InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van huren

Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van huren

Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van huren Wie financieel min of meer onafhankelijk is geworden en op eigen benen wilt gaan staan, kan zich de vraag stellen of het niet eens tijd wordt om het ouderlijk huis te gaan verlaten. Als je je eigen stek wilt ga je je afvragen wat beter is: een woning huren of meteen een hypotheek aangaan om het te kunnen kopen? Het huren van een woning kan de beslissing om een hypotheek te nemen nog even uitstellen. Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van het huren van een woning?

Huis kopen: een zware beslissing

Zowat iedereen die een bepaalde leeftijd heeft bereikt en een min of meer vaste baan heeft zal op een keer geneigd zijn zich te gaan "settelen". Logischerwijze zal je het ouderlijk nest verlaten eens je financieel op je eigen benen kan staan. Een huisje bewonen, je eigen plekje hebben, al dan niet met een partner: dat is iets wat de meeste mensen naar streven. Dan stelt zich automatisch de vraag of je een appartement of huis wilt gaan huren of gaan kopen. Als je een woning huurt, dan stel je de beslissing van het kopen nog even uit. Op die manier ben je ook nog niet gebonden aan een hypotheek. Op lange termijn stelt zich wel de vraag wat het voordeligst is: een woning kopen of huren?

Woning huren: voordelen

Uitstel beslissing

De keuze om een huis te kopen en daarvoor een hypotheek aan te gaan is een ernstige beslissing die je niet zonder nadenken maakt. Om een hypotheek af te sluiten moet je dan ook niet over één nacht ijs gaan. Precies om die reden gaan veel mensen er de voorkeur aan geven om voorlopig te huren, zodat ze die beslissing kunnen uitstellen. Je stelt de verantwoordelijkheid van eigenaar te zijn dus nog even uit.

Verantwoordelijkheid eigenaar

De verantwoordelijkheid van de woning ligt voor het grootste deel nog bij de eigenaar, zodat je als huurder niet met de stress van de eigenaar wordt geconfronteerd. Zo is de verhuurder meestal verantwoordelijk voor de belasting van het pand, en voor een groot deel van de verzekering. Ook het groot onderhoud van de woning en grote herstellingswerken komen op rekening van de eigenaar. Als huurder sta je natuurlijk wel in voor het onderhoud van je huurwoning en de kleine herstellingswerken.

Flexibiliteit huurder

Als huurder ben je in theorie alleen gebonden aan wat er in je huurovereenkomst staat. De bedoeling is dat je de termijn zal huren die overeengekomen is, maar er is steeds een opzegtermijn voorzien. Dit maakt jouw positie als huurder flexibel: als je om een of andere reden (bijvoorbeeld verandering van werk) wilt verhuizen, dan kan je na het betalen van een opzegvergoeding weer relatief snel weg uit je huurwoning. Als je bijvoorbeeld nog geen vast arbeidscontract hebt en je nog niet weet of je in dezelfde buurt moet blijven wonen voor je baan, dan is het huren van een woning een goede voorlopige oplossing.

Huis of appartement huren: nadelen

Geen investering op lange termijn

Als je huurt, dan ben je verplicht om elke maand een huurbedrag over te maken op de bankrekening van de verhuurder. Elke maand gaat er dus een smak geld van je rekening. Het enige wat je in de plaats krijgt is het recht om de huurwoning te mogen gebruiken op een relatief korte termijn. Op de lange termijn bouw je met je gespendeerde geld geen toekomst op: strikt gezien is je huurgeld op de lange termijn dus weggegooid geld.

Eisen van de eigenaar

In een huurwoning ben je steeds gebonden aan de beperkingen van de eigenaar als het aankomt op aanpassingen aan de woning. Je bent beperkt om veranderingen aan de woning aan te brengen en vaak moet je toestemming vragen aan de eigenaar om dingen te renoveren of te herstellen. Als je investeringen doet om de woning te verbeteren, dan kan je daar alleen maar van genieten tijdens je huurtermijn. Op die manier profiteert de eigenaar op lange termijn dus mee van de verbeteringen die jij hebt aangebracht.

Huurprijs en huurwaarborg

Als je een woning wilt gaan huren, dan zal de verhuurder meestal een huurwaarborg vragen van enkele maanden. Die waarborg dient om ervoor te zorgen dat je als huurder goed zorg draagt voor de woning. Als je schade toebrengt aan de woning, dan kan de eigenaar op het einde van de huurtermijn de waarborg of een gedeelte daarvan voor zich houden. Bovendien heeft de verhuurder de mogelijkheid om de huurprijs te verhogen indien er verbeteringen aan het gebouw zijn aangebracht. Ook kan de prijs jaarlijks verhoogd worden, zonder dat evenwel de maximumverhoging overschreden mag worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van huren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!