InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Opkoop van woningen door overheid en corporaties

Opkoop van woningen door overheid en corporaties

Opkoop van woningen door overheid en corporaties De overheid en woningcorporaties gaan er steeds vaker toe over om woningen op te kopen. In de meeste gevallen worden die dan gesloopt of verhuurt aan particulieren. Er zijn verschillende redenen waarom deze woningen worden opgekocht. Deels heeft het te maken met de bevolkingskrimp in bepaalde gebieden. De belangrijkste reden is echter financieel, en hangt samen met de kredietcrisis. Ook wordt het gedaan om de doorstroom op de woningmarkt te verbeteren. De Nederlandse overheid gaat experimenteren met het opkopen van huizen in gemeenten waar particulieren hun woning niet meer makkelijk kwijt raken. Het gaat vaak om zogeheten krimpgemeenten waar de bevolking inmiddels aan het afnemen is, en in de toekomst nog verder zal afnemen. Deze gemeenten zijn onder andere te vinden in Zeeuws-Vlaanderen, Limburg en Oost-Groningen. Doordat er minder vraag is naar deze woningen neemt de waarde ook af en wordt het huis uiteindelijk voor minder geld verkocht. Dit veroorzaakt een kettingreactie, want diegene die het huis verkoopt heeft vervolgens ook minder geld in te investeren in een nieuwe woning.

Opkoop woningen

Over deze ontwikkeling kwam de kredietcrisis nog eens heen. Dit had een versterkend effect op de al problematieke toestand op de huizenmarkt. Minister Eberhard van der Laan heeft daarom aangekondigd dat hij deze woningen wil opkopen en voor een deel wil laten slopen. Volgens hem sla je daarmee twee vliegen in één klap. Ten eerste worden de bewoners verlost van een probleem en ten tweede blijft de waarde van de andere huizen op peil. Door het creëren van een zekere schaarste neemt het aanbod af waardoor de huizenprijs van de andere woningen overeind blijft.

Investering terug verdienen

Van der Laan denkt zelf dat de investering zich op de lange termijn terugverdient, omdat deze gepaard zou gaan met sociale, economische en culturele investeringen in de wijk. Daardoor zou ook de waarde van de rest van de woningen stijgen, omdat de leefomgeving prettiger wordt.

Woningcorporaties kopen woningen op

Woningcorporaties hadden al eerder aangegeven woningen te willen opkopen. Dit willen zij vooral doen vanwege de gevolgen van de economische crisis. Veel woningen zijn daardoor onverkoopbaar geworden en het is voor veel particulieren moeilijk geworden om hun hypotheek op tijd af te betalen. Dat heeft vervolgens weer gevolgen voor de banken.

Verhuur aan particulieren

De woningen die worden opgekocht willen de corporaties vervolgens weer verhuren aan particulieren. Dit kan zijn aan mensen die al in het huis woonachtig zijn, maar ook aan starters. Omdat deze groep heel moeilijk een hypotheek krijgt loopt de woningmarkt vast, omdat er nauwelijks sprake is van doorstroom. Eventueel na de crisis zouden particulieren de woning kunnen (terug) kopen. De verkoop van woningen zou ook voor de huiseigenaar leiden tot zekerheid, omdat zijn woning niet onder de getaxeerde verkoopprijs wordt verkocht.

Aftrek van de rente

Woningcorporaties hebben nog wel toestemming nodig van het ministerie van Financiën. Dit is omdat zij dan de rente kunnen aftrekken van de belasting. Wanneer zij immers woningen opkopen moeten zij ook leningen aangaan. Daarover betalen zij wel rente en dit zou er dus voor zorgen dat zij er door deze actie financieel sterk op achteruit gaan. Door het aftrekken van de rente van de belasting zou de (financiële) schade binnen de perken blijven. De corporaties willen alleen woningen opkopen met een waarde tot 250.000 euro. In onder andere Oldenzaal en Helmond zijn experimenten gaande rond het opkopen van woningen door woningcorporaties.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opkoop van woningen door overheid en corporaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!