InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?

Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?

Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning? Nieuwbouwwoningen hebben heelwat voordelen ten opzichte van bestaande woningen. De koper van een bestaande woning moet ten eerste al kosten betalen aan de verkoper, wat niet het geval is bij een nieuwbouwwoning. Voorts heeft een nieuwbouw het voordeel van aangepast te zijn aan de laatste overheidsnormen wat betreft isolatie en energiebezuiniging. Wat vooral interessant is, is dat je te maken hebt met een huis waarin alles nieuw is en je in de beginperiode dus weinig of geen kosten van herstellingen hebt. Het advies van een vastgoedmakelaar kan je helpen bij het maken van een goede keuze als je een nieuwbouw wilt kopen. Wat zijn de voordelen van het kopen van een nieuwbouw?

Nieuwbouwwoning kopen

Wie een woning wil kopen, heeft de keuze om een bestaande woning te kopen of een volledig nieuw te bouwen appartement of huis. In dat geval spreken we van een nieuwbouw. Nieuwbouw heeft als kenmerk dat jij als koper de eerste eigenaar wordt van de woning. De woning is "Vrij Op Naam" (V.O.N.), je hoeft dus geen kosten te betalen aan de verkoper, zoals gebeurt bij de verkoop van een bestaande woning. Nieuwbouwwoningen zijn meestal standaardtypes van woningen die door de projectontwikkelaar opgeleverd worden.

Nieuwbouw: voordelen

Lagere kosten

Als je een bestaande woning koopt, dan moet je extra kosten betalen aan de verkoper van de woning. Deze kosten zijn niet van toepassing bij een nieuwbouwwoning, want jij bent immers de eerste koper en eigenaar. De woning is "Vrij Op Naam" (V.O.N.). Als een woning Vrij Op Naam is, betekent dit dat jij de volledige eigendom overgedragen krijgt van de verkoper als je betaald hebt.

Onaangetast gebouw

Als je een bestaand huis koopt, dan heb je te maken met een gebouw dat al doorleefd is. Er is sowieso meer slijtage aan alle onderdelen van de woning, wat je natuurlijk niet hebt als je een nieuwbouwwoning koopt. Ook zijn bij een oude woning gebreken niet altijd op het eerste zicht aanwezig. Gebreken kunnen met de loop van de jaren ineens zichtbaar worden waardoor je heelwat kosten van herstellingen zal hebben. Dit nadeel heb je niet bij een nieuwbouwwoning.

Kwaliteit

Nieuwbouw heeft dus niet het nadeel van veroudering zoals bestaande woningen. Door die veroudering neemt de kwaliteit automatisch af. Bij nieuwbouw zijn alle bestanddelen en constructies nieuw. Bovendien is de kwaliteit van de nieuwbouw in het algemeen de laatste jaren toegenomen. Je hebt dus een kwalitatief voordeel tegenover huizen die jaren geleden gebouwd werden.

Persoonlijke toets

Als je een nieuwbouw koopt heb je niet meer te maken met de inrichting van de vorige eigenaar. Je kan dus meteen je eigen persoonlijke toets aanbrengen aan je vers gebouwde woning, zonder dingen te moeten gaan vervangen of af te breken die aan de interieurkeuze van de vorige eigenaar behoorden. Op die manier krijgt je woning vanaf het begin een eigen persoonlijk karakter.

Actuele normen

Woningen die nieuw gebouwd worden, moeten voldoen aan de laatste ontwikkelingen op het vlak van constructie, isolatie, brandveiligheid en energiebezuiniging. De woningen zijn gebonden aan isolatienormen die door de overheid opgelegd zijn, en het bouwmateriaal is van alsmaar betere kwaliteit. De materialen die tegenwoordig gebruikt worden zijn bovendien alsmaar duurzamer.

Waardestijging nieuwbouw

Het voordeel van de aankoop van een nieuwbouw is dat de waarde meteen stijgt als je woning afgewerkt is en opgeleverd wordt. Ook op lange termijn maak je een goede kans om te kunnen genieten van een waardestijging, zeker als het nieuwbouwhuis altijd goed onderhouden is geweest en de omgeving goed verzorgd.

Advies vastgoedmakelaar

Bij de keuze van een nieuwbouw komt het erop aan om je zoektocht af te stemmen op je budget, de locatie en de prijsklasse van de woning. Ook de eventuele kosten van het beheer van het appartementsgebouw waarin de woning gelegen is, zijn een af te wegen factor bij het bekijken van het aanbod. Hierbij kan je je professioneel laten bijstaan door een expert of vastgoedmakelaar. Een makelaar kan je een handig overzicht geven van nieuwbouwwoningen in een bepaalde regio binnen een bepaalde prijsklasse. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen wat je meteen een idee geeft van hoeveel dergelijk professioneel advies je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwNieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwLiever een nieuwbouwwoning kopen of gaat u voor een bestaande woning in 2019? Een nieuwbouwwoning heeft vele voordelen e…
Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning?Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning?Ga je een nieuwbouwwoning kopen of kies je voor een bestaande woning? Van invloed op de keuze tussen het kopen van een n…
Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoningEen nieuwbouwwoning kun je in tegenstelling tot een bestaand huis nog grotendeels vormen naar je eigen smaak. Een nieuwb…
Huis kopen, voordelen van nieuwbouwHuis kopen, voordelen van nieuwbouwHet kopen van een nieuwbouwwoning heeft veel voordelen ten opzichten van een bestaande bouw. Niet alleen financiële, maa…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…

Reageer op het artikel "Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Nieuwbouw kopen
Schrijf mee!