InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoed

Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoed

Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoed Wie op zoek is naar een woning om te kopen kan in de eerste plaats terecht op het internet. Als het aanbod wat onoverzichtelijk lijkt en je wilt meer gericht op zoek gaan naar vastgoed, dan kan je aankloppen bij een makelaar. Ook bij de makelaar in vastgoed heb je de keuze uit een uitgebreid aanbod aan woningen te koop. Als je je oog hebt laten vallen op een specifieke woning, dan moet je als kandidaatkoper op enkele dingen letten vóór dat je je droomhuis koopt, zoals bijvoorbeeld het checken van bouwvergunningen, het reageren op een uitgebracht bod en de hoogte van het makelaarsloon of -commissie. Welke tips kunnen van pas komen als je een huis wilt kopen via een makelaar in vastgoed?

Huizenprijzen vergelijken

Vóór dat je een makelaarskantoor binnenstapt om navraag te doen naar een woning en ze eventueel te kopen, kan het geen kwaad om een soort van voorstudie te doen. Ga na wat de prijzen zijn van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt als de woning die je zou willen kopen. Vergelijk de prijzen van de woningen die te koop staan en hou deze kennis in gedachten als je gaat onderhandelen over de prijs van de woning. Belangrijk is vooral om een goed beeld te hebben van de waarde van de huizen in de buurt en de prijzen op de markt.

Afdingen van de prijs

Ga niet zomaar meteen akkoord met de prijs die een makelaar je voorstelt. Als een makelaar in vastgoed je een huis wil verkopen dan houdt hij er meestal rekening mee dat er zal afgedongen worden. De meeste makelaars hebben dan ook de gewoonte om de prijs van het vastgoed 10 à 15 percent hoger voorop te stellen dan de prijs die ze echt willen krijgen. Wees niet te beroerd om af te dingen op de prijs en eventueel te schermen met goedkopere prijzen van vergelijkbare woningen in de buurt. Een beetje aan de oppervlakte blijven en een afwachtende houding innemen kan hierbij geen kwaad.

Makelaar in vastgoed en bluf

Als jij je bod uitbrengt, dan zal de makelaar daar meestal niet zomaar zonder slag of stoot mee akkoord gaan. Als hij dat wel zou doen, dan betaal je wellicht teveel. De makelaar zal niet te snel overstag gaan en zal er alles aan doen om jouw bod de hoogte in te jagen. Hierbij is het mogelijk dat hij zegt dat hij al een hoger bod heeft ontvangen van een andere kandidaat-koper. Vaak gaat het in dat geval om bluf. Hier kan je bijvoorbeeld op reageren door je bod tijdelijk te maken: je zegt bijvoorbeeld dat je bod maar een week geldig is omdat je ook een oogje hebt op een andere woning. Aan de reactie van de makelaar zal je snel merken of hij gebluft heeft.

Vóór je de overeenkomst ondertekent

Vóór je de overeenkomst ondertekent, is het van essentieel belang om enkele formaliteiten na te gaan. Zo kan het geen kwaad om te onderzoeken of alle administratieve informatie klopt zoals bijvoorbeeld de bouwvergunningen en de oppervlakte van het vastgoed. Zoek uit of er geen erfdienstbaarheden gelden op het vastgoed en doe navraag of er geen bouwovertredingen zijn gebeurd.

Woningverzekeringen: opgelet

Het kan zijn dat de makelaar na de ondertekening van de overeenkomst een woningverzekering of een schuldsaldoverzekering aan je voorstelt. Laat eventuele prijsoffertes van de makelaar eerst zien aan je vertrouwde bankier of kredietverstrekker en vraag deskundig advies. Zorg ervoor dat je in al je enthousiasme van het kopen van je droomhuis niet te snel akkoord gaat met bijkomende voorstellen of offertes.

Kosten voor de verkoper

Als koper ben je niet gehouden om het makelaarsloon te betalen, evenmin als de dossierkosten. Die kosten zijn meestal voor de verkoper en niet voor de koper. Eventueel kan je met de makelaar wel overeenkomen dat je hem een zoekmandaat geeft. Dat is een soort van opdracht van de koper aan de makelaar om op zoek te gaan naar een specifiek voor de koper geschikte woning. In dat geval kan er wel overeengekomen worden dat de koper een commissie betaalt aan de makelaar. Toch is het aan te raden om die commissie pas te betalen als de woning gekocht wordt, anders zou de makelaar wel eens bij de pakken kunnen blijven zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoed"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Makelaarsadvies
Schrijf mee!