InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: waarom je huis minder waard is dan je denkt

Huis verkopen: waarom je huis minder waard is dan je denkt

Huis verkopen: waarom je huis minder waard is dan je denkt Wie zijn huis wil verkopen vindt het doorgaans vanzelfsprekend dat er een hoge koopprijs voor betaald wordt. Je eigen woning vind je aantrekkelijk en bijzonder en een mooie winst behalen lijkt niet meer dan logisch. Toch blijken de meeste huiseigenaren de waarde van hun woning te hoog in te schatten. Dat bracht een onderzoek van De Nederlandsche Bank eind mei 2014 aan het licht. Bij het inschatten van de waarde van je eigen huis speelt psychologie een belangrijke rol. Net daarom is het raadzaam om eerst het advies in te winnen van een makelaar in vastgoed, om zo een beter beeld te krijgen van de waarde van je woning. Waarom is je huis doorgaans minder waard dan je zou denken en welke psychologie schuilt daarachter? Een poging tot verklaring.

Woning met winst verkopen

Iedere huiseigenaar die zijn woning wil verkopen beoogt vanzelfsprekend een mooie winst te maken. Met de crisis van 2008 en de nasleep ervan is dat echter niet zo makkelijk. Een dalende huizenmarkt maakt dat sommige verkopers tot meer dan een jaar een woning te koop hebben staan. De financieel-economische crisis maakt dat minder mensen geld hebben om een huis te kopen en dat banken minder makkelijk hypotheken verlenen dan voor de crisis. Hierdoor ontstond bovendien een daling van de woningprijzen op de markt.

Onderzoek De Nederlandsche Bank

De Nederlandsche Bank maakte eind mei 2014 de resultaten van een onderzoek bekend waaruit blijkt dat de gemiddelde Nederlander de waarde van zijn huis te hoog inschat. Uit een onderzoek dat duurde van 2003 tot 2012 werd duidelijk dat de doorsnee huiseigenaar zijn huis twaalf percent hoger inschat dan de werkelijke waarde van het huis. De meeste eigenaren menen ook dat hun woning meer waard is dan andere huizen in dezelfde straat. Ook een toekomstige waardestijging van zijn huis schat de huiseigenaar doorgaans te hoog in.

Huis minder waard: waarom?

Psychologie van het verlangen

Een van de redenen dat je je eigen huis te hoog inschat qua verkoopprijs is ongetwijfeld te situeren op psychologisch vlak. Je schat je eigen bezittingen doorgaans hoger in dan die van een ander. Je bezit je woning in de eerste plaats al omdat je er veel waarde aan hecht. Of je hebt je eigen droomhuis laten bouwen volgens je eigen voorkeuren en verlangens. Samengevat betekent dit dat je gecompenseerd wilt worden om afstand te doen van iets waar ooit je voorkeur naar uitging en wat je hevig verlangde.

Psychologie van de emotionele waarde

Stel je hebt je droomhuis gekocht of laten bouwen en je hebt er jarenlang in geleefd. Je hebt er ongetwijfeld wijzigingen in aangebracht of samen met je partner persoonlijke accenten gelegd. Met andere woorden: je hebt je ziel in je huis gelegd en die ziel heerst er nog steeds. Het is niet zo makkelijk om dit zomaar op te geven. Psychologisch leidt dit ertoe dat je iets waar je veel emotionele waarde aan hecht duur wil verkopen.

Optimisme verkoper

Verkopen is een bijzondere stiel waar niet iedereen voldoende koelbloedigheid voor heeft. Bovendien moet je een goed gevoel hebben voor onderhandelen en de gedachten van kandidaat-kopers kunnen lezen. Hoeveel wil de koper echt uitgeven aan de aankoop van het huis? Willen de koper en zijn partner het huis wel echt kopen? Het zijn allemaal vragen die een huiseigenaar in al zijn enthousiasme vergeet te beantwoorden wanneer er interesse is in zijn woning te koop. Het optimisme over een mogelijk grote winst kan ertoe leiden dat een verkoper geen correct beeld heeft van de waarde van zijn woning in verhouding tot de heersende prijzen op de markt.

Tip: advies verkoopmakelaar

Om potentiële ontgoochelingen en mislukkingen bij de verkoop van je huis te vermijden wordt aangeraden om een beroep te doen op professioneel advies. Advies van een makelaar in vastgoed kan je helpen om een beter, neutraler beeld te krijgen van de waarde van je woning. Overweeg dan ook de optie om een verkoopmakelaar in te schakelen om ten eerste de waarde van je huis in perspectief te zetten en je vervolgens bij te staan bij de hele procedure van de verkoop. Offertes van makelaars in je regio kan je online aanvragen, waarna je snel een idee krijgt van wat je dat zou kunnen kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://goudportal.nl/nieuws/uw-huis-is-minder-waard-dan-u-denkt.
  • http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/, (bronnen geraadpleegd op 17/06/2016).

Reageer op het artikel "Huis verkopen: waarom je huis minder waard is dan je denkt"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!