InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopen

Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopen

Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopen Het kopen van een huis is een ernstige beslissing die heelwat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. In tegenstelling tot het huren van een woning beschik je als koper en eigenaar over minder flexibiliteit. Als eigenaar ben je gebonden aan een hypotheek die je moet aflossen en bovendien draag je de volle verantwoordelijkheid voor het groot onderhoud en de grote herstellingen aan het gebouw. Voordeel is wel dat je met een eigen huis aan een toekomst kan bouwen en investeren voor de lange termijn. Een eigen woning bezitten ("de zekerheid van steen") maakt dat je een min of meer stabiele toekomst voor je ziet wat betreft wonen en leven. Wat zijn de voordelen en nadelen van het kopen van een huis?

Woning kopen of huren: een moeilijke keuze

Wie het ouderlijk huis wil verlaten en op eigen benen wil gaan staan, staat voor de keuze om een woning te huren of te kopen. Het huren van een huis kan de zware beslissing van een hypotheek aan te gaan nog even uitstellen, terwijl het ook heelwat nadelen heeft. Het kopen van een huis daarentegen brengt de verantwoordelijkheid van eigenaar met zich mee, maar is tegelijkertijd ook een eerste stap in de goeie richting als je aan je toekomst wilt bouwen. Een woning geeft immers de "zekerheid van steen": een eigen huis geeft je een dak boven je hoofd en alleen jijzelf en je eventuele partner beslissen over wat er in en met je huis gebeurt.

Woning kopen: voordelen

Investeren voor de lange termijn

Door het kopen van een huis ga al denken aan de lange termijn. Je gaat een hypotheek aan om je huis te kunnen betalen en wanneer de hypotheek binnen afzienbare tijd is afbetaald, ben je officieel eigenaar van je eigen huis. Door de aankoop van een huis bouw je dus aan je toekomst, terwijl je die langetermijngedachte niet hebt als je alleen maar een woning huurt.

Persoonlijke toets

Terwijl je bij een huurwoning steeds de toestemming van de eigenaar nodig hebt als je verbeteringen of aanpassingen wilt aanbrengen, is alles nu helemaal jouw eigen beslissing. Je kan je huis helemaal naar je eigen smaak inrichten en persoonlijke toetsen aanbrengen. Alles wat je aan je huis verandert is je eigen investering waar jij op lange termijn de vruchten van draagt.

Hypotheek voordeliger dan huren

Als je een woning huurt, dan betaal je elke maand gewoon je huurprijs die als het ware in het verleden verdwijnt. Je bouwt niet aan de toekomst, terwijl dit wel het geval is bij een hypotheek. Bij een hypotheek wordt elke maandelijkse aflossing opgeteld totdat de hele hypotheek is afgerond. Bij elke aflossing kan je als het ware aftellen tot de eindtermijn, wanneer je als beloning de volle eigendom van de woning krijgt.

Huis kopen: nadelen

Alle verantwoordelijkheid

Bij het kopen van een huis en het aangaan van een hypotheek komt alle verantwoordelijkheid op je eigen schouders terecht. Als er een probleem is aan het huis dat moet opgelost worden, kan je je niet meer verbergen achter de huisbaas die het maar moet oplossen. Neen, vanaf nu heb je alle verantwoordelijkheid van je huis. Dit geldt trouwens niet alleen voor de herstellingen en het dagelijks onderhoud, maar ook voor allerlei saaie administratieve formaliteiten zoals de registratie van de eigendom en het betalen van de onroerende belasting. Ook de verzekering van je huis kan een grote hap nemen uit je financiën.

Minder flexibiliteit als eigenaar

Als eigenaar heb je dus een verantwoordelijkheid voor je huis en zit je gebonden aan je hypotheek. Je kan dus niet beschikken over de flexibiliteit van de huurder. De huurder is in feite alleen gebonden aan zijn opzegtermijn en opzegvergoeding, terwijl je als eigenaar te maken hebt met je hypotheekaflossing. Als je van je huis af wilt en je wilt het verkopen, dan moet je dit kunnen overeenkomen met je bank, die een hypotheek heeft op je huis.

Kosten en lasten onzeker

Als eigenaar van een woning kan je te maken krijgen met onvoorziene kosten als er iets scheelt aan het gebouw. Kosten en lasten kunnen bij een eigen woning niet altijd duidelijk zijn in het begin, zeker niet als het gaat om je eerste huis. Voor mensen zonder veel ervaring kan dit erg moeilijk zijn om die kosten in te schatten. Wat trouwens voor bijna iedereen geldt, want de meeste mensen kopen maar een keer in hun leven een huis. Daarom is het goed om al vanaf het begin wat geld opzij te zetten voor onvoorziene uitgaven aan het huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van hurenVoor- en nadelen van hurenIk ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te ko…
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenHuis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenWie financieel min of meer onafhankelijk is geworden en op eigen benen wilt gaan staan, kan zich de vraag stellen of het…
Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te hurenStel je wilt een huis kopen maar het gaat net boven je budget. Je verdient te weinig om een volledige hypotheek op deze…

Reageer op het artikel "Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopen"

Reactie

Franet (infoteur), 08-03-2011 16:22 #1
Ik heb al eens eerder gereageerd op een artikel over kopen of huren van een huis. Samengevat zou ik zeggen dat het alleen aan te raden is om een huis te kopen als je het geld ervoor hebt, dus zonder hypotheek. Een hypotheek is in feite een beetje duur woord voor SCHULD, en er is niets erger dan een grote schuld te hebben, waar je (meestal) dertig jaar aan vast zit. De huizenprijzen zijn in Nederland veel te hoog! Wij hebben dat opgelost door naar Zweden te emigreren, en daar een schitterende villa te kopen voor 42.000 Euro! We wonen fantastisch en hebben geen schulden. Hoera, hoera! Reactie infoteur, 09-03-2011
Hallo Franet,

Bedankt voor je reactie in verband met het onderwerp kopen of huren van een woning.
Het is inderdaad zo dat een hypotheek een vorm is van schuld, en dan nog wel een schuld waar je een lange tijd aan vast zit. Het ideale scenario is dat je een huis kan kopen zonder hypotheek, maar de meeste mensen kunnen zich dit niet veroorloven, toch zeker niet in Nederland en België, waar de huizenprijzen de pan uit swingen.
Op zoek gaan naar een woning in het buitenland en emigreren zoals u heeft gedaan is dan ook zeker geen slecht idee.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!