InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een woning kopen?

Een woning kopen?

Een woning kopen? Als je een woning wilt gaan kopen, dan doe je er goed aan het zoveel mogelijk uit het emotionele te halen. Dat wil zeggen, een woning welke je gezien hebt en waar je verliefd op geworden bent is emotie en dan ben je eerder geneigd om al snel die hypotheek te regelen. Want je wilt immers dat huis zo graag. Hoe begrijpelijk dan ook ... doe dit niet!

Algemeen

Zorg dat je op voorhand weet wat je kunt lenen en niet even zo uit de losse pols dat je de norm van 4,5x het totale jaarinkomen neemt (deze norm wordt grofweg gehanteerd), want mogelijk reken je jezelf rijk. Laat de bank of tussenpersoon uitrekenen wat je exact kunt lenen. Hierin worden eventuele leningen voor auto, creditcard e/o doorlopend credit ook in meegenomen en dan kan de te lenen som beduidend lager uitvallen. Maar als starter kan, als een van beide partners zojuist een HBO opleiding heeft afgerond, dit weer positief beïnvloed worden. Zo zijn er dus veel meer haken en ogen aan het vaststellen van een te lenen bedrag.

Op zoek...

Zoeken

Je komt in je zoektocht goed beslagen ten ijs als je het totaalplaatje in beeld hebt, dat wil zeggen dat je een aantal zaken eerst voor jezelf moet bepalen, zoals:
  • de regio waarin je gaat zoeken
  • werk type woning (nieuwbouw, bestaande bouw, bestaande bouw met bepaalde stijl)
  • wil je zelf verbouwen of moet de woning kant-en-klaar zijn
  • wat is een must om in een woning terug te vinden
Wellicht bedenk je nog meer. Maar met deze gegevens en het bedrag kan je een begin maken in je zoektocht naar een geschikte woning.

Bekijken

Kijk rond in het gewenste gebied en ga bij te koop staande woningen kijken. Los van ideeën kan dit je ook meer inzicht geven in het type woning waar je naar op zoek bent. Bovendien voorkom je dat als je een mooie woning gezien hebt, je direct ja zegt. Kijk verder en vergelijk. Daarnaast is het van belang te bekijken wat je mogelijk zou willen veranderen. Dit bepaalt wat je mogelijk meer zou moeten lenen (als je dit geld zelf niet hebt) om de veranderingen te realiseren.

Gevonden

Als je eenmaal gevonden hebt wat je zoekt is het goed voor een 2e bezichtiging iemand mee te nemen die verstand heeft van woningen, want een verborgen gebrek haal je er zelf niet vaak uit en iemand die in het vak zit kijkt naar andere zaken en zal dus kunnen signalen. Dit hoeft niet ernstig te zijn maar kan de prijs beïnvloeden. Bepaal daarna of je iemand meeneemt voor de onderhandeling. Dit kan een professional zijn (makelaar) of iemand uit je eigen kring die kan en wil onderhandelen.

De hypotheek

Laat je goed informeren door je huisbankier, tussenpersonen en ga op voorhand op websites eens wat informatie verzamelen. Zo ben je in staat om tijdens het gesprek de vragen te stellen die leven en niet achteraf nog met allerlei vraagtekens te zitten.
Kijk niet alleen naar rentetarieven maar bekijk het hele product van een geldverstrekker met voorwaarden en bijkomende kosten etc. etc. Verder wil een offerte nog niet zeggen dat je vast zit aan die hypotheek. Neem de tijd maar zorg wel dat je de eigen zaken op orde hebt, zoals je legitimatie, salarisstrook en opgaven van eventuele leningen. Zo kan, als je eenmaal de hypotheek gaat sluiten, alles snel in gang gezet worden. Iedere bank of tussenpersoon wil graag zaken doen en wat van de afsluitprovisie of anderszins is altijd wel mogelijk.

Succes met de woning!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een woning kopen?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woonlasten
Schrijf mee!