InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Bezwaar maken tegen WOZ

Bezwaar maken tegen WOZ

Bezwaar maken tegen WOZ Bezwaar maken tegen WOZ. Bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking: hoe pak je dat aan? En is het effectief om een bezwaarschrift in te dienen?

WOZ-taxatie

Als de WOZ-beschikking door de bus staat, moeten veel huizeneigenaren wel even slikken. Logisch, want in veel gevallen is de WOZ-waarde te hoog en moet er meer belasting worden betaald. Gemeenten taxeren WOZ-waarden door te kijken naar vergelijkbare panden in de omgeving die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Pas als je bezwaar maakt tegen de WOZ-beschikking, sturen gemeenten een taxateur langs om de WOZ-waarde opnieuw vast te stellen.

WOZ-waarde & belasting

De WOZ-waarde dient als uitgangspunt voor het berekenen van riool –en waterschapsheffing, het eigenwoningforfait en onroerendezaakbelasting. Bij overlijden van een eigenaar is de WOZ de basis voor het berekenen van erfbelasting.

Peildatum WOZ-waarde

De peildatum van de WOZ-waarde van 2011 is 1 januari 2010. In enkele gemeenten zijn de WOZ-waarden gestegen, maar over het algemeen zijn ze met 2,3% gedaald. In bepaalde gebieden in Gelderland is er woningschaarste. De laatste jaren is er weinig gebouwd, terwijl de vraag groot is. Daarom blijven huizenprijzen hoog, wat zich terugvertaalt in de WOZ-waarden.

Bezwaar maken tegen WOZ

Uit de gegevens van Vereniging Eigen Huis blijkt dat 165.000 huishoudens in 2010 een bezwaarschrift hebben ingediend tegen hun WOZ-waarde. De VEH heeft op de website voorbeeldbrieven op de site staan, die alleen toegankelijk zijn voor leden. Met behulp van een voorbeeldbrief kunnen huizeneigenaren zelf een brief opstellen om bezwaar te maken tegen de WOZ-taxatie. Ze kunnen echter ook een adviesbureau in de arm nemen.

In het artikel bezwaarschrift indienen kunt u lezen welke gevens in het bezwaarschrift moeten staan en op welke termijn u een reactie kunt verwachten van het bestuursorgaan.

Woning taxeren

Als u bezwaar maakt, komt er een taxateur om de waarde van uw woning te taxeren. De taxaitekosten van de woning kunnen behoorlijk oplopen. Als u geen rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten, is het uurtarief €125. Mensen die een rechtsbijstandsverzekering hebben afgesloten, kunnen een beroep doen op vergoeding mits ze verzekerd zijn voor dit “ozb” pakket. De kosten zijn rond de €23 per maand.

Adviesbureaus

Er zijn ook adviesbureaus die helpen om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde op basis van ‘no cure, no pay’. Als het bezwaar niet effectief blijkt, hoeft u dus niet te betalen. Als de waardevermindering wordt toegewezen, betaalt de tegenpartij (de gemeente) de kosten op grond van artikel 7.15 Algemene Wet Bstuursrecht, mits er gevraagd is om vergoeding van de kosten in het eerste bezwaarschrift.

De adviesbureaus hebben academisch geschoolde juristen in dienst. Tevens worden bezwaarschriften vaak onderbouwd met een taxatierapport.

Bezwaar maken tegen WOZ zinvol?

Of het bezwaar tegen de WOZ-waarde (via een adviesbureau) effectief is, hangt af van de individuele situatie. Bij vrijstaande woningen is de besparing hoger. Naar schatting gaat de WOZ-waarde omlaag met €30.000 na het indienen van een bezwaarschrift. Het is dus de moeite waard om bezwaar aan te tekenen.
Gerelateerde artikelen
WOZ-waarde 2018 omhoogWOZ-waarde 2018 omhoogDe WOZ-waarde 2018 is hoger dan de WOZ-waarde 2017. Zoveel is duidelijk nu de huizenprijzen in 2016 en 2017 verder stijg…
Hoe wordt de taxatiewaarde WOZ van een woning bepaald?Ieder jaar ontvangen mensen die eigenaar of huurder zijn van een woning een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Daa…
Taxatiekosten woningTaxatiekosten woningWie een huis koopt, krijgt te maken met allerlei kosten. Zo zijn er ook de taxatiekosten voor het schatten van de waarde…
Wat is de WOZ waarde?De hypotheekrente die u betaalt in verband met uw eigen huis is fiscaal aftrekbaar. Daarnaast is uw eigen huis ook een k…
WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeenteWOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeenteDe nieuwe WOZ-waarde 2017 is bekend. Daarmee kent u ook de aanlag onroerend goed, OZB, en andere de gemeentelijke heffin…
Bronnen en referenties
  • VEH

Reageer op het artikel "Bezwaar maken tegen WOZ"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 05-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!