InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Koophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatie

Koophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatie

Koophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatie Er kan zich een situatie voordoen waarbij we ons de vraag stellen of we een keuze gaan maken voor een koophuis of voor een huurhuis. Welke keuze je uiteindelijk ook maakt; er zullen altijd voor- en nadelen zijn. Maar goede informatie vooraf kan het gemakkelijker maken om te kiezen. Welke factoren spelen een rol bij de keuze voor een koophuis of een huurhuis? Het financiële aspect is één van de belangrijkste dingen om goed over na te denken maar er zijn meer punten.

Hoe is je eigen situatie op dit moment

Het is belangrijk om eerst te kijken naar je huidige situatie want deze kan de keuze zeker beïnvloeden. Zo is het vaak gemakkelijker om van een huurhuis te veranderen naar een ander huurhuis of een woning te kopen dan wanneer je al in een koopwoning zit. Je weet immers nog niet wat je woning zal gaan opbrengen en er is geen huis beschikbaar bij snelle verkoop. Bekijk vooraf goed hoe je een tussenperiode, indien nodig, wilt opvangen.

Wonen in koophuis

In Nederland woont 59% van de mensen in een koopwoning. Dat is in vergelijking met andere landen een hoog percentage. Als je in een koopwoning woont dan heb je daar geld in belegd en dit geld wil je zeker stellen. Wil je gaan veranderen dan is het belangrijk om eerst te kijken wat de kansen op de woningmarkt zijn om je huis te verkopen. Na de economische crisis van 2008 is het voor veel mensen niet zo eenvoudig geworden om het huis te verkopen. Er kan een schuld bestaan die hoger is dan de huidige waarde van de woning. Dit kan je ervan weerhouden om te gaan kijken naar andere mogelijkheden want je wil niet met een restschuld blijven zitten.

Wonen in een huurhuis

Voor mensen die in een huurwoning zitten is het vaak gemakkelijker om rond te gaan kijken naar een koopwoning. De huur kan eenvoudig opgezegd worden en dan ontstaat er een nieuwe situatie. Maar dan zijn er wel een aantal punten waar je goed aandacht aan moet besteden.

Aandachtspunten bij aankoop van woning

Wie overweegt om een woning te gaan kopen zal een aantal aandachtspunten op een rijtje zetten. Te denken valt aan:
  • Hoe stabiel is de situatie
  • Hoeveel geld kan ik aan hypotheek krijgen
  • Hoeveel geld heb ik zelf beschikbaar
  • Hoe is mijn toekomstperspectief

Stabiele situatie

Wie aan de aankoop van een woning denkt zal vooraf moeten nagaan of de situatie stabiel is. Hoe is het toekomstperspectief wat betreft:
  • Relatie
  • Eventuele kinderen
  • Werksituatie
  • Toekomstige financiële situatie

Hypotheek

Wie een woning wil kopen zal meestal een hypotheek nodig hebben. Om deze te krijgen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Daarnaast dienen we te kijken hoeveel eigen geld er bij aanvang van de koop beschikbaar is.

Hoeveelheid eigen geld beschikbaar

Wie een woning gaat kopen zal het beschikbare geld in de woning stoppen. Dit betekent dat dit geldpotje niet meer gebruikt kan worden voor andere luxe zaken zoals aanschaf van een auto of vakantie.

Het toekomstperspectief

Niemand kan in de toekomst kijken maar toch is het belangrijk bij de aankoop van een huis goed op te letten of men langdurig wil en kan wonen op de plaats waar de koopwoning staat. Verkopen van een woning is niet snel geregeld en vaak zijn er geen andere mogelijkheden op korte termijn beschikbaar.

Aandachtspunten bij het huren van een woning

Het huren van een woning kan zeker voordelen hebben. Zeker als de situatie minder stabiel is of als er veranderingen in de toekomst te verwachten zijn op woongebied dan kan het zinvol zijn om een huurwoning te betrekken. Maar ook hier zijn een aantal aandachtspunten te denken valt aan;
  • Kom je in aanmerking voor een sociale huurwoning of moet het vrije sector zijn
  • Hoe staat het met wachttijden
  • Hoe staat het met de jaarlijkse huurverhoging
  • Wat zijn rechten en plichten van huurder en verhuurder

Sociale huurwoning of vrije sector

Een woning huren in de vrije sector zal over het algemeen wel redelijk snel te regelen zijn maar in de sociale woningbouw kan men rekenen op lange wachtlijsten. Deze wachttijden zijn per gemeente verschillend.

