InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Energielabel 2019 verkoop woning: voorlopig en definitief

Energielabel 2019 verkoop woning: voorlopig en definitief

Energielabel 2019 verkoop woning: voorlopig en definitief Een definitief energielabel 2019 aanvragen voor uw woning? Een definitief energielabel is vanaf 2015 bij de verkoop en verhuur van een woning verplicht, anders riskeert u een boete van 405 euro. U hebt vanaf 1 januari 2015 een voorlopig energielabel in bezit gekregen en die is vaak slechter dan het definitieve label. Een voorlopig energielabel kunt u online zelf omzetten in een definitief label eigen woning, maar let op. Soms betaalt u hiervoor 15 euro, soms maar liefst 200 euro.

Energielabel voor de woning verplicht, maar zonder sanctie of boete

Dat energie besparen een goede zaak is voor het milieu en uw portemonnee is wel een uitgemaakte zaak. Een investering in energiebesparing verdient zich na een aantal jaren terug doordat de maandelijkse lasten van de bewoner dalen. Een belangrijke verbruiker van uw energie is natuurlijk uw woning. Om te weten hoe zuinig uw woning is, werd in 2008 het energielabel voor de woning ingevoerd. Sindsdien kunt u een officieel energielabel aanvragen en laten registreren. Zodra u de woning verkoopt is op papier een energielabel verplicht. In de praktijk kunnen koper en verkoper overeenkomen dat het ontbreken van een energielabel geen probleem is en er volgt ook geen boete wanneer bij de overdracht van de woning blijkt dat er geen label is. Zo is het energielabel lange tijd een papieren tijger geweest, maar dat is aan het veranderen.

Een energielabel woning is een hoop gedoe en bureaucratie

Het is niet alleen pure onwil dat vele woningen nog geen label hebben. Voor een officieel certificaat, moet er een officieel bedrijf langskomen dat u voor zijn werkzaamheden een paar honderd euro in rekening brengt. Nu is elk loon naar werken, maar in de praktijk kan het gebeuren dat twee vergelijkbare woningen een verschillend label toegewezen krijgen en dan nog heeft een label maar een tijdelijke geldigheid. Een eigenaar weet vaak wel of zijn woning zuinig is en een koper of diens makelaar hebben dat ook snel in de gaten. Als de vloeren en het dak niet zijn geïsoleerd, er geen dubbele beglazing is en u geen HR-ketel hebt, is een energielabel met de letter G erg voor de hand liggend. U weet dat, de koper weet dat en dan zou u voor het toekennen van een onvoldoende cijfer ook nog eens moeten betalen? Niemand gaat vrijwillig een rood label aanvragen en daar ook nog eens geld voor neertellen, zeker niet als het in de praktijk wordt gedoogd wanneer er nog geen officieel label aanwezig is. Dat is voor vele transacties op de woningmarkt duidelijk nog een stap te ver.

Voorlopig energielabel 2019 voor verkoop en verhuur

Ook het parlement was al enige tijd van mening dat een energielabel voor de woning eenvoudiger zou moeten kunnen. De motie Visser en Van Toorenburg vroeg om het gangbare energielabel eenvoudiger vorm te geven. Vereniging Eigen Huis hamert al lange tijd op een soortgelijk verzoek. Inmiddels is ook minister Blok zover dat er een oplossing is gevonden. Die luidt: u krijgt vanaf 2015 automatisch een voorlopig energielabel toegestuurd door de overheid en online kunt u dat voorlopig energielabel omzetten in een definitief energielabel. Eenvoudig en veel goedkoper. De kosten zouden niet meer dan een paar tientjes bedragen. Bovendien wordt bij verkoop van de woning gecheckt of er een definitief energielabel aanwezig is. Als dat niet zo is, dan krijgt u de kans om alsnog een definitief label aan te maken en anders kan er een boete volgen.

Hoe wordt voorlopig energielabel 2019 opgesteld voor de woning?

U moet niet verbaasd staan als het voorlopig energielabel voor uw huis negatiever uitvalt dan u verwacht en gehoopt had. De overheid zal in eerste instantie de woning conservatief inschatten. Daarbij wordt gekeken naar het bouwjaar, het type woning, de oppervlakte en de locatie. Op basis van algemene kenmerken in de buurt en de wetenschap of er een stadsontwikkelingsproject is geweest, krijgt u een score. Ook wordt wat algemene informatie uit het Nationale Woon-onderzoek gebruikt. Hebt u er dan wat aan? Ik vrees in de meeste gevallen van niet, maar dat is niet erg want u kunt nu zelf aan de slag om een definitief label aan te maken. Bij verkoop of verhuur zonder verplicht energielabel, loopt u een grote kans op een boete. De Inspectie gaat dit actief volgen.

Hoe wordt een definitief energielabel woning in 2019 gemaakt?

Het voorlopig energielabel is een startpunt. Vervolgens gaat u naar het internet en vult daar tien aanvullende vragen in en voegt waar nodig bijlagen met foto's bij om uw antwoorden te ondersteunen. Op basis van uw antwoorden en de bewijzen daaromtrent (foto's, rekeningen) beoordeelt vervolgens een expert op afstand wat een correct energielabel voor uw woning is. De bewijzen die er worden gevraagd zijn nodig om te voorkomen dat iemand met een niet geïsoleerde woning toch overal invult dat het huis op de beste manier energiezuinig is gemaakt. Overigens heeft het niet waarheidsgetrouw invullen van een energielabel en uitgebreid jokken weinig zin. Als bij de verkoop blijkt dat er weinig van het toegekende label klopt, kan de verkoper aansprakelijk worden gesteld voor het geven van onjuiste informatie bij de verkoop van de woning. Zo kan iedereen vrij eenvoudig een definitief energielabel bemachtigen. Of dit ook tot volle tevredenheid gaat werken, is natuurlijk nog afwachten. Bouwbedrijven verwachten er veel van, de verkopende eigenaar zal vaak extra in de buidel moeten tasten voordat de woning voor een goede prijs kan worden verkocht. Met een eenvoudige online applicatie wordt de verkoper tot extra kosten aangezet en die verschillen sterk per aanbieder. Goed voor het milieu en de koper, slecht voor de verkopende partij. Kies dus voor een aanbieder die niet te duur is.

Conclusie zuinig energielabel aanvragen: huis meer waard

Een huis met een zuinig energielabel geeft aan dat de energierekening niet te ver zal oplopen in een jaar en is dus gewild bij de kopers van een huis. Deze winst kan mensen die hun woning willen verkopen over de streep trekken om energiemaatregelen te treffen. Wie een huis verkoop zonder energielabel kan een boete verwachten. Let wel, een energielabel is niet bij iedereen even goedkoop, dus shoppen loont.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energielabel 2019 verkoop woning: voorlopig en definitief"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Online huis verkopen
Schrijf mee!