InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011

Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011

Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011 Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdrachtsbelasting bij het kopen van een rijksmonument. Dat is sinds 2011 niet meer zo. Let op de fiscale aftrek 2012 en voordelen. Er zijn nog allerlei interessante fiscale aftrekposten. U kunt vele kosten van de inkomstenbelasting aftrekken, ook als het uw tweede woning is. Benut deze fiscale voordelen als eigenaar van een rijksmonument, let op de erfpacht.

Kosten rijksmonument fiscaal aftrekken van de inkomstenbelasting

Onder bepaalde voorwaarden kunt u de allerlei kosten van een rijksmonument van de belasting aftrekken. Belangrijkste voorwaarde hierbij is dat u eigenaar bent van het pand. De voorwaarden voor de fiscale aftrek in 2011 op een rij:
  • U bent in 2011 de eigenaar van het pand dat is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister.
  • U hebt de kosten in 2011 betaald en de kosten komen boven de drempel uit.

Overigens is aftrek deels ook mogelijk als u een appartementsrecht hebt, recht van erfpacht of opstal, of een andere vorm van economisch eigendom. Als het monument uw hoofdverblijf is, komen vele aftrekposten in aanmerking. Als het uw tweede woning is geldt dit alleen voor de onderhoudskosten boven een bepaalde drempel.

Subsidie rijksmonument het BRIM

Vanaf 2011 is er ook een subsidiepot voor rijksmonumenten, het BRIM. Wilt u meer weten over deze subsidiemogelijkheden, bekijk dan ook het artikel geen overdrachtsbelasting koop rijksmonument.

Welke kosten mag ik van de belastingdienst aftrekken?

Als het monument uw eigen woning als hoofdverblijf is mag u de volgende kosten in rekening brengen bij uw aangifte inkomstenbelasting:
  • De gemeentelijke onroerende zaakbelasting op basis van de WOZ;
  • De waterschapslasten;
  • De eventuele polderlasten;
  • De verzekeringspremie die u betaalt voor de opstalverzekering;
  • De onderhoudskosten, inclusief achterstallig onderhoud, maar exclusief kosten ter uitbreiding van het pand en kosten voor tuinonderhoud, behangen en binnenschilderwerk;
  • De afschrijving ten bedrage van 15% van het bruto-eigenwoningforfait van het deel dat hoort bij het monumentale gedeelte van de rijksmonumentenwoning.

Als het een tweede woning is komen de meeste aftrekposten te vervallen. Niet aftrekbaar zijn dan ook:
  • De lokale belastingen.
  • De premie voor de opstalverzekering;
  • De afschrijving van 15%;
  • Betalingen voor erfpacht, opstal of vormen van beklemming.

Rekenhulp aftrek rijksmonument

Niet alles is aftrekbaar. De kosten moeten boven een bepaalde drempel uitkomen. Het drempel bedrag voor de fiscale aftrek bepaalt u als volgt:
  1. Bepaal de kosten van onderhoud van u en uw fiscale partner minus de eventueel verkregen subsidie op onderhoud uit het BRIM.
  2. Bepaal de WOZ-waarde van het monument of de economische waarde.
  3. De hoogte van de drempel is gelijk aan:
    • 0,75% van de WOZ waarde ad 2, als het pand uw eigen woning was.
    • 4% van economische waarde ad 2, als het monument niet uw eigen woning was.

De fiscale aftrek is dan het bedrag bij 1 minus de drempel uit 3.

Bruto eigen woningforfait rijksmonument

Het eigen woning forfait voor een rijksmonument in 2011 is als volgt samengesteld:

Bruto-eigenwoningforfait rijksmonumentenpand:

WOZ-waarde hoger danwaarde lager danForfait in procenten
12.500 eruo 0,75%
12.500 euro 25.000 euro0,95%
25.000 euro 50.000 euro1,05%
50.000 euro75.000 euro1,15%
75.000 euro1.000.000 euro1,30%
1.000.000 euro 1.000.000 euro of meer13.000 euro

Fiscale aftrek 2012 voor een rijksmonument

De aftrekpost voor het onderhoud van een rijksmonument wordt in 2012 beperkt, doordat de onderhoudskosten vanaf 2012 nog voor 80% aftrekbaar in plaats van 100%. De drempel vervalt en er wordt geen rekening meer gehouden met afschrijvingen
en lasten. Als u daarom vraagt zijn onderhoudskosten nog volgens de huidige 2011 regeling aftrekbaar als de verplichtingen zijn
aangegaan vóór 2012 en de onderhoudsuitgaven zijn gedaan vóór 2014.

Overgangsregeling voor 2012 en 2013

Voor 2012 en 2013 is er een overgangsregeling. Als vóór 1 januari 2012 onherroepelijke betalingsverplichtingen zijn aangegaan die pas in 2012 of 2013 worden betaald, kan deze betalingen nog een beroep worden gedaan op de oude regeling, waarbij de onderhoudskosten voor 100% aftrekbaar zijn. De drempel bedraagt 0,8% van de WOZ-waarde als het monument een eigen woning is en anders 4% van de WOZ-waarde.

Slot

Het kopen van een rijksmonument biedt niet alleen het voordeel van een mooi pand, maar de fiscus helpt u ook aan allerlei aftrekposten om het allemaal betaalbaar te houden.
Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2016Aftrek rijksmonument 2016Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2016 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Aftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2017 en 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 komt er een…
Geen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekGeen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekKoop een rijksmonument, want dit is fiscaal vaak voordelig. In 2011 en 2012 (2013, 2014 en 2015 niet meer) is door het s…
Aftrekposten inkomstenbelasting 2019Aftrekposten inkomstenbelasting 2019Ook al hebt u in 2019 minder aftrek, de aftrekposten inkomstenbelasting 2019 blijven belangrijk. Een grote aftrekpost is…

Reageer op het artikel "Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011"

Reactie

H. Poot, 04-07-2012 12:34 #1
L.S.
Kunt u mij zeggen of de kosten voor Monumentenwacht aftrekbaar zijn voor een rijksmonument?
Met dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 04-07-2012
Beste H. Poot,
De kosten voor de Monumentenwacht, ook de eventuele advieskosten, zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!