InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De beste makelaar kiezen

De beste makelaar kiezen

Op het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een makelaar in de arm neemt die veel slechte beoordelingen heeft en waar veel klanten ontevreden over zijn. Door te speuren op het internet, kunt u veel informatie vinden over producten en diensten voordat u een product of een dienst gaat kopen. De meeste goederen worden nog steeds in winkels gekocht maar bij een grote aankoop gaan wij eerst het internet raadplegen om te voorkomen dat wij een slecht product kopen, of teveel betalen.

De kracht van een makelaar

De dure makelaar hoeft niet de beste service te bieden. De makelaars die laag in de prijs zijn en geen groot regionaal aanzien hebben, kunnen juiste extra gedreven zijn om hun best voor u te doen. Welke makelaar u inschakelt kan het verschil zijn tussen wel of niet verkopen. Een huis presenteren aan potentiële kopers lijkt eenvoudig, maar het huis verkopen is een andere kwaliteit. Een makelaar moet zijn verhaal goed kunnen doen, maar moet zeker niet irritant zijn. De betere makelaars zijn psychologen die precies weten hoe ze met de mensen omgaan die voor hen staan.

Welke makelaar moet ik inschakelen?

Het is een lastige klus om de makelaar te vinden die het beste bij uw huis en uw wensen past. Voordat u een makelaar in de arm gaat nemen, kunt u eerst in uw omgeving navraag doen. De makelaars zelf kunnen mooie praatjes hebben over hun kracht en voordelen, maar de mening van een onafhankelijk persoon kunt u meer waarde aan hechten. Op de website Wieisdebestemakelaar.nl kunt u nu beoordelingen achterlaten en opvragen over makelaars. De website is in januari 2011 opgestart en moet de consumenten inzage geven in de beste makelaars die zij kunnen inschakelen.

Let op de prijs en de kwaliteit

Voor sommige producten en diensten is voornamelijk de prijs van belang, voor makelaars speelt het kostenplaatje een ondergeschikte rol. U kunt beter iets meer uitgeven voor een goede makelaar dan een goedkope makelaar die het huis niet goed in de markt kan zetten en verkopen. U kunt op de prijs besparen door de serviceverlening te beperken.

Gedurende de eerste maanden van 2010 heeft een landelijke makelaar, namelijk Makelaarsland, verhoudingsgewijs de meeste huizen verkocht. Dit terwijl ze haar diensten zeer goedkoop kan aanbieden, en de dienstverlening maar beperkt is. De verkopers moeten onder andere zelf zorgen voor het rondleiden van potentiële kopers.

Beoordeling opvragen via het internet

Het fenomeen van beoordelen en beoordelingen opvragen, is niet nieuw. Bijvoorbeeld op Zoover.nl kunt u vakanties en vakantieparken vergelijken op kwaliteit. Op Bol.com en diverse andere websites kunt u naast de prijs ook de producten met elkaar vergelijken. Op het gebied van verzekeringen kunt u dat doen op Independer.nl of de Verzekeringssite.nl.

Wat kan de makelaar extra doen om uw huis te verkopen?

In tijden dat huizen moeilijker verkocht worden, kan de makelaar laten zien wat hij waard is. Het is echter te kort door de bocht om de makelaar iets te verwijten indien uw huis niet binnen een paar maanden verkocht is. U mag van uw makelaar verwachten dat hij een stapje extra zet en creatief is om uw huis te presenteren aan het grote publiek. Met een open huis en plaatsing op Funda.nl gaat u het niet redden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste makelaar kiezen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!