InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoning

Een nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoning

Een nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoning Het kopen van een nieuwbouw kan naast voordelen ook nadelen met zich meebrengen. Bij een nieuwbouw is het moeilijker om je een concreet idee te vormen van hoe de woning er zal uitzien, en daarom kan het eindresultaat soms een beetje tegenvallen. Bovendien kan de wachttijd om in te huizen nogal lang uitvallen en voelt een nieuwbouw en de omgeving vaak een beetje kaal en zielloos aan. Dit alles maakt dat potentiële kopers behoorlijk lang kunnen twijfelen tussen de aankoop van een bestaande woning en de aankoop van een nieuwbouw. Deskundig advies van een vastgoedmakelaar kan je helpen om een weloverwogen keuze te maken tussen een bestaande en een nieuwe woning. Wat zijn zoal de nadelen van de aankoop van een nieuwbouwwoning?

Nieuwbouw of bestaande woning?

Het kopen van een woning is een beslissing die een grote impact heeft op je leven, zowel op financieel als op persoonlijk vlak. Bij het maken van die keuze hou je rekening met de afstand tot de plaats van je werk, je familie en de omliggende voorzieningen. Bovendien heb je de keuze tussen een bestaand huis en een nieuwbouwwoning. Een nieuwbouw kan je kopen als onderdeel van een groter bouwproject van een projectontwikkelaar of je kan ook zelf een eigen persoonlijk bouwproject opstarten waarvoor je een architect in de hand neemt.

Nieuwbouw kopen: nadelen

Een nadeel van een nieuwbouwproject is dat je je geen concreet beeld kunt maken van hoe de woning er uit ziet, en dit in tegenstelling tot een bestaande woning. Bij een bestaande woning kan je meteen zien hoe de woning, de leefruimte en de kamers eruitzien. Je kan je helemaal voorstellen hoe je zelf in de woning tijd doorbrengt en eventueel welke aanpassingen je zal kunnen doorvoeren aan het interieur. Bij een nieuwbouw heb je alleen het bouwplan om je een idee te vormen.

Twijfel over het eindresultaat

Een gevolg van het eerste nadeel is dat het eindresultaat wel eens kan tegenvallen. Ook al was je enthousiast toen je het bouwplan op voorhand zag, toch zal het afgewerkte gebouw niet altijd aan je verwachtingen voldoen. In werkelijkheid zien de dingen er al eens minder goed uit dan op plan.

Lange wachtttijd

Bij een bestaande woning kan je bij wijze van spreken al inhuizen op het moment dat je het geld van de verkoop op tafel legt. Als de vorige bewoner uit het huis is en je hebt de koopprijs betaald, dan kan je als het goed is al meteen inhuizen in je pas gekochte huis. Dit is anders bij een nieuwbouw: vaak lopen de werken uit en duurt de afwerking langer dan voorzien. Zeker als je een eigen huis laat bouwen, is het heel moeilijk om een einddatum te plannen voor de afwerking van je woning.

Bijkomende hinder

Ook bij grotere bouwprojecten kan de eindafwerking van alle woningen lange tijd duren. Het is best mogelijk dat jij al in je huis kan terwijl er in je buurt nog volop aan andere appartementen wordt gewerkt. Je moet dus rekening houden met lawaaihinder, verkeershinder en praktische ongemakken in de omgeving.

Geen "ziel" in woning en omgeving

Inrichting

Bij een nieuwbouw wordt alles helemaal nieuw opgebouwd en moet je de inrichting volledig zelf kiezen. Er worden keukens en badkamers geplaatst die standaard zijn, maar als de stijl jou niks zegt, dan kan je dit laten veranderen. Bij een nieuwbouw kan je niet gecharmeerd worden door een bestaande inrichting van een vorige bewoner, maar moet je je eigen decoratie en inrichting verzinnen. Ook moet je zorgen voor eigen meubels en mis je het voordeel om eventueel meubels van de vorige eigenaar die je leuk vindt over te kopen.

Advies vastgoedmakelaar

Naast de vermelde nadelen zijn er ook voordelen aan een nieuwbouwwoning verbonden. Wil je deze voordelen en nadelen op een uitgebreide manier vergelijken dan kan je een beroep doen op het professioneel advies van een vastgoedmakelaar. Een makelaar heeft een goed beeld van de pro's en contra's van de verschillende soorten woningen en kan ook relatief snel uitmaken welke woning het beste geschikte is voor welke klant/kandidaat-koper. Een degelijke uitleg kan je op die manier tijd én energie besparen bij het zoeken naar de juiste woning. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen, wat je meteen een idee geeft welk prijskaartje vasthangt aan dergelijk gespecialiseerd advies. Het voordeel hiervan is bovendien dat je een overzicht hebt van de verschillende makelaars in je nabije omgeving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoning"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Nieuwbouw kopen
Schrijf mee!