InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De rol van de ingenieur bij een renovatie in Italië

De rol van de ingenieur bij een renovatie in Italië

Veel Nederlanders en Belgen die een tweede vakantiewoning hebben in Italië en die wensen te renoveren, zijn nogal verbaasd wanneer ze horen dat ze voor de renovatie naast een architect of landmeter (geometra) tevens een bouwkundig ingenieur nodig hebben. In Nederland en België volstaat doorgaans een architect om een woning te renoveren, een ingenieur bouwkunde is enkel vereist wanneer men een nieuwbouw in gewapend beton realiseert!

Aardbevingen in Italië

In Italië is de situatie echter veel ingewikkelder. De reden is simpel: Italië is één van de landen waar aardbevingen af en toe voortkomen. Denken we maar aan de zware aardbevingen in Irpinia in 1980 waar 2900 doden waren en in Umbrië in 1997 waarbij onder andere het historisch zeer waardevolle fresco van Giotto in de Sint Franciscusbasiliek naar beneden stortte.
We herinneren ons maar al te goed de recente zware aardbeving in de Abruzzen waarbij 150 mensen om het leven kwamen en 70.000 mensen dakloos werden. Het historisch centrum van Aquila is nog steeds in dezelfde situatie als de nacht van de aardbeving ondanks alle loze beloften van de regering Berlusconi.

De Italiaanse wet met betrekking tot het vermijden van schade bij aardbevingen

De Italiaanse wet met betrekking tot het vermijden van schade bij aardbevingen zegt dat een bouwkundig ingenieur vereist is als men de draagstructuur van een bestaand gebouw aantast of verandert.
Ingrepen die de structuur van het gebouw aantasten of veranderen zijn onder andere:
  • maken van nieuwe openingen in binnen- en buitenmuren
  • het ondermetselen van de bestaande funderingen of het verbreden van de bestaande funderingen
  • het gedeeltelijk vernieuwen van bestaande houten vloeren
  • het gedeeltelijk vernieuwen van de draagstructuur van het dak
  • het demonteren en hermetsen van een gedeelte van het bestaande gebouw
  • uitbreiding van bestaande woning

Architect en bouwkundig ingenieur verplicht bij renovatie

Daar men in Italië slechts spreekt van renovatie wanneer de ingrepen betrekking hebben op de draagstructuur van het gebouw is dus voor renovatie zowel een architect als een bouwkundig ingenieur nodig. De architect zorgt gewoonlijk voor het opstellen en verkrijgen van de nodige bouwvergunningen (Hoe bekom ik een bouwvergunning in Italië), het opstellen van het architectonisch ontwerp en het opvolgen van de afwerking van de werf.

De bouwkundig ingenieur zorgt dan weer voor het verkrijgen van de bouwvergunningen voor het structurele gedeelte. Er moet wel opgemerkt worden dat de taak van de architect kan worden overgenomen door de bouwkundig ingenieur. Uitzondering hierop is als het gebouw beschermd is. Het spreekt vanzelf dat ook voor de aanleg van een zwembad een bouwkundig ingenieur nodig is.

Normale en structurele bouwvergunning

Voor het renoveren van een woning in Italië heeft men dus twee vergunningen nodig: een normale vergunning die tot de taak behoort van de architect en een structurele bouwvergunning, behorende tot de taken van een bouwkundig ingenieur. Zonder deze twee vergunningen begaat men een bouwmisdrijf en riskeert men een serieuze boete! Vooraleer men dus aan de renovatie werken begint is het aangewezen om na te gaan of de voorziene werken betrekking hebben op het structurele gedeelte van het gebouw! Tevens dient nog opgemerkt dat de architect en de bouwkundig ingenieur moeten ingeschreven zijn bij de Orde van Ingenieurs in Italië. De renovatie kan dus niet toevertrouwd worden aan een Nederlandse of Belgische architect en ingenieur.
© 2010 - 2019 Guntherd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalendOver renovatiewerkzaamheden aan woningen wordt in 2010 en 2011 tijdelijk geen 19 procent, maar slechts 6 procent BTW geh…
Huis verbouwen of renoveren: financieren van de kostenHuis verbouwen of renoveren: financieren van de kostenWil je graag een aanpassing doen aan je huis, zodat je woning praktischer wordt om in te leven, of gewoon omdat het mooi…
De Vlaamse WoonleningDe Vlaamse WoonleningDe Vlaamse Woonlening is een goedkope lening voor gezinnen met een beperkt inkomen, die een huis willen kopen of renover…
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Verbouwingskosten en hypotheekVerbouwingskosten en hypotheekEen nieuwe woning kopen is in 2019 vaak duurder dan kosten van de verbouwing van een bestaand huis. Ook als het gaat om…

Reageer op het artikel "De rol van de ingenieur bij een renovatie in Italië"

Infoteur: Guntherd
Gepubliceerd: 12-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!