InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Ander huis kopen in verband met een andere baan

Ander huis kopen in verband met een andere baan

Ander huis kopen in verband met een andere baan De werknemer van tegenwoordig moet vooral mobiel zijn. Grote concerns voegen nog wel eens meerdere vestigingen samen om kosten te besparen. Ook in het geval u woont in een deel van het land waar u geen baan kunt vinden, is de neiging om te verhuizen voor het werk vaak groot. Nederland is een klein land, maar niet in het geval u dagelijks het land moet doorkruizen voor uw werk. Vele uren verspillen werknemers doordat de woonplaats ver van het werk af ligt. De stijgende mobiliteit is een grote veroorzaker van de vele files in het land. Werkgevers bieden steeds vaker de mogelijkheid om gedeeltelijk thuis te werken, maar dit is nog niet overal bespreekbaar. Doordat mensen trouw blijven aan hun woonplaats en aan hun werkgever, moeten ze lange reistijden voor lief nemen. Huiseigenaren hebben ook niet de mogelijkheid om eenvoudig met het werk mee te verhuizen. Ze moeten hun huis eerst zien te verkopen. Huiseigenaren die het huis nog maar kort in het bezit hebben, kunnen het huis niet verkopen om resterende schulden te voorkomen.

Verhuizen om het werk is vaak onvermijdelijk

Iedereen kan voor een bepaalde periode een reistijd van meerdere uren per dag aan, maar kunnen dit niet jaren achtereen volhouden. Dit gaat niet alleen om de energie dat het kost, maar vooral de tijd dat u hiermee verliest. Zodra u vrij bent moet er vaak nog meer dan een uur gereisd worden om thuis te komen. Ook de hoge kosten van eigen vervoer spelen een grote rol. Diegenen die geen leaseauto hebben, moeten maandelijks veel geld bijleggen om de kosten van de auto te kunnen dragen. De werkgevers betalen namelijk over het algemeen maar een gedeelte van de werkelijke kosten. De reiskostenvergoeding is vaak amper genoeg om alleen al de kosten van de brandstof te betalen.

Huidige eigen huis eerst verkopen

Zodra u besloten hebt om een huis te gaan kopen dichter bij het werk, moet u er eerst voor zorgen dat uw huidige woning verkocht is. Dit om te voorkomen dat u voor langere tijd met dubbele lasten komt te zitten. Veel huizenbezitters zijn ervan overtuigd dat de verkoop op korte termijn gaat lukken, en gaan toch dubbele lasten aan. Blijkt u het huis niet te kunnen verkopen op langere termijn dan hebt u niet alleen dubbele lasten, maar de hoogte van de verkoopprijs zal vermoedelijk ook lager worden dan vooraf beoogd.

Gelijk kopen of eerst huren?

Verhuizen naar een ander deel van het land kan een behoorlijke impact hebben op uw leven en het leven van uw gezin. Vaak krijgen mensen spijt van de stap doordat ze hun geliefde omgeving achterlaten en ook hun vrienden en familie. Door niet gelijk te gaan kopen kunt u als het ware eerst even proefwonen. U doet er verstandig aan om eerst een paar maanden de tijd te nemen om te wennen. Zodra u deze periode door bent, kunt u op zoek gaan naar een koophuis. U moet hierbij wel twee keer kort achter elkaar verhuizen, maar het kan de moeite lonen. Een koophuis kunt u niet weer verkopen op korte termijn door de kosten die u moet betalen bij het aankopen van een huis. In een gezonde huizenmarkt zal het al een paar jaar kunnen duren voordat het huis met voldoende overwaarde kan worden verkocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ander huis kopen in verband met een andere baan"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!