InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Dalende huizenprijzen raken niet iedereen

Dalende huizenprijzen raken niet iedereen

In 2008 en 2009 zijn de huizenprijzen fors gezakt. In één jaar tijd zijn de prijzen tot maximaal acht procent gezakt. De huidige huizenbezitters lijken er niet wakker van te liggen. Na een paar jaar zal de dip waarschijnlijk wel weer achter de rug zijn. De aandelenkoersen zijn in de loop van 2009 al weer gestegen, de huizenprijzen hebben meer moeite om de slechte periode in de economie te doorstaan. Maandelijks worden er huizenprijzen bekend gemaakt. Deze prijzen worden steeds vergeleken met de waarde van huizen één jaar eerder. De verschillen met een jaar eerder worden steeds groter. De prijzen van augustus 2009 liggen 5,6 procent lager dan de waarde van 2008 in augustus van een gemiddeld huis. Per provincie maken ze ook cijfers bekend waaruit is gebleken dat de grootste waardedaling is ontstaan in de provincie Groningen met daling van 7,8 procent. De kleinste daling doorstaan de huizenbezitters in provincie Zeeland, namelijk 2,1 procent.

Dalende huizenprijzen

De huizenprijzen krijgen in de media veel aandacht. Dalingen zijn voorpagina nieuws. In de jaren tot 2008 werden de huizenprijzen ook maandelijks bekend gemaakt. Jarenlang waren het stijgingen ten opzicht van het voorgaande jaar. Hier is nauwelijks aandacht aan besteedt. Indien u kijkt naar de huizenprijzen vanaf 1996, dan ziet u dat de gemiddelde huizenprijzen ruim verdubbeld zijn. Een eengezinswoning kostte in 1996 gemiddeld € 100.000, per begin 2008 was de gemiddelde waarde tussen de € 270.000 en € 280.000 (bron: hypotheker.nl). Per augustus 2009 ligt de gemiddelde waarde ongeveer op € 250.000. Dit is nog geen reden tot paniek, eerder een kleine correctie.

Huizenbezitters die hun huis niet willen verkopen

De huiseigenaren die blijven zitten waar ze zitten zullen op korte termijn geen nadelen ondervinden van dalende prijzen. Dit zou wel kunnen gebeuren op het moment dat ze de maandelijkse lasten niet meer kunnen opbrengen, maar zolang de lasten betaald worden zijn er geen problemen. Een tweede hypotheek aanvragen zal ook minder eenvoudig worden in verband met een lagere overwaarde. Ook hanteren de banken nu strengere acceptatienormen. Historisch gezien zullen de huizenprijzen wel weer opkrabbelen en de verliezen binnen een paar jaar weer goedmaken. Er is namelijk nog steeds een tekort aan koophuizen, alleen de kopers blijven afwachten wat er met de huizenprijzen gaat gebeuren.

Huizenbezitters die hun huis willen of moeten verkopen

Huiseigenaren die hun huis in de verkoop hebben zullen wel gevolgen ondervinden van de dalende prijzen. De vastgestelde vraagprijzen zullen bijgesteld moeten worden om de verkoopkansen te vergroten. Dit geldt zeker voor verkopers die ook al een ander huis hebben gekocht. Zij moeten de woning zo snel mogelijk verkopen om van de dubbele maandlasten af te komen. Deze mensen zijn extra gedupeerd doordat de vraagprijs van de te verkopen woning ook nog naar beneden bijgesteld moet worden.

Starters op de huizenmarkt

De starters die in het verleden geen koophuis konden betalen krijgen nu de kans om een slag te slaan op de huizenmarkt. Door de gedaalde prijzen krijgen ze nu de mogelijkheid om de eerst onbereikbare woning nu wel te kunnen kopen. Daar komt nog bij dat er sprake is van een kopersmarkt, waardoor de macht bij de koper ligt. De verkopers zullen nu eerder akkoord gaan met een te laag bod, om te voorkomen dat de verkoop nog langer op zich laat wachten.

Zie ook:
Huis kopen, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
Huis kopen ondanks dalende huizenprijzenEen huis kopen is meer dan een aankoop van een onderdak. Het is namelijk ook een investering met de nodige risico’s. Dal…
Dalende huizenprijzen nader toegelichtDalende huizenprijzen kunnen worden veroorzaakt door verschillende omstandigheden. Deze omstandigheden kunnen ook zorgen…
Wat is de gemiddelde prijs van een huis?Meerdere keren per maand worden er gemiddelde huizenprijzen gepubliceerd. De bedragen lopen echter sterk uiteen. Dit wor…
Huis verkopen voordat de prijzen verder gaan zakkenHuis verkopen voordat de prijzen verder gaan zakkenIn de periode van 2008 tot en met 2012 zijn de huizenprijzen tien tot vijftien procent gezakt. Huizenbezitters kunnen hu…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Dalende huizenprijzen raken niet iedereen"

Reactie

Istrilyin, 25-09-2009 17:32 #1
"De starters… krijgen nu de kans om een slag te slaan op de huizenmarkt… De verkopers zullen nu eerder akkoord gaan met een te laag bod, om te voorkomen dat de verkoop nog langer op zich laat wachten."

Er bestaat niet zoiets als een "te laag bod". Er bestaat wel zoiets als een te hoog bod in deze markt: als je niet uitgelachen wordt dan weet je dat je lager had moeten bieden. Als je bang bent te laag te bieden, dan kun je twee dingen doen:

1) Professionele hulp zoeken om van je angst af te komen.
2) Zelfhulp: waarschijnlijk onacceptabel lage boden doen op een aantal dingen (ga naar de markt bijvoorbeeld), zodat je als het er op aankomt zonder blikken of blozen kan bieden wat je goed dunkt.

Succes!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!