InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De Vlaamse Woonlening

De Vlaamse Woonlening

De Vlaamse Woonlening De Vlaamse Woonlening is een goedkope lening voor gezinnen met een beperkt inkomen, die een huis willen kopen of renoveren.

De VMSW

De Vlaamse Woonlening is een initiatief van de VMSW, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen. De VMSW is een extern verzelfstandigd agentschap binnen het beleidsdomein Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend erfgoed. Het is de opvolger van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij.

Mogelijkheden tot lenen

Gezinnen met een beperkt inkomen kunnen bij de VMSW een Vlaamse Woonlening aanvragen, voor
  • De aankoop van een sociale woning
  • Aankoop van een woning waaraan renovatiewerken moeten gebeuren
  • Renovatie van de eigen woning
  • Bouwen van een eigen woning

Bij aankoop van een woning waaraan renovatiewerken moeten gebeuren, moet het gaan om een woning van meer dan 30 jaar oud, waaraan minstens 10.000 noodzakelijke kosten zijn. Deze prijs word geraamd aan de hand van een bestek opgemaakt door de VMSW.

De aankoopprijs van de woning en het maximaal te lenen bedrag is afhankelijk van de grootte van het gezin.

GezinssamenstellingMaximumprijs woningMaximum te lenen bedrag
alleenstaande,gezin met 0,1 of 2 kinderen177.120187.120
Gezin met 3 kinderen ouder dan 6186.480196.480
Gezin met 3 kinderen jonger dan 6195.840205.840
Gezin met 4 kinderen ouder dan 6195.840205.840
Gezin met 4 kinderen jonger dan 6205.200215.200
Gezin met 5 kinderen ouder dan 6205.200215.200
Gezin met 5 kinderen jonger dan 6215.560224.560

Renovatie of aanpassing van de eigen woning komt ook in aanmerking om een Vlaamse Woonlening te krijgen. In dat geval mag het (niet-geïndexeerde) K.I. van de woning niet meer bedragen dan 1487,36.De kostprijs van de noodzakelijke werken moet minstens 10.000 zijn en moet volledig ontleend worden. Hier varieert het maximum te ontlenen bedrag niet volgens de gezinsgrootte, er is een maximum vooropgesteld van 75.000.

Voor het bouwen van een eigen woning kan maximaal 187.120 ontleend worden. De VMSW leent geen geld voor de aankoop van de bouwgrond, enkel voor de woning.

Wie kan van de Vlaamse Woonlening gebruik maken?

De Vlaamse Woonlening is bestemd voor gezinnen met een beperkt inkomen. Om in aanmerking te komen, kan men maximaal 31.820 netto belastbaar inkomen hebben als alleenstaande, en maximum 47.730 voor een gezin van minstens 2 personen. Het maximum wordt verhoogd met 3180 per persoon ten laste.

Daarnaast mag men geen andere woning voor 100% in volle eigendom of in vruchtgebruik hebben.

Het krediet moet afgelost zijn in het jaar waarin de jongste kredietnemer 75 jaar wordt. De VMSW gaat wel na of u solvabel bent, en of u de lening dus zal kunnen aflossen.

Kosten

Wie een Vlaams Woningkrediet aanvraagt moet 50 dossierkosten betalen. De rentevoet waaraan men leent, is afhankelijk van de gezinssituatie en het gezinsinkomen. Er is een vijfjaarlijkse herziening. Eens per jaar mag er een zelf te kiezen bedrag vroegtijdig terugbetaald worden.

De terugbetaling gebeurt volgens vaste mensualiteiten.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale leningGeld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale leningGeld lenen als je een laag inkomen hebt, is niet altijd even makkelijk. Vaak zijn banken en kredietverstrekkers nogal st…
Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnRente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnEen doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de re…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene leningMilieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene leningAls je je woning op een milieuvriendelijke manier wilt bouwen of verbouwen dan kan je financieel voordeel halen uit de z…
Bronnen en referenties
  • www.vmsw.be

Reageer op het artikel "De Vlaamse Woonlening"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!