InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vakantiewoning kopen in het buitenland: tips

Vakantiewoning kopen in het buitenland: tips

Vakantiewoning kopen in het buitenland: tips Wie heeft er niet gedroomd van een vakantieverblijf in een zonnig land? Vóórdat je je droomhuis in de Provence of Spanje wilt aankopen, ga je best eerst enkele criteria na. Zo is het belangrijk om de toegankelijkheid en de omgeving van je vakantiewoning te bekijken en de staat van de woning te controleren. Als eigenaar van een vakantiewoning is het ook interessant om te kijken wat het potentieel rendement van het vakantiehuis is, en dit met het oog op de meerwaarde uit verhuur of verkoop. Ondanks het "zonnige" enthousiasme dat eraan verbonden kan zijn, is een vakantiewoning kopen een ernstige aangelegenheid, waarbij je best rekening houdt met enkele nuttige tips. Eventueel kan een vastgoedmakelaar je bijstaan met gespecialiseerd advies.

Vakantiewoning kopen: omgeving

Bouwgrond te koop

Als je van plan bent een vakantiewoning te kopen, dan moet je in de eerste plaats rekening houden met de omgeving. Ga na welke specifieke kenmerken de omgeving heeft. Hierbij komt het van pas om uit te zoeken of er in de buurt nog veel bouwgrond te koop staat waarop in de toekomst nog huizen kunnen neergezet worden. Dit kan de nodige gevolgen met zich meebrengen zoals eventuele lawaaihinder of overlast. Als je weet welke bouwgrond in de omgeving te koop staat, heb je ook een beeld van het aantal buren dat naast je kan komen wonen.

Beschermd natuurgebied

Is de vakantiewoning bijvoorbeeld gesitueerd dichtbij een door de overheid beschermd natuurreservaat, dan kan je op beide oren slapen wat stilte en rust betreft. Hier bestaat er dus geen kans op extra lawaaihinder door nieuwe bouwprojecten. Als je de omgevingsfactoren onderzoekt, is het dus altijd handig om je blik in de toekomst te richten.

Ligging vakantiewoning

Winkels in de buurt

Een andere belangrijke factor om na te gaan is de ligging van het vakantieverblijf. Het is geen slecht idee om eens in de buurt rond te rijden en te kijken of er winkels en andere faciliteiten in de buurt zijn. Dit is van belang voor het voorzien in levensmiddelen en voor andere faciliteiten zoals recreatiemogelijkheden.

Dichtbij dorpskern of stadscentrum

Is het vakantiehuisje ver van de dorpskern gelegen of dichtbij? Als het antwoord ja is, dan moet je al meteen rekening houden met verplaatsingen. Als de woning meer in de buurt van het dorpscentrum of stadscentrum gelegen is, dan kan je verplaatsingskosten besparen en tijd winnen als je je inkopen gaat doen. Als de vakantiewoning in een drukke buurt gelegen is, dan moet je weer rekening houden met nachtelijk lawaai van luidruchtige cafés of uitgaansgelegenheden.

Toegankelijkheid vakantieverblijf

Wagen

Als je van plan bent om vaak naar je vakantiehuis te trekken, is een goede toegankelijkheid van groot belang. Als je met de wagen reist, is het handig dat je vakantiewoning niet te ver van de autosnelweg of de belangrijkste hoofdwegen gelegen is.

Vliegtuig

Als je met het vliegtuig reist, ga dan na hoever de verplaatsing is van de dichtsbijzijnde luchthaven tot je woning. Eventueel kan je de diensten van het openbaar vervoer napluizen en kijken of er een praktische verbinding is tussen luchthaven en vakantieverblijf. Bovendien is een goede toegankelijkheid ook een extra troef als je je woning eventueel wilt verhuren aan toeristen.

Staat van het vakantiehuis

Details

Als een woning je aantrekkelijk lijkt, is het belangrijk om de staat van de vakantiewoning in detail te controleren. Het beste is om hierbij zelf ter plaatse te gaan. Als je iets met je eigen ogen ziet, dan ga er meteen een realistischer beeld van hebben dan wanneer je iets op een foto ziet. Let in de eerste plaats op de belangrijkste voorzieningen in het huis, zoals de waterleiding, de electriciteit en verwarming.

Eventuele herstellingswerken

Controleer altijd goed de toestand van het sanitair, zoals het toilet en de badkamer. Vergeet ook niet de toestand van de muren en de zoldering na te kijken: ziet het er allemaal redelijk goed uit, of merk je hier en daar al wat slijtage? Dit gegeven is belangrijk voor eventuele herstellingswerken die jij in de toekomst als eigenaar zal moeten uitvoeren.

Faciliteiten vakantiewoning

Een vakantiewoning heeft vaak typische vakantiefaciliteiten zoals zwembad, jacuzzi of een speeltuin voor de kinderen. Bekijk hoe deze voorzieningen eraan toe zijn en of er eventuele kostbare herstellingswerken nodig zijn. Ook in het kader van een eventuele verhuur zijn deze faciliteiten belangrijk: wil je eerder aan families met kinderen verhuren of avontuurlijk ingestelde jongeren die graag op trektocht gaan in de omliggende natuur?

Meerwaarde vakantiewoning buitenland

Verhuur

Als investeerder in vastgoed hou je altijd rekening met de waarde van het vastgoed in de toekomst. Wat is de potentiële waarde van je vakantieverblijf en wat is het mogelijk verhuurrendement? Ook al wil je het vakantieverblijf vooral kopen voor eigen gebruik, toch bestaat de mogelijkheid dat je het veel zal verhuren. Dan is het handig om te weten welke verhuurprijs je zal kunnen vragen.

Verkoop

Ook kan het zijn dat je in de toekomst het vastgoed weer van de hand wilt doen. In dat geval ga je best na wat de verwachtingen zijn voor een eventuele verkoopwaarde. Vraag eens na bij vastgoedmakelaars hoe het staat met de vastgoedmarkt ter plaatse en wat de toekomstperspectieven zijn voor de vakantiewoningen in de buurt. Online kan je prijsoffertes van vastgoedmakelaars aanvragen waardoor je een beeld krijgt van wat er zoal aangeboden wordt op het vlak van buitenlandse vakantiewoningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiehuis & belastingEen vakantiehuis kan een aantrekkelijke optie zijn, maar er komen financiële en fiscale aspecten bij kijken. Zo moet je…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandHypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandAls je naast een eerste woning nog een tweede woning wilt kopen in het buitenland, dan kan je hiervoor een extra hypothe…
Belasting op vakantiehuis en BelastingdienstBelasting op vakantiehuis en BelastingdienstHelaas betaalt u ook in 2016 en 2017 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelasting,…
Eigen vakantiewoning - Voordelen en nadelenEen eigen vakantiewoning of een tweede huis is de droom van heel wat mensen. Dat er weinig de stap zetten, heeft te make…

Reageer op het artikel "Vakantiewoning kopen in het buitenland: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!