InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hennep in je huurhuis

Hennep in je huurhuis

Je hebt een huis wat je wilt verhuren. Er komt een net stel met kind en nietsvermoedend verhuur jij je huis middels een huurovereenkomst. Je gaat wel eens een kopje koffiedrinken en je ziet dat de woonkamer gezellig is ingericht, compleet met speelgoed voor de kleine. En dan krijg je het bericht: de politie is bezig in het huurhuis om een hennepkwekerij te ontmantelen. Jij had niets in de gaten.

Wat een bende

Dit is een hele vervelende situatie. Meestal is de bovenverdieping volgestouwd met hennepplanten en is er tekeer gegaan alsof er aan orkaan heeft gewoed. Er worden vaak ventilatiegaten in de muur en dak gemaakt en dan wordt er niet zo nauw gekeken, de stroom wordt illegaal afgetapt en al die losse snoeren verdienen ook niet de schoonheidsprijs.

De kosten

Meestal staat de elektriciteitsmeter op naam van de verhuurder, dus de verhuurder kan een fikste naheffing tegemoet zien. Naast een flinke boete maakt het elektriciteitsbedrijf een schatting van het daadwerkelijk verbruik en een bedrag van 10.000 is dan echt niet uitzonderlijk.

Daarnaast komen dan nog de kosten om het huis te herstellen, via een civiele procedure moet de verhuurder de huurder dan aansprakelijke stellen om dit te kunnen verhalen. Hier heb je dan wel een advocaat voor nodig.

De ontmantelingskosten komen daar ook nog bij. De gemeente verhaalt de kosten op de gebruiker van de ruimte, maar kan dat ook verhalen op de huiseigenaar als blijkt dat hij onvoldoende toezicht heeft gehouden.

Bij brand- of waterschade is de verhuurder ook weer de pineut, want de meeste polissen keren niet uit bij illegale praktijken in huis.

Kosten verhalen

Je kunt deze kosten verhalen op de huurder, maar die is vaak met de noorderzon vertrokken.
Als de politie de huurder kan pakken, blijkt dat vaak een hulpje te zijn zonder legale inkomsten, geen vaste woon- of verblijfsplaats en met een valse identiteitsbewijs. Tja, en van zon kale kip kun je ook niet plukken en ben je als huiseigenaar de sigaar.

Houd een oogje in het zeil

Verhuurder doen er goed aan om een oogje in het zeil te houden.
Enkele adviezen op een rijtje:
  • vermeld in de huurovereenkomst dat je het pand regelmatig helemaal mag controleren
  • neem geen genoegen met een kopie van een identiteitsbewijs
  • informeer naar een loonstrook en een bankafschrift waarop zijn salaris staat
  • zorg ervoor dat de huur vanaf dat bankrekening betaald wordt
  • zet de elektriciteitsaansluiting op naam van de huurder
  • als je vermoedt dat er een hennepkwekerij in je huis zit, meld dit dan aan de politie

Als je kunt aantonen dat je al het mogelijk hebt gedaan om een oogje in het zeil te houden en voldoende toezicht op de woning op de woning hebt gehouden, zal de gemeente de ontmantelingskosten niet op de huiseigenaar verhalen.

Wat zijn de kenmerken van een hennepkwekerij?

  • beslagen of afgeplakte ramen en/of gordijnen
  • ramen die nooit opengaan of altijd in dezelfde stand staan
  • constant gezoem of ronkend geluid
  • licht blijft de hele nacht branden
  • bewoners zijn zelden thuis of op vaste tijd een uurtje
  • problemen met stroom in de buurt of korte stroomstoringen steeds rond dezelfde tijd
  • stank
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hennepkwekerij illegaal in jouw huis of bij de burenHennepkwekerij illegaal in jouw huis of bij de burenDe teelt van hennep (Latijnse naam: cannabis) gaat gepaard met verloedering, energiediefstal, wateroverlast, brand, kort…
Kosten van een advocaatAdvocaten hanteren een behoorlijk hoog uurtarief. Hoeveel geld bent u kwijt als u juridisch advies wilt van een advocaat…
Je hennepkwekerij wordt opgerold: wat gebeurt er dan?Je hennepkwekerij wordt opgerold: wat gebeurt er dan?Wie op zolder, in een loods of in een woning een hennepkwekerij exploiteert kan bij ontdekking rekenen op een fikse fina…
De kosten van een echtscheiding1 op de 2 huwelijken strandt en loopt uit op een echtscheiding. Je moet niet alleen beslissingen maken over de verdeling…
Wat doet een AdvocaatWat doet een AdvocaatEen korte uitleg over het werk van een advocaat en hoe alles in zijn werk gaat. Ook zal er aandacht worden besteed aan w…

Reageer op het artikel "Hennep in je huurhuis"

Reacties

Monique, 13-05-2012 10:08 #2
Pas op met makelaars, wij hadden voor de zekerheid de verhuur door de makelaar laten regelen, na inval en oprollen en 50.000, - schade bleek de makelaar 'vergeten' te zijn een controle uit te voeren

Martin Hammega, 09-03-2010 09:35 #1
Helaas is er veel geld te verdienen met deze praktijken. Als u uw woning via een makelaar verhuurt, kan er een huurderscheck worden gedaan en een antecedentenonderzoek. Het is geen garantie, maar verkleint de kans op een "rotte appel" aanzienlijk. Reactie infoteur, 09-03-2010
Hoi Martin. Dat is inderdaad ook een manier om deze illegale praktijken tegen te gaan als je de verhuur uit handen geeft aan bijvoorbeeld een makelaar. Alle beetjes helpen. 100% voorkomen kun je denk ik nooit en jij blijft toch als verhuurder verantwoordelijk en niet de makelaar, omdat er, zoals je zelf ook schrijft, veel geld valt te verdienen met deze praktijken, dus blijven waarnemen!

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 05-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!