InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?

Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?

Hoe vind ik een kamer in Amsterdam? Hoe vind je een kamer in Amsterdam? In dit artikel worden verschillende tips gegeven hoe je een kamer kan vinden in Amsterdam. De beste manier om aan een kamer te komen is nog altijd via persoonlijke contacten. Een andere methode is via het internet, maar in dat geval heb je wel te maken met veel concurrentie van andere studenten.

Persoonlijke contacten

De beste kamers worden via-via gevonden. Laat iedereen weten dat je een kamer zoekt in Amsterdam. Vraag vooral veel rond. Familie, vrienden en kennisen, sla niemand over!

Studentenwoningweb

Als student van een in Amsterdam gevestigde hogeschool of universiteit kan je inschrijven op www.studentenwoningweb.nl. Met een jaar inschrijftijd kan je daar al een kamer hebben. Wanneer je van ver komt heb je gedurende een bepaalde periode in het jaar voorrang ten op zichte van andere studenten. Op Studentenwoningweb kun je reageren op studentenwoningen van de deelnemende woningcorporaties. Op dit moment zijn dit De Key, Duwo en Ymere.

Internet

Er is een groot aantal websites waarop je kan zoeken naar een kamer. De bekendste zijn www.kamernet.nl en www.kamer.nl. Laat je persoonlijke (contact)gegevens achter, het bedrag dat je kan missen, en in welke stad je een kamer zoekt. Daarna zal je een regelmatig kamers krijgen aangeboden. Sommige zijn goed, andere tijdelijk, en sommige zijn te duur. Dat is aan jezelf om uit te vindenEen andere mogelijkheid is om een advertentie op de site te plaatsen.

Bemiddelingsbureaus

Er zijn de verschillende Kamerbureaus in Amsterdam. Deze bemiddelen tussen zoekers en particuliere kamerverhuurders. Er zijn in totaal 3 niet-commerciele kamerbureaus. Zij werken door middel van loting. De beschikbare kamers worden elke week verloot onder de kamerzoekers. De kosten zijn relatief gezien laag.

Als student kan je lid worden van de ASVA. Deze wijzen kamers toe door middel van een soort van lotingssysteem. Deze vinden op maandag en vrijdag plaats en met een beetje geluk heb je zo een kamer.

De studentenbond op de Vrije Universiteit hanteert een gelijknamig systeem. Kijk op het mededelingenbord van de SRVU voor meer informatie. Dit is te vinden bij kamer N096 in het hoofdgebouw van de VU. Overigens zal je eerst lid moeten worden, maar dat kost niet veel geld.

Alle andere kamerbureaus zijn commercieel. Officieël zouden ze een gemeentelijke vergunning moeten hebben en zich aan bepaalde eisen moeten houden.

Kraken en antikraak

Twee relatief goedkope wegen om een kamer te bemachtigen is door het kraken van een woning, of juist door antikraak.
Bij kraken gaat het erom dat een woning die al geruime tijd leeg staat zonder toestemming van de bezitter wordt bewoond. Dit is vaak een niet-dure wijze om te wonen. Nadelige factor van deze manier is wel dat je je zeer goed moet voorbereiden, en je nogal eens uit je woning gezet kan worden, waarbij je al je spullen kwijt bent. Een organisatie als het studentenkraakspreekuur helpt mensen bij het kraken. Kijk voor meer info op: http://squat.net/studenten/

Antikraak is juist het voorkomen van het kraken van een pand. Je bewoont een pand, zodat het niet gekraakt zal worden. Dit kan vaak zeer goedkoop, maar het nadeel hier is ook dat je plotseling je kamer weer moet verlaten, wanneer de eigenaar dat wil. Voordeel is wel dat je met wat geluk een enorme ruimte krijgt, die je niet zo snel ergens anders vindt. Er zijn speciale antikraakbureau's die bemiddelen tussen bedrijf en antikraker. Voor meer info: www.interserve.nl die je op de reguliere woningmarkt nooit zou kunnen krijgen.

Als laatste kan je advertenties ophangen in de plaatselijke supermarkt, of adverteren in de lokale media, zoals bijvoorbeeld in de ViaVia, en de Echo, een gratis krant. Het effect hiervan valt te betwijfelen.
Gerelateerde artikelen
Antikraak wonen: voordelen, nadelen & tips antikraak wonenAntikraak wonen is een aantrekkelijke en goedkope manier van wonen, vooral populair onder studenten. In dit artikel word…
Wat kost een kamer voor een student?Wat kost een kamer voor een student?Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de h…
Een kamer zoeken in AmsterdamEen kamer zoeken in AmsterdamBij het studentenleven hoort op jezelf gaan wonen. Eindelijk mag je weg bij je ouders en beslis je zelf wat je allemaal…
Tips: Op kamers gaanEen goede kamer vinden is een sport op zich. In dit artikel staan de beste tips voor het vinden van de perfecte betaalba…
Kamer huren: soorten studentenkamersHet is zover: je gaat op kamers. Er zijn verschillende soorten kamers en vormen van kamerverhuur, met bijbehorende recht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Na4ev, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!