InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Voor- en nadelen van een koopwoning of huurwoning

Voor- en nadelen van een koopwoning of huurwoning

Voor- en nadelen van een koopwoning of huurwoning De keuze tussen het kopen of huren van een huis kan al een hele lastige beslissing zijn voor aanstaande woningzoekenden. Men krijgt te maken met psychologische en financiële kwesties. Daarnaast zijn makelaars niet altijd duidelijk wat de gevolgen zijn van huren of kopen. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn voordat men huurt of koopt! Een korte uiteenzetting van de verschillen tussen een koopwoning en een huurwoning.

De voordelen van een huurwoning: het gemak van huren

Bij een huurwoning gelden er regels voor zowel de huurder als de verhuurder. Er zijn twee vormen van een woning huren. Men kan huren voor een bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. In beide gevallen gelden er algemene regels in de wet, waar niet van kan worden afgeweken.

Een psychologisch voordeel van het huren is dat het een enorm vrij gevoel geeft wanneer iemand na het aflopen van het huurcontract overal naartoe kan waar men zelf wil. Veel jongere mensen vinden dit een aantrekkelijke manier om te wonen omdat zij in het begin van hun carrière veel van baan wisselen of nog geen gezin hebben.

Onbepaalde tijd

De huurder kan zijn huur altijd opzeggen, hij hoeft hier geen reden voor te hebben. Wel geldt er een algemene opzegtermijn van één maand. Dit betekent dus dat de huurder niet vast zit aan de woning voor meer dan één maand indien hij de huur wilt opzeggen.

De verhuurder moet wel een reden hebben als hij de huur op wil zeggen. Er zijn drie geldige redenen:
  • Slecht huurderschap
  • Dringend eigen gebruik
  • Als de huurder niet in wil gaan op een redelijk aanbod voor een nieuw huurcontract

De eerste twee redenen spreken voor zich, maar deze laatste situatie vereist enige uitleg, deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen als de verhuurder van een geliberaliseerde woonruimte, waarvan de huur al tien jaar niet meer is verhoogd, de huurprijs wil aanpassen aan de inflatie, terwijl de huurder elke huurverhoging weigert.

Verder geldt er bij de verhuurder een opzegtermijn van minimaal drie maanden en één extra maand voor ieder jaar dat de huurder heeft gehuurd. Dit heeft een maximale opzegtermijn van zes maanden. Dus ook al huurt de huurder de woning al voor tien jaar, de maximale opzegtermijn blijft zes maanden.

Daarnaast is er huurbescherming, dit betekent dat als je het als huurder niet eens bent met het opzeggen door de verhuurder, je hier schriftelijk bezwaar tegen kan maken. De verhuurder moet de situatie dan door een rechter laten beoordelen en dan mag de huurder in de woning blijven totdat de rechter het opzeggen heeft goedgekeurd. Er gelden dan nog wel de standaard opzegtermijnen.

Bepaalde tijd

Huurcontracten van woningen voor bepaalde tijd zijn maar mogelijk in zeer specifieke situaties. Deze situaties worden in de wet omschreven. Een voorbeeld hiervan is als de verhuurder voor een bepaalde tijd naar het buitenland gaat, maar als hij terugkomt weer in zijn eigen woning wil. Hoewel het een huurcontract van woningen voor bepaalde tijd is, moet het wel worden opgezegd door de huurder of verhuurder. Indien dit niet is gedaan, kan de huurder niet uit de woning worden gezet. Ook moet de huurder het eens zijn met de opzegging van de verhuurder, indien hij het hier niet mee eens is moet de verhuurder naar de rechter zoals hierboven is beschreven. Ook gelden de algemene opzegtermijnen zoals bij het huren van een woning bij onbepaalde tijd.

Bij huren is het wel belangrijk rekening te houden met vele bijkomende kosten zoals servicekosten, meubileringskosten, stofferingskosten en dergelijke. Lees dus altijd goed het contract door voordat je begint te huren!

Of toch maar een koopwoning? De voordelen van kopen

Bij het kopen van een woning ben jij de eigenaar van een woning en gelden er algemene regels. Er zijn verschillen tussen het kopen van een appartement waarbij je gezamenlijke delen hebt met andere bewoners en een woning waarbij je onafhankelijk bent van de andere huizen. Het voornaamste verschil zit in het nodig hebben van een bepaald soort lening: een hypotheek.

