InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten?

Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten?

Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten? Als je je huis wilt verkopen, dan kan je er niet zomaar een prijs op plakken. Natuurlijk wil je een zo hoog mogelijk bedrag voor je woning, maar dat bedrag is afhankelijk van de prijzen op de markt. De uiteindelijke verkoopprijs van je woning zal ergens tussen jouw ideale prijs en de minimale marktprijs liggen. Om enig zicht op de waarde van je huis te krijgen, doe je best een beroep op een expert. Deze expert zal de waarde van je huis dan op een correcte wijze schatten. Voorbeelden van experts zijn vastgoedmakelaars en architecten. Een architect heeft bij sommige mensen een streepje voor als het aankomt op het correct schatten van hun woning. Want dankzij zijn specifieke bouwkundige kennis in verband met woningen zal een architect bij een huizenschatting verder kijken dan de louter commerciële kant van de zaak. Op welke dingen moet je nog zoal letten bij de schatting van je woning?

Huis laten schatten

Vóór je je huis verkoopt, komt het erop aan om te weten wat het waard is. Het heeft niet veel zin om de marktprijzen te negeren en een onrealistisch hoge prijs te vragen voor je woning. Ook moet je erop letten om geen prijs voorop te stellen die beduidend lager ligt dan de marktprijzen. In dat geval zou je teveel onder de prijs gaan en je huis laten gaan tegen een al te lage verkoopsom. Daarom is het goed om je woning te laten schatten.

Schatten door vastgoedmakelaar

Waarop letten?

Niet alleen de marktprijzen van het moment zijn belangrijk bij de waardeschatting van je woning. Ook de ligging, de bereikbaarheid en de toegankelijkheid zijn van belang bij het schatten van de prijs. Voor het schatten van een woning doen de meeste mensen een beroep op een vastgoedmakelaar. Bij de vastgoedmakelaars zijn er verscheidene die een gratis schatting aanbieden aan gezinnen die hun huis willen verkopen.

Realistische schatting?

Let er wel op dat je je niet laat misleiden door vastgoedmakelaars die al te rooskleurige schattingen van je huis voorop stellen. Sommige vastgoedmakelaars gebruiken dit truukje opdat je hen de toestemming zou geven om het huis te laten verkopen. Een ernstige vastgoedmakelaar kan je normaal gezien wel herkennen aan zijn professionele werkwijze. Zo zal een serieuze makelaar steeds opmetingen maken, de toestand van de ramen en het dak controleren en de staat van het huis van boven tot onder nauwkeurig nagaan.

Woningschatting door onafhankelijk expert

Experts in hypotheekzaken

Een andere mogelijkheid is om een objectieve schatting te laten uitvoeren door een onafhankelijke expert. Vermits ook banken met experts in hypotheekzaken werken, kan je bijvoorbeeld aan je vertrouwde bankier vragen met welke expert hij werkt voor het maken van schattingen in dossiers van hypothecair woonkrediet. Op die manier kan je een expert vinden om je huis naar waarde te laten schatten.

Kosten schatting

Die professionele experts kunnen wel relatief hoge kosten aanrekenen voor de schatting van je woning. Meestal zijn de tarieven afhankelijk van de grootte van de woning: bij een gemiddelde gezinswoning liggen de schattingskosten lager dan bij een grotere woning. Bij een kleine woning kan je al een professioneel schattingsverslag laten opmaken voor ongeveer 250 euro, terwijl dat voor grotere woningen al kan oplopen tot 400 à 500 euro.

Schatting door architect

Bouwkundige kennis

Bovendien kan je ook architecten vinden die waardeschattingen van woningen opmaken. Zij komen de toestand van het huis controleren en maken dan een persoonlijke waardeschatting op. Tal van woningeigenaars doen het liefst een beroep op een architect omdat deze een bijzonder specifieke kennis heeft van de constructie, de specifieke kenmerken van de woning en de technische kant van de zaak. Doorgaans heeft een architect niet alleen een goed zicht op het commerciële aspect van het gebeuren, maar ook op mogelijke toekomstige problemen aan de woning.

Prijzen aanvragen

Architecten die huizen komen schatten maken in de eerste plaats een situatiestudie, waarna ze een schattingsverslag opmaken. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van architecten aanvragen die erin gespecialiseerd zijn huizen te schatten. Dit kan je doen door je gegevens in te vullen waarna je een overzichtelijk beeld zal krijgen van de architecten en architectenbureau's in jouw regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?Wie zijn huis wil verkopen, heeft niet altijd een prijs in gedachten. Een huis verkopen is dan ook niet iets wat je rege…
Hoe kun je best je huis verkopen?Hoe kun je best je huis verkopen?Overweeg je jouw huis of appartement te verkopen, maar twijfel je nog aan wie je dit zult toevertrouwen? De meest geschi…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Wat is de vrije verkoopwaarde van mijn huis?De verkoopprijs die u voor uw huis kunt ontvangen, is moeilijk te bepalen. De waarde wordt namelijk bepaald door de kope…
Bronnen en referenties
  • http://www.bruynbroeck.be/nl/expertise/schattingen, bezocht op 05/07/2015.

Reageer op het artikel "Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!