InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatter

Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatter

Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatter Als je je huis wilt verkopen, dan is het handig om de waarde ervan te kennen. Als leek is het niet altijd makkelijk om de waarde van je eigen woning correct te schatten. Daarom is het handig om een beroep te doen op een professioneel taxateur of schatter. De taxateur is een deskundige die gespecialiseerd is in het taxeren van woningen en een taxatierapport zal opmaken. De taxateur zal onder meer kijken naar de staat en het onderhoud van het huis, net als de bouwkundige kwaliteit ervan. Met welke factoren zal de taxateur zoal rekening houden om de waarde van een woning juist in te schatten? En wat zal er in het taxatierapport vermeld staan?

Huis taxeren

Het is als leek niet altijd makkelijk om de waarde van je huis te schatten. Bij het inschatten van de waarde van je woning laat je je als verkoper immers onbewust leiden door subjectieve, emotionele motieven. Daarom is het goed om een objectieve schatting te laten maken door een deskundige, namelijk een professioneel schatter met kennis van zaken. Als je wilt weten hoeveel euro je huis waard is, dan kan je een beroep doen op een taxateur om je huis te laten taxeren. Aan de hand van die taxatie kan je de verkoopprijs van de woning bepalen en krijg je een idee van de mogelijke opbrengst van een verkoop.

Waarde woning: belangrijke factoren

Bij de taxatie zal de taxateur rekening houden met verschillende factoren om de waarde van een woning te bepalen. Aan de hand daarvan zal hij een schatting maken. Bij het opmaken van zijn rapport zal de taxateur onder meer kijken naar de volgende aspecten:

Ligging woning

Ligt de woning in een drukbevolkt gebied of in een rustige buurt? Is de omgeving voorzien van veel groen of is de omliggende buurt verloederd? Dit zal een invloed hebben op de schatting van de woning.

Staat en kwaliteit

De taxateur zal kijken naar de staat van de woning en de toestand van het gebouw in het algemeen. Ook de bouwkundige kwaliteit en de afwerking van de woning zal nagekeken worden.

Onderhoud woning

Bovendien wordt nagegaan hoe de woning onderhouden is en hoe de omliggende grond er aan toe is. Daarbij kijkt de taxateur ook naar de staat van de eventuele tuin.

Soort woning

Om welk type woning gaat het? Is het een huis in de rij of gaat het om een alleenstaande villa in een landelijk en rustig gebied? Een rijhuis heeft bijvoorbeeld meer te lijden onder lawaaihinder waardoor het minder hoog zal ingeschat worden dan een alleenstaande woning.

Grootte woning

Bovendien is ook de grootte van de woning van belang om een schatting te maken. Hoe groter de woning en hoe groter de grond waarop ze gelegen is, hoe hoger de prijs geschat zal worden.

Taxatiewaarde en hypotheek

Als de taxateur met al deze factoren heeft rekening gehouden, dan zal hij een taxatierapport opmaken. De deskundige moet in principe een onafhankelijk expert zijn en niet betrokken zijn bij de verkoop. De deskundige zal daarin een prijsschatting en taxatiewaarde van je woning opgeven. Die taxatiewaarde is nodig om een hypotheek te verkrijgen voor een bestaande woning. Voor nieuwbouwwoningen is dit niet altijd noodzakelijk.

Taxatie: strengere eisen

De kosten voor het taxeren van de woning zijn ten laste van de koper. Hierbij komt het erop aan om een taxateur te kiezen die aanvaard wordt door de hypotheekverstrekker. Banken en hypotheekverstrekkers hebben sinds de economische crisis van 2008 meer en meer eisen gesteld aan de kwaliteit van het taxatierapport. Banken kunnen het taxatierapport weigeren, wat alweer nieuwe kosten met zich meebrengt. Het beste wat je kan doen is om meteen een taxateur te kiezen die door de bank aanvaard wordt.

Inhoud taxatierapport

Na grondig onderzoek van de woning zal de taxateur een taxatierapport opmaken met daarin zijn bevindingen. In dat taxatierapport zullen onder meer de volgende dingen beschreven zijn:
  • staat en onderhoud van de woning
  • beschrijving van de woning en de ligging ervan
  • administratieve bepalingen zoals de eigendomsakte
  • lasten en verplichtingen van de eigendom
  • bepalingen in verband met de rechten op de woning, zoals het grondrecht en het vruchtgebruik

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis taxeren, kies de goedkoopsteEr zijn verschillende uitgangspunten bij het laten taxeren van uw eigen huis. U kunt gewoon de goedkoopste taxateur neme…
Redenen om uw huis te laten taxerenEen taxatie is een waarde-inschatting van bijvoorbeeld een huis. Toch zijn er veel verschillende uitkomsten mogelijk. Er…
Taxatie van het huisTaxatie van het huisEr kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand zijn huis laat taxeren. Vaak is het omdat iemand een huis wil kopen o…
Taxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat…
De goedkoopste taxatie voor uw huisDe goedkoopste taxatie voor uw huisU kunt een taxateur voor verschillende waardebepalingen inschakelen. De prijsverschillen tussen de verschillende taxateu…
Bronnen en referenties
  • http://www.taxatie-rapport.com/, bezocht op 31/08/2015.

Reageer op het artikel "Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatter"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!