InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een hogere hypotheek bij een energieneutrale woning

Een hogere hypotheek bij een energieneutrale woning

Een hogere hypotheek bij een energieneutrale woning In Nederland kan men bij de aankoop van een nieuwbouw woning kiezen om een energieneutrale woning te kopen. Hierbij is het mogelijk om een hogere hypotheek te krijgen. Immers de lagere energiekosten wegen op tegen de hogere maandlasten. Bij een energieneutrale woning wek je zelf net zoveel energie op dan dat je gaat afnemen. Dit is een interessante ontwikkeling en daarom zijn de banken bereid zijn om méér hypotheek te verstrekken dan het normaal toegestane bedrag. Wat is precies een een energieneutrale woning?

Nationaal plan bijna energieneutrale gebouwen(BENG)

Het nationaal plan om bijna energieneutraal te bouwen werd gelanceerd in 2012. Het streven was om in 2018 voor alle overheidsgebouwen een eis in het bouwbesluit op te nemen die dicht bij EPC= 0 ligt. De BENG gebouwen hebben een EPC (energieprestatiecoëfficiént) van 0. Hierbij moeten we denken dat de energienota geheel eindigt op 0. Dit noemen we passief bouwen. De eisen zullen in de toekomst gaan gelden in geheel Europa waarbij de streefdatum 2020 is. De plannen gelden niet alleen voor gebouwen van de overheid maar ook voor scholen en bedrijven. Het wordt vooral van belang in de particuliere woningbouw. In Nederland worden in 2019 woningen gebouwd waar een EPC wordt gehanteerd van 0.6. Nieuwe overheidsgebouwen moesten al op 31 december 2018 aan de Europese eisen voldoen.Voor bestaande gebouwen geldt als datum 2020.

Definitie van een een woning die energieneutraal gebouwd is

In een energieneutrale woning ofwel een A++++ woning kan men zelf evenveel energie opwekken dan dat er verbruikt wordt. Dit gaat op verschillende manieren. Een eerste vereiste hierbij is dat er goed en voldoende geïsoleerd wordt. Hierbij kunnen we denken aan spouwmuur isolatie. Maar ook het dichten van kieren. De energie wordt vooral efficiënt gebruikt. Het streven binnen Europa is om in 2020 alleen nog BEN woningen te bouwen. Bijna energieneutraal. Het betekent echter niet dat er helemaal geen fossiele brandstoffen worden gebruikt.

Hogere hypotheek bij energieneutraal bouwen

Wie een hypotheek wil krijgen met Nationale Hypotheekgarantie kan een verzoek indienen om extra hypotheek te krijgen om de investeringen voor energiebesparende voorzieningen te financieren. Over het algemeen kan worden vastgesteld dat na ongeveer 10 à 12 jaar de extra investering is terugverdiend. Investeringen in energiebesparende voorzieningen kunnen daarom extra worden meegefinancierd tot een bedrag van 9000 euro in 2018. Koop je een energieneutrale woning dan kan de hypotheek zelfs nog hoger zijn. Hierbij is het wel goed om te weten dat de overheid heeft aangekondigd dat in 2019 het maximale bedrag zal worden verminderd. De extra hypotheek blijft buiten beschouwing bij de inkomenstoets. De lagere energiekosten compenseren a.h.w. de hogere maandlast van de hypotheek. Voor mensen die een woning hebben met een hypotheek zonder NHG. zijn er onder bepaalde voorwaarden ook mogelijkheden ook in aanmerking komen voor financiering van de energiebesparende investeringen.

Energiebesparende maatregelen

Over het algemeen zijn de volgende maatregelen voldoende om energieneutraal te bouwen. We denken aan:
  • Zelf energie opwekken met zonnepanelen
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Dubbel glas en hoog rendement glas
  • Goede ventilatie
  • Warmtepomp
  • Dichten van kieren

Zelf energie opwekken met zonnepanelen

In de ons omringende langen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van zonnepanelen waarmee men zelf energie kan opwekken. In Duitsland wordt de aanschaf al jaren gesubsidieerd. Indien men grote daken heeft kan er zelfs energie worden opgewekt die verkocht kan worden aan de energie maatschappij. De energievraag van een bijna energieneutrale woning mag niet hoger zijn dan 70 KWH/m² /per jaar.

