InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoed

Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoed

Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoed Als je je zelf niet wilt bezighouden met de verkoop van je huis kan je dit overlaten aan een makelaar in vastgoed. De makelaar in vastgoed zal er proberen voor te zorgen dat jouw huis verkocht geraakt binnen een overeengekomen termijn. Behalve die verkooptermijn van je woning laat je best nog een heleboel andere bepalingen in het makelaarscontract opnemen. Denk bijvoorbeeld aan de geschatte waarde van je woning, de minimumverkoopprijs en het commissieloon van de makelaar in vastgoed. Welke tips kunnen je helpen om met behulp van een verkoopmakelaar je huis te verkopen?

Makelaar in vastgoed: contract

Vóór je een contract tekent met een makelaar, moet je ervoor zorgen dat je rustig alle bepalingen van het contract gelezen hebt. Zorg dat je niet tekent als je niet met alle bepalingen akkoord gaat. Ook op het eerste zich minder belangrijke details zijn belangrijk en kunnen zelfs een heleboel euro's verschil uitmaken bij de afronding van de verkoop. Je kan je voorbereiden op het echte contract door op internet op zoek te gaan naar modelcontracten van vastgoedmakelaars. Op sommige websites van makelaars in vastgoed kan je voorbeeldcontracten downloaden, waardoor je een goed beeld krijgt van wat je te wachten staat.

Waardeschatting van je huis

Sommige vastgoedmakelaars durven al eens overdreven hoge schattingen te geven van woningen. Dit is een truukje om het contract te kunnen binnenhalen. Door een woning bijzonder hoog in te schatten, krijgen mogelijke klanten van makelaars al dollartekens in hun oogjes. Laat je als verkoper dus niet om de tuin leiden door makelaars die je woning abnormaal hoog inschatten. Zorg ervoor dat de makelaar de geschatte waarde van je woning zwart op wit op papier zet en in het contract opneemt. Dit is een vrij belangrijk detail.

Makelaarsloon

Naast de geschatte waarde van het huis moeten er ook nog andere bepalingen in het makelaarscontract opgenomen worden. Niet alleen de persoonlijke gegevens maar ook de gegevens van de ligging en de plaats van de woning zijn essentieel, net als het overeengekomen commissieloon van de makelaar en de duur van de overeenkomst. Ook de minimale verkoopprijs van je woning laat je best opnemen in het makelaarscontract. Onder deze prijs zal je woning niet mogen verkocht worden.

Vermijd exclusiviteitscontracten

De basis van een exclusiviteitscontract is dat de makelaar met wie je het contract sluit het alleenrecht heeft om je woning te verkopen. De makelaar krijgt in dat geval dus altijd het overeengekomen commissieloon, ook wanneer je zelf een koper zou gevonden hebben. Deze vorm van exclusiviteit is dus af te raden. Als je toch voor een exclusiviteitscontract kiest, zorg er dan voor dat je het in de tijd beperkt. Neem bijvoorbeeld een maximumperiode van vier à vijf maanden in acht; een langere overeenkomst is niet aan te raden. Laat bepalen dat je makelaar een lijst moet bijhouden waarin hij alle kandidaatkopers vermeldt waarmee hij contact heeft gehad.

Commissieloon betalen bij verkoop

Je bent niet verplicht om de makelaar op voorhand al te betalen. Je hoeft het ereloon van de makelaar pas te betalen als de woning daadwerkelijk is verkocht. Hou er rekening mee dat de woning mogelijk niet verkocht is na de overeengekomen termijn en laat bepalen dat je dan enkel de dossierkosten hoeft te betalen. Met de dossierkosten wordt bedoeld alle administratieve kosten waarvan de makelaar kan aantonen dat hij ze daadwerkelijk heeft gemaakt.

"Huis te koop"

Denk eraan om in het begin niet te snel je woning te laten opvallen. Dit betekent dat je de eerste maanden dat je je woning verkoopt niet meteen een plakkaat met daarop "te koop" aanbrengt. Wacht daar enkele weken of maanden mee, want een woning die te lang duidelijk zichtbaar te koop wordt aangeboden, nodigt om de een of andere reden minder uit om te kopen. Hoe langer je woning te koop staat, hoe minder aantrekkelijk ze wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoed"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Makelaarsadvies
Schrijf mee!