InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat?

Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat?

Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat? Wie een woning nieuw wenst te bouwen zal eerst over bouwgrond moeten beschikken. Tenzij je die gekregen of geërfd hebt, zal je zelf op zoek moeten gaan naar een geschikt stuk grond om je woning te bouwen. De prijzen van bouwgrond in België blijven alsmaar stijgen. Het is dus geen eenvoudige klus meer om een geschikt stuk grond te vinden dat ook betaalbaar is.

De prijs van bouwgrond in België

In 2008 kostten bouwgronden in België gemiddeld 87 euro per m². In Vlaanderen is de grond beduidend duurder dan in Wallonië: gemiddeld 141 euro per m² tegenover gemiddeld slechts 41 euro per m².

In 2010 was de prijs van bouwgrond alweer merkelijk gestegen. In Vlaanderen betaalde je toen gemiddeld 174 euro per m² tegenover gemiddeld 57 euro per m² in Wallonië. Dat brengt de gemiddelde prijs van bouwgrond in België op Ä 115 per vierkante meter.

De prijs van bouwgrond wordt grotendeels bepaald aan de hand van de ligging. De gemeente of wijk speelt een grote rol, maar ook het uizicht en de oriëntatie van de grond. Zuidgerichte grond zal een stuk duurder zijn dan noordgerichte bouwgrond. Ook de vorm van de bouwgrond is een factor die de prijs bepaalt: een rechthoekig stuk grond is per definitie duurder dan een andere vorm, omdat er meer vraag naar is. Ook de oppervlakte en afmetingen zijn natuurlijk van groot belang. Vlak gelegen gronden zijn duurder dan gronden op een helling, omdat reliëfgronden meer kosten vereisen qua funderingen als je je woning laat bouwen. Daarnaast spelen nog een aantal factoren een belangrijke rol bij de prijsbepaling: stad of platteland, de nabijheid van winkels, scholen en belangrijke invalswegen, en natuurlijk de marktsituatie. Als de vraag stijgt terwijl het aanbod vermindert, gaan ook de prijzen omhoog.

Bijkomende kosten

Helaas ben je er met de prijs van de bouwgrond nog niet vanaf. Er komen nog een aantal kosten bij die je best vooraf berekent om niet voor verrassingen te komen:

]Registratierechten

De registratierechten voor bouwgrond zijn 10% van de aankoopprijs in Vlaanderen, en 12,5% in Wallonië. Ook voor bouwgronden zijn verminderde registratierechten mogelijk, 5% in Vlaanderen en 6% in Wallonië. Bij aankoop van de woning moet de volledige som betaald worden, dus de volle 10% of 12,5%, maar van zodra op de bouwgrond een bescheiden woning gebouwd is en men aan de voorwaarden voldoet, kan je een deel van de betaalde registratierechten terugvragen.

Het ereloon van de notaris en aktekosten

Het ereloon van de notaris wordt berekend op de aankoopprijs en/of het bedrag van de lening voor de aankoop van de grond. Daarbij komen nog diverse kleinere kosten: voor getuigschriften, zegels, .. deze kosten zijn sterk afhankelijk van notaris tot notaris.

Kredietkosten en verzekeringspremies

Ook wanneer je een krediet afsluit, zijn hier kosten aan verbonden voor de akte, voor het dossier en de administratie. Daarbij moet je in vele gevallen een schuldsaldoverzekering afsluiten.

Belasting op bouwgrond

Als eigenaar van een bouwgrond moet je hier ook belasting op betalen. Het bedrag verandert per gemeente.

Voor je bouwt

Nog voor je begint aan de bouw van je woning, zal je ook nog kosten moeten maken: je moet een analyse laten maken van de bodemkwaliteit om de bouwkenmerken van je woning te bepalen, maar ook het draagvermogen van bodem en ondergrond moet gekend zijn alvorens de bouwwerken kunnen starten. Dit moet allemaal gebeuren door een gespecialiseerd bedrijf en brengt vanzelfsprekend kosten met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Investeren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrondInvesteren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrondWie een bouwgrond wilt kopen, doet dit voornamelijk om een eigen woning te kunnen neerzetten. Maar ook als belegging wor…
Kavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huisWanneer je een eigen huis wilt gaan bouwen, zul je toch ook een plekje moeten vinden om je droompaleis neer te zetten. H…
Bouwgrondlening: geld lenen om een stuk bouwgrond te kopenBouwgrondlening: geld lenen om een stuk bouwgrond te kopenStel je wilt een huis bouwen en je hebt je oog laten vallen op een mooi gelegen bouwgrond. Bouwgrond is tegenwoordig ech…
Beleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrondBeleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrondVoor wie de rente op de spaarrekening te laag vindt en zich niet wil wagen aan onstabiele aandelen, is een belegging in…
Beleggen in grondBeleggen in grondHet beleggen in grond wordt steeds populairder. Grond is schaars in Nederland en veel investeerders hopen dat de door hu…

Reageer op het artikel "Een bouwgrond kopen in België: Wat kost dat?"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 14-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!