InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Studeren en wonen in de nabijheid, niet eenvoudig!

Studeren en wonen in de nabijheid, niet eenvoudig!

Studeren en wonen in de nabijheid, niet eenvoudig! Het is in veel steden nog steeds een probleem om in de stad waar je gaat studeren ook daadwerkelijk een woning te vinden. Huisjesmelkers die hier en daar een kamer hebben, of in een woning zitten waar je alleen in mag als je lid van de studentenvereniging bent of nieuwe blokkendozen bij de universiteit die in know time vol zitten. Ieder jaar weer is het voor de starters aan de universiteit een probleem om een kamer te vinden. Maar hier en daar zie je creatieve oplossingen. Het studiejaar is weer begonnen en de afgelopen maanden, en nog steeds, zie je advertenties over kamers of woningen gezocht. In Nederland krijgen we het maar niet voor elkaar om dit goed geregeld te krijgen. Het continu op en neer reizen tot de kamer gevonden is, is voor enkele weken geen ramp maar niet voor de langere termijn. Bovendien een student moet kunnen “acclimatiseren” in de studie- en woonomgeving (als het ouderlijk huis ver weg is) en dagelijks enkele uren in de trein is niet bevorderlijk voor dit traject.

Mogelijk oplossing voor de student

Er wordt inmiddels of wellicht nog steeds hard gewerkt om het aanbod van kamers/woningen te vergroten, maar tot op de dag van vandaag is het een crime om iets te vinden. Recentelijk werd ik echter door een grootbank aangenaam verrast door het propageren van het kopen van een woning door de student. Zij hadden een samenwerkingsverband met een lokale woningcorporatie dat in bezit was van enkele studentencomplexen en de veelal eenkamerappartementen te koop aanbood (het is geen traditionele verkoop maar lijkt op een leaseachtige constructie). Aangezien het studentencomplex een studentencomplex moet blijven, zal er bij het afstuderen alleen aan de woningcorporatie terug verkocht kunnen worden.
Er zal bij verkoop geen grote winst gerealiseerd worden, maar het appartement kan wel wat meer waard worden als je de woning goed onderhoudt en zaken die kapot zijn vervangt of zelfs wat structurele verfraaiingen aan de woning aanbrengt.

Als voordeel voor de woningcorporatie voorkom je dat studenten na de studie blijven “hangen” vanwege de beperkte kosten. Het complex blijft zo actief voor de doelgroep.

Ander manieren voor de student

Met bovenstaande constructie zal het vel niet over de oren getrokken worden en de woning is en blijft voor de student. De particuliere belegger denkt er ook wat mee te kunnen, want dat is nu eenmaal marktwerking, en hij knapt een oud pand een beetje op en verkoopt kamer/etage’s ook door aan studenten. Aangezien je dan vaak niet een volledig “eigen” plek hebt met keukenblok, wc en douche is het verkopen na je studietijd een crime, dit nog los van het feit dat deze kamers vaak erg duur zijn. Geen aanrader dus.

Dit in tegenstelling tot de constructie dat de ouders een woning kopen voor de zoon of dochter. Als de eigen woning voldoende overwaarde heeft, kan er met een relatief klein eigen bedrag een woning aangeschaft worden. Dit is vaak financieel aantrekkelijker dan de huur van een kamer gedurende de studie. Het kan ook fiscaal aantrekkelijk zijn.

En anders blijft er niets anders opzitten dan lid te worden van de studentenvereniging en een kans te maken of te blijven zoeken (en dus tot die tijd pendelen). Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren en wonen in de nabijheid, niet eenvoudig!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!