InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?

Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?

Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop? De belangrijkste kosten bij de aankoop van een huis of appartement zijn de kosten van de hypotheek. De hypotheekverstrekker zal bepalen wat je maandelijks aflossingsbedrag is. Daarnaast zijn er nog bijkomende kosten bij het kopen van een woning, zoals onder meer de kosten voor de notaris en de verhuiskosten. De bijkomende kosten verschillen ook naargelang je een bestaande woning of een nieuwbouw koopt. Op dat vlak zijn de begrippen "Kosten Koper" en "Vrij Op Naam" belangrijk. Wat betekenen deze termen en met welke kosten moet je zoal rekening houden bij de aankoop van een woning?

Huis kopen

Wie een woning wil kopen heeft in de eerste plaats te maken met de financiering van het huis of appartement zelf door middel van een hypotheek. De maandelijkse aflossing van je hypotheek neemt een aanzienlijke hap uit je maandelijks budget. Naast de hypotheek krijg je als koper ook te maken met bijkomende kosten. Die bijkomende kosten verschillen naargelang je een bestaande woning hebt gekocht of een nieuwbouw.

Kosten hypotheek

De bank of hypotheekverstrekker zal je een offerte maken met daarin het bedrag dat je kan lenen voor je woning, de rente van de lening, de termijn, en het maandelijks aflossingsbedrag. De hypotheekverstrekker zal kosten aanrekenen voor het afsluiten van de hypotheek en voor een eventuele taxatie. Bij het afsluiten van een hypotheek zullen sommige hypotheekverstrekkers eisen dat er een taxatie gedaan wordt, wat de nodige kosten met zich meebrengt. Verder zal je ook kosten moeten betalen aan de notaris voor het opmaken van de hypotheekakte.

Aankoop bestaande woning

In het geval dat je een bestaande woning koopt zal je als koper om te beginnen de kosten die met de verkoop samengaan moeten betalen. De kosten van de verkoop zijn op rekening van de koper, hetgeen wordt aangeduid met K.K. (Kosten Koper). Onder de kosten voor de koper vallen oa.:
  • de overdrachtsbelasting van 2 %
  • de kosten van de notaris voor de overdrachtsakte
  • eventuele kosten voor de makelaar
  • eventuele kosten voor de bouwkundige keuring

Aankoop nieuwbouw

Vrij Op Naam (V.O.N.)

Nieuwbouw heeft het voordeel dat je met een volledig nieuw gebouwde woning te maken hebt. Je hoeft dus geen overdrachtsbelasting te betalen, vermits je de eerste bewoner van de woning zal zijn. Als eerste eigenaar zal je de eigendom Vrij Op Naam (V.O.N.) overgedragen worden. De kosten van de overdrachtsakte zijn al in de prijs inbegrepen.

Opleveringskosten

Bij de aankoop van een nieuwbouw zal je wel meer geld moeten besteden aan de inrichting van je woning, zoals decoratie, meubels, en eventuele afwerking naar je eigen smaak. Bij een bestaande woning kan je de inrichting vaak onaangeroerd laten als je ze tenminste leuk vindt. Laat je een opleveringskeuring uitvoeren, dan zal je ook die kosten moeten betalen.

Bijkomende kosten na de aankoop

Bij de aankoop van een huis zal je met praktische dingen te maken krijgen, die ook weer kosten zullen opleveren, zoals:
  • het organiseren van de verhuis
  • de aansluiting van water, elektriciteit, telefoon, en internet
  • eventuele kosten voor verbouwing bij de aankoop van een bestaande woning

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenHypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenEen huis kopen kan ontzettend spannend en leuk zijn, maar brengt tegelijkertijd met zich mee, dat belangrijke financiële…
Bijkomende kosten bij het kopen van een huisBijkomende kosten bij het kopen van een huisEen groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kos…
Kosten koper berekenen: Kosten bij het kopen van een huisWanneer je een huis koopt, moet je naast de aankoopprijs rekenen op hoge bijkomende kosten. Want alle kosten die er verb…
Sparen voor een eigen huisSparen voor een eigen huisIn het verleden was het gebruikelijk om een zo hoog mogelijke hypotheek af te sluiten. De bijkomende kosten bij het kope…
Bronnen en referenties
  • http://www.kostenkoperberekenen.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosten_koper
  • http://www.geld.nl/hypotheek/service/vrij-op-naam-kosten-koper (bronnen geraadpleegd op 22/12/2016).

Reageer op het artikel "Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!