InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De kosten van een traplift

De kosten van een traplift

De kosten van een traplift hoeven niet altijd hoog te zijn. Het is een goede optie om alle mogelijkheden te bekijken alvorens er overgegaan wordt tot het kopen van een traplift. Zo bestaan er bijvoorbeeld regelingen dat er een bepaald deel vergoed kan worden door de zorg verzekering of zelfs door de gemeente waar de koper woonachtig is. Verder zijn de kosten van een traplift altijd aftrekbaar bij de belastingdienst.

De kosten van een traplift

De kosten van een traplift verschillen en liggen zo rond de 3000 en 10.000 euro. De prijs van een traplift is naast het model van de traplift ook afhankelijk van de montage van de traplift. Het is wijs om eerst vrijblijvend eerst een brochure aan te vragen alvorens er meteen tot aankoop over wordt gegaan. In de brochure wordt ook vaak uitgelegd welke kosten zijn te declareren bij de zorgverzekering, gemeente of belastingdienst. Met deze kan er eerst rustig georiënteerd worden alvorens er tot een aankoop overgegaan word.

De verschillende soorten trapliften

Trapliften zijn er in allerlei soorten en maten. Afhankelijk van het soort trap dient er een bepaalde traplift aangekocht te worden. Betreft het draagvermogen en de hoogte heeft iedere traplift zijn eigen specialiteit. De kosten van een traplift hangen af van:
  • De soort traplift.
  • De soort trap waar de traplift gemonteerd gaat worden.
  • Aanpassingskosten van de woning.
  • De subsidies en kosten die gedeclareerd kunnen worden.

Een overzicht van een aantal veel voorkomende trapliften zijn de volgende:
  • Een traplift die geschikt is voor alle trappen.
  • Traplift voor rechte trappen binnenshuis.
  • Huislift/ traplift geschikt voor rechte trappen binnen en buitenshuis.
  • Huislift/ traplift met een hefvermogen van meer dan 200 kilo met een hef hoogte van meer dan 10 meter.
  • Sanimed trapliften voor mensen met een lichamelijke beperking.
  • Swing traplift die speciaal gemaakt is voor trappen met bochten.
  • Levant traplift voor rechte trappen met eenvoudige montage.

Subsidies, aftrekbaarheid traplift en kosten declareren

Er bestaan verschillende manieren om op de kosten te besparen bij het aankopen van een traplift. Alvorens akkoord te gaan met een traplift offerte kunnen er veel kosten bespaard worden door eerst te oriënteren waar er kosten zijn te declareren en/of het mogelijk is subsidie aan te vragen. Om kosten te besparen bestaan er de volgende opties:
  • Bij de belastingdienst zijn bepaalde hulpmiddelen aftrekbaar. Onder hulpmiddelen worden voorzieningen of apparaten verstaan die ervoor zorgen dat de normale lichaamsfuncties uitgeoefend kunnen worden. Onder deze voorzieningen worden ook trapliften verstaan.
  • Bij verschillende gemeentes is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor uw traplift. Dit is helaas niet zo bij alle gemeentes en is afhankelijk van het beleid die in desbetreffende gemeente wordt gevoerd. Wanneer er bij de gemeente geïnformeerd gaat worden kan er gevraagd worden naar de "WMO" (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De subsidie aanvraag per gemeente is niet alleen afhankelijk per gemeente maar ook met de desbetreffende contracten die de gemeente heeft afgesloten met de verschillende traplift leveranciers. Er kunnen dus enorm veel kosten bespaard worden om eerst bij de gemeente te informeren of desbetreffende traplift leverancier wordt ondersteund bij de gemeente.
  • Wanneer de gemeente niet beschikt over de WMO kunt bij de gemeente ook nog vragen naar de PGB (Persoon Gebonden Budget). Met het bedrag wat hier uitkomt staat met vrij om te kiezen voor welke traplift leverancier gekozen word.
  • Bij bepaalde zorgverzekeringen is er ook een vergoeding mogelijk bij het aanschaffen van een traplift. Deze vergoedingen zijn afhankelijk van:
    1. Het pakket wat is afgenomen.
    2. De verzekering die is afgesloten.
    3. De zorgverzekering waarbij de verzekering is aangesloten.
© 2011 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trapliften: gebruik, reparatie en onderhoudTrapliften: gebruik, reparatie en onderhoudEen traplift zorgt ervoor dat mensen die slecht ter been zijn langer in hun eigen woning kunnen blijven wonen. Een trapl…
Een traplift aanschaffen, doen of niet?Een traplift aanschaffen, doen of niet?Bent u minder goed ter been en heeft u moeite om de hoger gelegen verdiepingen in huis te bereiken, dan krijgt u met een…
Verhuizen of een traplift laten aanbrengenVoor sommige ouderen kan er een tijd komen dat ze niet meer in staat zijn hun hele huis te gebruiken. De tijd dat ze nie…
Traprenovatie of kopen we een nieuwe trapTraprenovatie of kopen we een nieuwe trapIn Nederland zijn de trappen in woonhuizen vaak erg smal en stijl. Het lijkt alsof er aan dit onderdeel van het huis wei…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/particulier/aftrekziektekosten2009/aftrekziektekosten2009-05.html

Reageer op het artikel "De kosten van een traplift"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 23-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!