Huurverhoging

Over het algemeen vindt er ieder jaar een huurverhoging plaats. Het is belangrijk om hier vooraf rekening mee te houden zodat je niet voor verassingen komt te staan. Het geld dat je aan huur betaalt ben je kwijt en je bouwt geen kapitaal op zoals in een koopwoning.

Rechten en plichten van huurder en verhuurder

Huurder en verhuurder hebben zich te houden aan vaste regels. Zo is het grote onderhoud voor rekening van de verhuurder en dient de huurder de woning netjes te onderhouden. Verbouwen naar eigen wensen is niet toegestaan en meestal dient men bij het verlaten van de woning deze weer in dezelfde staat te brengen als bij aanvang.

Voor- en nadelen van huren

Over het algemeen kan men zeggen dat aan het huren van een huis voor- en nadelen zitten. Belangrijkste voordeel is dat men eenvoudig de huur kan opzeggen en weer een nieuwe woning kan betrekken. Onderling ruilen kan ook een optie zijn. Nadeel is dat het huis nimmer van jezelf zal worden en je dit ook niet naar eigen smaak kan inrichten. Wachtlijsten maken het niet eenvoudig om een huurhuis te bemachtigen in de sociale sector.

Voor- en nadelen van kopen

Het belangrijkste voordeel van kopen is dat men over het algemeen een waardevaste belegging heeft als men kan rekenen op een lange duur. Men kan een plek kiezen naar eigen smaak en bij een hypotheek met een lange looptijd is vooraf bekend wat de lasten zijn over langere periode.

Zowel bij kopen als bij huren is het belangrijk om te wonen in een omgeving die je zelf gekozen hebt op basis van datgene wat jij belangrijk vindt. De ene persoon zal kiezen voor een stedelijke omgeving, de ander kiest voor het platteland. Nadeel van kopen is dat bij wijziging van de situatie het lastig kan zijn om de woning te verkopen. Bij gedwongen verkoop kan er een restschuld ontstaan.

Onvoorziene omstandigheden

Niemand kan in de toekomst kijken maar het is wel goed om rekening te houden met onvoorziene omstandigheden die plotseling kunnen optreden. Je kan kiezen voor een aanvaardbaar risico.

Ziekte

Ziekte kan een woonsituatie drastisch veranderen en dan kan het noodzakelijk zijn te verhuizen als de nodige aanpassingen in de huidige woning niet mogelijk zijn. Maar ook de financiële situatie kan door ziekte veranderen.

Werkloosheid

Als gevolg van werkloosheid kan het noodzakelijk zijn om te verhuizen omdat de woonlasten te hoog worden.

Veranderingen in de woonsituatie

Plotselinge veranderingen door huurders of kopers die zich niet op de gewenste manier gedragen kunnen een bron van ergernis vormen in beide gevallen.
Gerelateerde artikelen
Huurhuis goedkoper dan koophuis?Huurhuis goedkoper dan koophuis?Een eigen huis wordt gezien als een slimme investering, en het aanhouden van een huurhuis wordt vaak gezien als een vers…
Redenen om een huurhuis te kiezenRedenen om een huurhuis te kiezenIn periode van 2008 tot en met 2011 is gebleken dat de waarde van een koophuis ook kan zakken. Als huurder van een huis,…
Ik kies voor een huurhuisIk kies voor een huurhuisSteeds meer Nederlanders gaan voor een koophuis. Toch heeft een huurhuis grote voordelen ten opzichte van een koophuis.
Huren in de vrije sectorHuren in de vrije sectorDe huurwoningmarkt kan worden verdeeld in twee segmenten: de sociale sector en de "vrije sector", ook wel "particuliere…
Samenwonen, wat komt er bij kijken?Samenwonen, wat komt er bij kijken?Als je gaat samenwonen zijn er een aantal dingen waaraan je moet denken en welke je met elkaar zult moeten bespreken. Er…
Bronnen en referenties
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning
  • https://www.nibud.nl/consumenten/themas/

Reageer op het artikel "Koophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!