InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk?

Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk?

Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk? Het bezitten van een huis in Frankrijk is een droom van veel Nederlanders. Waar let je nou op bij het kopen van een huis daar? Als je alleen maar koopt op basis van emotie en het verstand uitschakelt, heb je een grote kans een miskoop te doen. Bedenk dat er nog veel kosten bij komen wanneer het huis in slechte staat is, ook al lijkt het goedkoop. De locatie, de staat van het huis en de hoeveelheid grond spelen een cruciale rol.

Op zoek naar de juiste locatie

Wanneer je naar huizen gaat zoeken in Frankrijk, moet je beginnen met het uitkiezen van de gewenste locatie. Wil je in Zuid-Frankrijk zitten, bedenk dan dat je wel zo'n 3 à 4 keer zo duur uit bent, dan bij een huis in Bourgogne of de Corrèze. Maar niet alleen de huizenprijs van het gebied is belangrijk, ook de reistijd is van groot belang. Bedenk vantevoren hoeveel uur je wilt rijden om bij je huis te komen. Wil je wel 2 dagen rijden of wil je er maar 1 dag over doen? Is dat laatste het geval, dan hoef je al niet aan Zuid-Frankrijk te denken of je moet het geen probleem vinden om met het vliegtuig te gaan.

Als je maar 1 dag wilt rijden, zijn er diverse aantrekkelijke regio's in Frankrijk. Toch moet je ook dan een zorgvuldige keuze maken, het klimaat speelt n.l. ook een rol. Normandië bijvoorbeeld is een prachtig gebied, maar bedenk wel dat je in de zomer hetzelfde weer zult hebben als in Nederland. Wil je dat of vind je het heel belangrijk in een zonnige streek te zitten? Bourgogne, een gebied waar veel Nederlanders hun tweede huis hebben, staat ook bekend als een gebied met tamelijk veel regenval evenals Auvergne. In het gebied Centre daarentegen valt betrekkelijk weinig regen in de zomer. Het gaat dan om de departementen die onder Bourges liggen zoals de Cher, Indre en Creuse. Deze departementen zijn goed bereikbaar binnen een dag en de huizenprijzen zijn aantrekkelijk.

Op zoek naar het juiste huis

Je hebt al bepaald in welke regio je een huis wilt kopen. Het is verstandig om eerst op het internet te zoeken naar huizen. Er zijn diverse internetsites van makelaars die huizen in Frankrijk verkopen. Als je een aantal huizen op het internet geselecteerd hebt, kun je een afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging.

Een andere mogelijkheid is om zelf naar Frankrijk te gaan. Als je van kamperen houdt, ga dan op een camping staan en ga naar de plaatselijke makelaars in het gewenste gebied. In ieder stadje vind je wel een paar makelaarskantoren.
Als je een huis bij de makelaar gezien hebt en je gaat het bezichtigen, is het verstandig een vragenlijstje bij je te hebben.

Een aantal belangrijke vragen:
  • Heeft het huis een sceptictank? Is die er niet, dan moet je rekenen op zo'n 10000 aan kosten om er een te laten plaatsen. In 2013 is zo'n tank verplicht. Is er wel een sceptictank, dan moet deze aan de huidige normen voldoen. Vraag aan de makelaar of de tank aan de normen voldoet.
  • Hoeveel grond zit er bij het huis? Het is leuk om een groot terrein bij je huis te hebben, maar bedenk dat je ook tijd moet hebben om dat te onderhouden. Veel mensen vergeten dat wel eens.
  • Vraag hoe het zit met de isolatie van het huis. Is het niet geïsoleerd, dan komen daar ook weer extra kosten bij. Het zelfde geldt voor de electriciteit. Is de bedrading in goede staat? Vergeet ook niet te kijken of het dak goed is.

Een paar laatste adviezen

Als je een huis gevonden hebt, ga dan voordat je tekent, eens naar het gemeentehuis van de plaats waar het huis staat en vraag of ze iets van het huis weten. Is het juist dat er zoveel grond bij zit (soms klopt het n.l. niet)? Is er overstromingsgevaar? Zijn er erfdienstbaarheden? Weten ze iets van de sceptictank? Heeft er een illegale verbouwing plaatsgevonden? Kortom vragen, vragen en vragen. Beter nu alles grondig navragen dan later een miskoop te hebben. Succes ermee.
© 2010 - 2019 Mbfr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen in FrankrijkHuis kopen in FrankrijkEen huis kopen in Frankrijk hoeft niet heel moeilijk te zijn. Het is wel goed om je van een aantal zaken bewust te zijn.…
Een huis kopen in FrankrijkEen huis kopen in FrankrijkVoor Nederlanders is Frankrijk de ideale bestemming om een tweede huis te kopen. Er is immers genoeg keuze en voor ieder…
Geld lenen in FrankrijkGeld lenen in FrankrijkHet is voor Nederlanders die een huis willen kopen in Frankrijk mogelijk om daar een lening af te sluiten. Geld lenen in…
In Frankrijk een huis kopenIn Frankrijk een huis kopenEén van de populairste vakantielanden onder de Nederlanders is Frankrijk. Daarnaast is het ook een populair land om een…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…

Reageer op het artikel "Waar let je op bij de koop van een huis in Frankrijk?"

Infoteur: Mbfr
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!