Een groot voordeel bij het kopen van een woning is het feit dat je investeert in de waarde van de woning en veel aan de woning kan veranderen omdat jij zelf eigenaar bent. Ook veel vrijheid op dit gebied dus. Vanaf begin 2014 viel er in de media te lezen dat de huizenmarkt na jarenlange terugval weer aantrekt, wat dus een geschikt moment om te kopen zou kunnen zijn. De prijzen zijn immers nog laag en kunnen dus veel stijgen! In 2015 is de huizenmarkt nog steeds aan het aantrekken en is het dus een goed moment om te investeren.

Indien je gezamenlijke delen hebt bij je appartement, geldt de splitsingsakte. In deze akte staan de grenzen van de onderlinge appartementen en de gezamenlijke delen. Hier staat dus aangegeven wat van jou is, wat het gezamenlijk deel is en welk deel van de andere bewoners is. Verder gelden hierbij de algemene gedragsregels, wat inhoudt dat je ervoor moet zorgen dat het sanitair niet verstopt, niet zomaar ergens een tv-schotel neerzetten en niet 's nachts de muziek keihard gaat zetten. Je zit als het ware in een leefgemeenschap en je hoort je hier dan ook naar te gedragen. De gedragsregels staan in het contract opgesteld.

In sommige gevallen van zo'n leefgemeenschap hebben de bewoners ook inspraak op wie er toe mag treden tot een open appartement. Dit houdt dan in dat ze advies mogen geven op welke bewoner toe mag treden tot het open appartement.

Indien een bewoner zich totaal niet aan de gedragsregels houdt, mag deze na vele waarschuwingen toegang tot zijn eigen appartement worden ontzegd. Dit gebeurt zeer zelden, maar de mogelijkheid is er wel.

Voor het onderhoud van gezamenlijke delen van het appartement en gezamenlijke technische installaties zijn regels in het contract gezet. Dit reglement gaat over de bijdrage voor de gemeenschappelijke kosten voor onderhoud en gebruik.

Indien je woning onafhankelijk is van andere inwoners gelden algemene gedragsregels, dus ervoor zorgen dat je omliggende bewoners niet tot last bent. Het zal erg moeilijk zijn om de omliggende bewoners tot last te zijn, dus hier krijg je vrijwel nooit last van. Indien je dit wel bent kan je na vele waarschuwingen de woning uit worden gezet, maar dit komt vrijwel nooit voor. De desbetreffende regels van je woning zijn te vinden in het reglement.

Bij kopen geldt in het algemeen wel dat je pas een nieuwe woning kan kopen als je je oude woning hebt verkocht. Dit betekent dus dat je als het ware vast zit aan je woning, want pas als je het verkocht hebt kan je hier weg. Dit zorgt voor grote nadelen als je snel weg wilt. Dit kan dus minder voordelig zijn.

Conclusie

  • Bij kopen zijn er een stuk minder regels en risico's in vergelijking met huren. Bij huren is de kans namelijk groter dat je je woning uit wordt gezet, maar dit risico blijft redelijk klein.
  • Een nadeel van kopen is dat je niet snel weer kan verhuizen, aangezien je je oude woning dan eerst verkocht moet krijgen. Dit is zeker met de huidige woningmarkt erg moeilijk.
  • Bij het kopen van een woning heb je meestal aan het eind van je termijn de hypotheek afbetaald, waardoor je dus 'gratis' woont. Bij huren zou je dan nog wel een maandelijkse bijdrage moeten blijven betalen.
  • Bij het kopen van een woning kan je over het algemeen zelf aan de woning klussen als je dit wil, terwijl je soms bij huren het nadeel hebt dat je het weer achter moet laten in oorspronkelijke staat.
  • Bij een koopwoning moet je zelf opdraaien voor de kosten van het onderhoud, dus als je cv-ketel kapot is moet je dit zelf op zien te lossen. Als huurder bel je simpelweg de verhuurder en deze moet er dan voor zorgen dat dit opgelost wordt.
  • Bij het kopen van een woning is er hypotheekrenteaftrek, wat een aftrekpost is. Deze aftrekpost zorgt ervoor dat je minder belasting moet betalen. Dit is een groot voordeel, wat je niet hebt bij huren.
© 2014 - 2019 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Verhuizen naar huurwoning en hypotheekVerhuizen naar huurwoning en hypotheekU kunt uw koophuis verlaten voor een huurwoning, maar dan wilt u toch ook weten wat dat in 2018 en 2019 financieel betek…
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Een woning huren of kopen?Een woning huren of kopen?Stel je wilt verhuizen, misschien huren of misschien kopen, dan is het belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar op te…

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van een koopwoning of huurwoning"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!