. Een makelaar kan je helpen om de juiste woning te vinden en om te onderhandelen over de koopprijs. Maar ook in verband met een eventuele hypotheek kan een makelaar over interessante informatie beschikken. Een goede makelaar kan de koper op die manier geld besparen bij de afronding van de aankoop van een woning en alles wat daarbij komt kijken.

Huis kopen: hulp van een makelaar

Stel je zoekt een huis om te kopen en in te gaan wonen, maar je weet niet goed hoe of waar te beginnen. Ga je eerst rondkijken in de buurt waar je wilt wonen of is het beter om toch maar eerst op het internet rond te neuzen? Bovendien wil je er misschien liever niet te veel tijd insteken en laat je het zoekwerk het liefst over aan iemand anders. In dat geval kan je een beroep doen op een makelaar in vastgoed. Een makelaar kan je helpen bij de verschillende stappen van de aankoop van een huis.

Heeft het inschakelen van een makelaar zin?

Je kan je afvragen of het wel zin heeft om een makelaar onder de arm te nemen bij de aankoop van een huis. Bij de aankoop van een huis komen immers al zoveel uitgaven kijken, dat het raadzaam lijkt om zoveel mogelijk extra kosten te besparen. Een dure makelaar inschakelen lijkt dan niet meteen een prioriteit voor wie niet veel geld wilt spenderen. Toch is het zo dat een goede makelaar ook geld kan besparen door je op een effectieve manier te helpen. Het zoeken en het informatie vragen op eigen houtje kan je ook veel tijd en geld kosten als je het helemaal zelf doet.

Wensen en voorkeuren bekendmaken aan de makelaar

Ten eerste moet de makelaar weten naar welk type woning je op zoek bent. De makelaar zal je eerst vragen wat je wensen zijn in verband met de woning die je zoekt, zoals de ligging, de prijsklasse, en het type woning. Het belangrijkste element in deze stap van het koopproces is je financiële situatie: hoe sta je er op dit moment financieel voor en hoeveel geld wil je spenderen aan de woning? Als de makelaar eens een beeld heeft gevormd van je wensen, dan kan hij zijn zoekopdracht beginnen.

Woningen bekijken

De makelaar zal aan de hand van je wensen zijn zoekopdracht beginnen. Hij zal dan voorstellen om enkele woningen die interessant lijken ter plaatse te gaan bekijken. Je kan de makelaar de woningen alleen laten bezichtigen, maar het is natuurlijk interessanter om de bezichtigingen samen te doen. In dat geval heb je meteen een beeld van de woning en kan je advies vragen aan de makelaar op de plek zelf. Een makelaar kan ook op eigen initiatief raad geven in verband met dingen aan de woning die je zelf misschien niet waren opgevallen.

Koop van het huis afronden

Onderhandelen over de koopprijs

Als je een woning hebt gevonden die je bevalt en zou willen kopen, dan kan je verder een beroep doen op de makelaar om over de prijs te onderhandelen. De onderhandeling van de uiteindelijke koopprijs is een voor de leek soms moeilijke stap in het koopproces waarbij de expertise van de makelaar goed van pas kan komen.

Advies bij koopovereenkomst en hypotheek

Is er een akkoord over de koopprijs, dan kan de makelaar je verder helpen met het nakijken van de koopovereenkomst en het afhandelen van de formaliteiten bij de notaris. Makelaars in vastgoed beschikken ook vaak over interessante informatie als het aankomt op hypotheken. Het is immers iets waar ze dag in dag uit mee bezig zijn: koopcontracten, bezichtigingen van huizen, hypotheken... Als je een hypotheek wilt afsluiten voor je woning, kan je dus ook altijd eens om extra advies vragen aan de makelaar vóórdat je naar je bank of hypotheekverstrekker gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedTips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedAls je je zelf niet wilt bezighouden met de verkoop van je huis kan je dit overlaten aan een makelaar in vastgoed. De ma…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Huis kopen in DuitslandHuis kopen in DuitslandEen huis kopen in Duitsland hoeft niet heel moeilijk te zijn. Meestal zijn ze ook niet heel duur. Het is wel goed om je…
Vastgoed & makelaarsresultaten op zoekallehuizenVastgoed & makelaarsresultaten op zoekallehuizenHuis kopen in 2017? Er zijn vele makelaars in vastgoed, zowel voor aankoop als verkoop van een woning. Maar voordat u me…

Reageer op het artikel "Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaar"

Reactie

Joke Gerssen, 02-05-2011 13:20 #1
Schakel altijd een aankoopmakelaar in bij het kopen van een een huis! Hij/zij kan veel problemen voorkomen. Een recent voorbeeld: de verkoper wilde het huis niet verlaten. Wat doe je dan? Jouw makelaar kan dit soort problemen voorkomen of oplossen. Reactie infoteur, 02-05-2011
Hallo Joke,

Een makelaar in vastgoed kan inderdaad altijd handig zijn bij eventuele moeilijkheden die de verkoop van het huis belemmeren, zoals het voorbeeld dat je aanhaalt. Een aankoopmakelaar weet welke acties hij moet ondernemen om de verkoop van het huis te laten doorgaan en het aankoopproces soepel te laten verlopen. Ook al brengt het inschakelen van een makelaar extra kosten met zich mee, toch is dit in vele gevallen aangeraden. Een makelaar in vastgoed kan je ook kosten besparen, precies omdat hij weet welke handelingen hij moet stellen om de koop van de woning tot een goed einde te brengen.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!