Dakisolatie

Een eerste vereiste is dat er gewerkt wordt met een goede dakisolatie. Hiermee is het direct al mogelijk om 500 euro per jaar aan stookkosten te besparen.

Vloerisolatie

In een huis waarvan de vloer goed geïsoleerd is gaat minder warmte verloren. Er is minder tocht en de temperatuur blijft gelijkmatig. Dit betekent dat de verwarming minder hard en minder vaak hoeft te werken.

Dubbel glas en hoog rendement glas

Dubbel glas en hoog rendement glas verhogen het wooncomfort en geven een behoorlijke besparing.

Ventilatie

Ventileren is noodzakelijk. De vuile en afgewerkte lucht dient het huis te verlaten en schone lucht moet het huis binnen komen. Dit voorkomt allergieën en schimmel. Alhoewel ventileren enige energie kost weegt het niet op tegen de noodzaak van gezonde en frisse lucht in huis.

Warmtepomp

Niet alleen zonnepanelen zijn noodzakelijk maar men kan ook overwegen om een warmtepomp aan te schaffen. Deze haalt de warmte uit de diepe lagen in de aarde. Warmtepompen kunnen zorgen voor de watervoorziening van de gehele vloerverwarming.

Dichten van kieren

Voor een lager energiegebruik is het noodzakelijk dat er geen kieren zijn. Daarbij zal reeds bij de bouw nauwkeurig onderzoek moeten plaatsvinden en kieren zorgvuldig gedicht worden.

Voordelen van energieneutraal bouwen

Energieneutraal bouwen biedt voordelen op verschillende gebieden. We kunnen denken aan:

  • Financieel
  • Comfort
  • Milieu
  • Toekomstgericht

Financieel

Het moge duidelijk zijn dat energieneutraal bouwen wel een grotere investering vraagt. Daar staat tegenover dat men nauwkeurig weet hoe hoog de kosten van energie zullen zijn ook in de toekomst. Men is minder afhankelijk van de prijsstijgingen van energie.

Comfort

Een woning die energieneutraal gebouwd is zal méér comfort bieden. Het is overal in huis gelijkmatig van temperatuur. Dit is niet alleen in de winter belangrijk maar ook in de zomer zal het huis koeler blijven.

Milieu

Willen we meewerken aan het behoud van onze aarde dan zullen we ook mee moeten werken aan een vermindering van de uitstoot van CO². Energie uit olie en gas zal steeds schaarser worden en het is goed om daar rekening mee te houden.

Toekomstgericht

Wie nu energieneutraal bouwt richt zich op de toekomst waarin de eisen strenger zullen worden. In Nederland zijn er al diverse bouwondernemingen die energieneutraal bouwen. Het is een uitdaging om samen met de bouwondernemer de mogelijkheden te bekijken.

Wat is autarkisch bouwen

Autarkisch bouwen is een bouwvorm waarbij men geheel onafhankelijk van het energienet blijft. In principe is het mogelijk maar in Nederland wordt het nog niet in ruime mate toegepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe energieneutraal bouwen?Hoe energieneutraal bouwen?Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat de meerderheid van alle Europese gebouwen veertig procent van de verbruikte ener…
Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarleningNationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarleningEnergiebespaarlening in 2018 afsluiten, energieneutraal bouwen? Dit kan. Het Nationaal Energiebespaarfonds NEF maakt het…
Bronnen en referenties
  • Energieneutrale woning.nl
  • Energiesprong.nl
  • Milieucentraal.nl
  • www.geld.nl

Reageer op het artikel "Een hogere hypotheek bij een energieneutrale woning"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 27-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!