InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen, let op bij het aangaan van verplichtingen

Huis kopen, let op bij het aangaan van verplichtingen

Door het aangaan van bepaalde verplichtingen kunt u onbewust het aanvragen van een hypotheek bemoeilijken. Door bijvoorbeeld een lening verlaagt u het maximum te lenen bedrag. De hoogte van de maximale hypotheek die u kunt krijgen op basis van uw inkomen, kan verlaagd worden door het aangaan van verplichtingen. Een uitgestelde betaling bijvoorbeeld is eigenlijk een lening die u afsluit bij een financieringsmaatschappij. Ook in het geval de uitgestelde betaling niet rentedragend is, wordt het wel gezien als een lening.

Bij het aanvragen van een hypotheek zal de bank u eerst gaan toetsen bij het BKR te Tiel. Hier worden alle consumptieve kredieten geregistreerd. U hoeft niet negatief geregistreerd te staan om nadeel te ondervinden van een afgesloten lening. Een kleine lening kan een grote invloed hebben op het maximum te lenen bedrag voor een hypotheek.

Hoeveel hypotheek kan ik krijgen op mijn inkomen?

Bij het aanvragen van een hypotheek, wil de bank de kans dat u de lasten niet kunt betalen beperken door eisen te stellen. De bank zal het maximale bedrag onder andere af laten hangen van de hoogte van uw maandelijkse inkomen. Daarnaast zijn ze ook geïnteresseerd in uw maandelijkse vaste lasten. De vaste maandelijkse lasten zullen het maximaal te lenen bedrag verlagen. De bank kan eisen dat u eerst bepaalde leningen gaat aflossen en beëindigen, voordat ze u een hypotheek willen verstrekken. Het kan hierbij ook gaan om uitgestelde betalingen, creditcards en de aandelenlease producten die voornamelijk in het verleden werden aangeboden door bepaalde financiële instellingen.

Banken willen zekerheden

De bank hecht er waarde aan dat u zoveel mogelijk garanties kunt bieden. Het huis moet bijvoorbeeld voldoende waarde hebben om de lening te kunnen verantwoorden. De bank zal ook meer waarde hechten aan een vast contract in vergelijking met een tijdelijk contract. Werknemers met een vaste baan, zijn veiliger om geld aan uit te lenen. Zij zullen ook minder geld durven te lenen aan zelfstandigen met een wisselend inkomen. De geldverstrekkers willen voorkomen dat ze geld uitlenen aan iemand die de lasten in de toekomst niet meer kan voldoen. Een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie is daarom ook goedkoper, in bepaalde gevallen worden de resterende schulden bij een gedwongen verkoop namelijk overgenomen door de uitvoerder van de Nationale Hypotheek Garantie.

Verlagen van uw inkomen

Door mee te doen aan spaarloon of de levensloopregeling verlaagd u uw maandelijkse inkomen. Uw brutoloon blijft gelijk, maar netto zult u minder geld ontvangen. Dit kan voor de bank van invloed zijn, want hierdoor verlaagd u namelijk u maandelijks te besteden bedrag. Door het inkomen zo hoog mogelijk te houden, kunt u ook meer geld lenen bij de bank. Dit kan overigens verschillen tussen de één en de andere bank. Een verplichting als bijvoorbeeld alimentatie verlaagt ook het maximaal te lenen bedrag.

Rood staan op de lopende rekening

Vrijwel iedereen heeft op de lopende rekening de mogelijkheid om rood te staan. Dit is eigenlijk een lening die u hebt afgesloten bij de bank, waarbij ze hopen dat u er gebruik van gaat maken. In het geval u niet rood staat, maar wel de mogelijkheid hiertoe hebt. Staat u geregistreerd bij het BKR met een lening. De hypotheekbank kan als eis gaan stellen dat u de mogelijkheid tot roodstand gaat beperken tot een lager bedrag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen, let op bij het aangaan van verplichtingen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!