InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?

Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?

Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt? Het kopen van een huis kan een beslissing zijn die voor de meeste mensen zorgen en stress met zich meebrengt. Een woning kopen is dan ook niet iets om over één nacht ijs te gaan. Met de aankoop van een huis haal je je meteen een hele verantwoordelijkheid op de hals, zoals het afbetalen van een hypotheek. Daarom is het goed om vóórdat je een woning koopt enkele belangrijke stappen te doorlopen, zoals het bepalen van het maximumbedrag van je maandelijkse hypotheekaflossing. Om alles een beetje overzichtelijk te houden en de handelingen bij de aankoop van een huis een beetje te coördineren kan je een beroep doen op een makelaar in vastgoed. Een makelaar kan je professioneel begeleiden bij de nodige stappen die gezet moeten worden bij de aankoop van een woning, denk bijvoorbeeld aan de bezichtiging van het huis en het onderhandelen over de koopprijs ervan.

Huis kopen: belangrijke beslissing

Het kopen van een huis is niet meteen iets waar je zomaar even over beslist. De aankoop van een huis is een belangrijke stap in een mensenleven die goed moet overwogen worden. Als je beslist een huis te kopen komt er meteen een hele verantwoordelijkheid op je af, zoals het afbetalen van een hypotheek, het betalen van belastingen en verzekeringen en dergelijke meer. Daarom is het belangrijk om vóórdat je deze beslissing neemt enkele stappen te doorlopen. We zetten de belangrijkste stappen even op een rijtje.

Budget aankoop huis

Vóórdat je een huis gaat kopen, ga je in de eerste plaats kijken hoeveel geld je wilt besteden. Wat zijn je financiële mogelijkheden als het aankomt om een eerste betaling te doen? Wat is het basisbudget dat je wenst te besteden aan je woning en aan je hypotheek? En is je inkomen groot genoeg om een maandelijkse afbetaling voor je hypotheek te doen? Het bedrag dat je elke maand moet spenderen aan je hypotheekaflossing zou niet hoger mogen zijn dan één derde van je totaal aan maandelijkse inkomsten. Dat is althans de ongeschreven regel die banken toepassen bij het verlenen van hypotheken aan klanten.

Type woning

Het type woning heeft belang omdat er verschillende dingen afhankelijk van zijn. Zo moet je voor een grotere woning meer belastingen betalen en zal je meer kosten hebben voor onderhoud. Een grotere woning zal immers moeilijker te verwarmen zijn dan een kleinere woning en brengt meer energiekosten met zich mee. Je kan je afvragen of je wel een grote woning nodig hebt, en of je het misschien beter met een kleinere woning of een appartement kan stellen.

Ligging huis

De ligging van het huis is van belang omwille van de faciliteiten en de mogelijkheden in de buurt, zoals winkels, restaurants, openbaar vervoer, en sociale voorzieningen. Als je huis afgelegen is, dan zal je meer kosten moeten spenderen aan transport bijvoorbeeld. Als je kinderen hebt of in de toekomst kinderen wilt hebben, hou dan rekening met de aanwezigheid van scholen en vrijetijdsactiviteiten in de buurt. In dat geval is het eventueel ook aangewezen om een tuin aan je woning te hebben, zodat de kinderen de ruimte hebben om te spelen.

Plannen omgeving

Vóórdat je een huis wilt kopen, is het absoluut van belang om de nodige formaliteiten na te gaan. Onderzoek of de gemeente plannen heeft om dingen te veranderen in de buurt van het huis. Wat is het bestemmingsplan van de omgeving van de woning? Het is ook goed om vooraf na te gaan of er eventueel beperkingen zijn opgelegd aan de bouwgrond, zoals bijvoorbeeld erfdienstbaarheden die aan de grond verbonden zijn.

Verkoper huis

Het kan nooit kwaad om in de buurt eens te informeren naar de verkoper. Om welke reden staat het huis te koop? Zijn er eventueel nadelen aan het huis of aan de omgeving die de eigenaar ertoe aanzetten om het huis te verkopen? Het is ook interessant om te weten hoe lang het huis al te koop staat. Als deze periode relatief lang is, dan is de vraagprijs van de verkoper vaak te hoog.

Onderhandelen over de koopprijs

Een woning die verkocht wordt heeft niet altijd een vaste prijs. Verkopers vragen meestal iets meer dan de prijs waartegen ze het pand willen verkopen. Met dit in gedachten kan je altijd onderhandelen over de uiteindelijke koopprijs. En eventueel kan je vóórdat je dit doet informeren bij de bank wat de maximumprijs is waartegen ze je een haalbare hypotheek kunnen aanbieden. Aangeraden is om je bij het onderhandelen over de koopprijs van de woning te laten bijstaan door een professioneel makelaar in vastgoed die de kneepjes van het vak kent als het aankomt op onderhandelen. Online kan je door middel van offertes bekijken wat de verschillende makelaars zoal aanbieden en hoeveel dat zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.makelaarsland.nl/, bezocht op 16/02/2016.

Reageer op het artikel "Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!