InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen via het internet

Huis verkopen via het internet

De tijden dat wij op zondagmiddag naar de makelaarskantoren gingen om in de etalage huizen te kijken, is voorbij. De huizen worden tegenwoordig verkocht via het internet. Naast Funda.nl en VBO.nl zijn er nog tientallen andere websites waarop u uw huis te koop kunt aanbieden. Vergeet ook Markplaats.nl niet op dit gebied. In de rubriek “Huis en kamers” staan maar liefst bijna 17.500 advertenties voor koophuizen en huurhuizen. Op Youtube.com komen ook steeds meer filmpjes te staan waarin verkopers hun huis aanbieden.

Hoe kan ik het beste mijn huis verkopen?

De beste website op dit gebied is nog steeds Funda.nl. De mensen die echt op zoek zijn naar een huis, gaan mogelijk daarnaast nog andere huizensites raadplegen. U kunt er echter wel voor kiezen om uw huis ook aan te bieden via diverse andere huizensites. Dit verhoogt namelijk wel de kans dat u uw huis gaat verkopen.

Huis verkopen va Youtube

U kunt nog een stapje verder gaan door uw huis ook te plaatsen op Youtube. U moet er echter wel voor zorgen dat het een professioneel filmpje gaat worden, anders kan het juist een nadelig effect hebben. Vergeet ook vooral niet om eerst het huis volledig op te ruimen. Een rommelig huis zal potentiële kopers minder snel aanspreken.

Huis zelf verkopen

Om geld aan courtage te besparen, kunt u er voor kiezen om uw huis zelf te verkopen. De courtage ligt rond de 1,6 procent. Uitgaande van een verkoopprijs van €250.000, betaalt u €4.000 aan de makelaar. U moet zich wel beseffen dat het lastiger is om uw huis te verkopen zonder een makelaar. De potentiële kopers zullen het ontbreken van een makelaar als een nadeel ervaren. Voordat u zelf de verkoop in uw beheer gaat houden, doet u er verstandig aan om vooraf goed uw huiswerk te doen. Het is namelijk lastiger dan dat het lijkt.

Huis verkopen via een huizenveiling

Op het internet zijn er diverse sites die huizen aanbieden aan de hand van een veiling. In de praktijk blijkt dit echter niet te werken. Een huis kopen is een zeer grote beslissing en mensen gaan niet via een website bieden op een huis.

Huis zelf verkopen met hulp

U kunt ook kiezen voor een tussenweg tussen zelf verkopen en verkopen via een makelaar die een courtage van 1,6 procent vraagt. Sommige makelaars bieden een uitgekleed pakket aan diensten tegen een lagere prijs. Een voorbeeld van een dergelijke makelaar is Makelaarsland. Hun bemiddeling kost u afgerond €1.000. Hier staat tegenover dat u minder service krijgt. U moet bijvoorbeeld zelf de rondleidingen verzorgen.

Hoe kan ik het internet gebruiken om mijn huis sneller te verkopen?

U kunt de verkoopkansen maar beperkt beïnvloeden. De meeste potentiële kopers zoeken toch via Funda.nl. U hoeft ook uitsluitend maar mensen te bereiken uit uw eigen regio, daar zijn de verkoopkansen namelijk het grootst. U zou kunnen proberen om op een website gericht op uw regio te gaan adverteren.

Let op de kwaliteit van de foto’s

De kopers gaan zich oriënteren op het internet. De foto’s zijn dus belangrijk om de kijkers een indruk te geven van het huis. De foto’s moeten daarom van topkwaliteit zijn om het huis goed uit de verf te laten komen.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen met behulp van internetHuis verkopen met behulp van internetBij het verkopen van een huis is het belangrijk dat uw huis opvalt. Waarschijnlijk staan er meerdere vergelijkbare huize…
Lager bod op huis accepterenVerkopers van een huis willen een zo hoog mogelijke prijs voor hun huis hebben. Hierdoor worden er soms biedingen afgewe…
Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?Wanneer je je huis wilt gaan verkopen, zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. Denk bijvoorbeeld aan het courtage voo…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…

Reageer op het artikel "Huis verkopen via het internet"

Reactie

Martin Hammega, 16-02-2011 08:45 #1
Er wordt gesteld dat je geld kan besparen op de makelaarskosten. Een huis van 250.000 kost 4000 om te verkopen. Rekentechnisch is dat correct. Maar wat vergeten wordt is volgend:
1. de makelaars zijn getrainde professionals die uitblinken in onderhandelen. Als iemand zijn eigen huis verkoopt zal de emotie ervoor zorgen dat hij denkt "acht die laatste 5.000, dan ben ik het maar kwijt" terwijl de makelaar vol gaat voor de opbrengst en daarmee zichzelf terugverdient.
2. de vraagprijs bepalen kan een particulier niet zelf. Die gaat uit van wat hij wil, of wat hij op Funda ziet, maar weet eigenlijk niet waarom hij een bepaalde prijs hanteert. Dus weer zwakker in de onderhandeling (kunt niet verdedigen).
3. je bereikt potentiële kopers niet goed genoeg. Resultaat is een beperkte groep zoekers, lange verkooptijd en dus kopers die daar gebruik van maken. Gecombineerd met de wens er vanaf te zijn leid dit alles tot een lagere opbrengst.

Een makelaar kost wel geld, maar er moet ook eens gekeken worden naar wat het oplevert. Een woning 8 maanden sneller verkopen zorgt ook voor een besparing van 8333 euro!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 04-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!