InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Short stay: de regels over het kort verhuren van je huis

Short stay: de regels over het kort verhuren van je huis

Short stay: de regels over het kort verhuren van je huis Shortstay is het verhuren van de eigen woning voor een korte periode. Het is een vorm van verhuur die het midden houdt tussen een bed and breakfast en een hotel. Short stay-verhuur gebeurt vooral in grote steden, aan zakenmensen en toeristen. Via diverse websites is een dergelijke verhuur mogelijk. Dit kan een lucratieve bezigheid zijn maar pas op! In Amsterdam zijn strenge regels opgesteld voor short stay. Niet alleen de gemeentelijke regels zijn van belang. Uit een recente rechterlijke uitspraak blijkt dat voor de short stay verhuur van een appartement tevens toestemming nodig kan zijn van de Vereniging van Eigenaren (VvE).

Verschil tussen short stay, bed & breakfast en hotel

Van short stay is sprake als u zelf tijdens de short stay (korte verhuur) niet in de woning verblijft. In geval van een bed and breakfast woont u zelf als verhuurder wel in de woning maar wordt tevens een beperkte oppervlakte van de woning of een bijgebouw verhuurt aan toeristen. De gemeentelijke regels voor bed and breakfast zijn over het algemeen soepeler dan die voor short stay. Een bed and breakfast moet u van te voren wel melden bij de gemeente, u moet een administratie bijhouden en toeristenbelasting afdragen. Een hotel voeren gaat verder dan short stay en bed and breakfast: indien het hotel strijdig is met de bestemming (wonen) zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast. Verder moet een hotel aan onder andere strenge brandvoorschriften voldoen.

Short stay: regels van de gemeente Amsterdam

Met name in Amsterdam is er de afgelopen jaren veel discussie over short stay geweest. De gemeente Amsterdam heeft vervolgens een streng beleid voor shortstay-verhuur opgesteld. De gemeente Amsterdam definieert short stay als verhuur van vrije sector huurwoningen voor een korte periode (minimaal zeven nachten). Hiervoor is een vergunning nodig van het stadsdeel waarin de woning ligt. Vanaf 14 januari 2014 worden er geen nieuwe vergunningen meer verleend door de gemeente Amsterdam. Eerder verleende vergunningen zijn tien jaar geldig. Kort samengevat zijn de eisen:
  • U hebt een geldige vergunning voor shortstay.
  • De verhuurperiode mag niet korter zijn dan zeven aaneengesloten nachten of langer dan zes maanden per verhuurperiode.
  • De woning wordt verhuurd aan één huishouden of maximaal vier personen.
  • U houdt een administratie bij van de shortstayverhuur.
  • U betaalt toeristenbelasting voor huurders die niet als bewoner van Amsterdam staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen
volledige beleid Amsterdam

Ook toestemming van de VvE nodig

Uit een uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam van 10 september 2013 blijkt dat eigenaren van appartementen naast de bovenstaande eisen ook nog toestemming moeten hebben van hun VvE om hun woning voor korte tijd te verhuren. Meestal zal bepaalt het splitsingsreglement dat het appartement moet worden gebruikt conform de bestemming in de splistingsakte, hetgeen over het algemeen wonen zal zijn. De appartementseigenaar die deze procedure tegen zijn VvE voerde, verhuurde zijn appartement regelmatig voor periodes korter dan een maand aan toeristen. Hij adverteerde op internet en bood het appartement aan voor een bedrag van 1222 tot 1445 euro per week. Zelf verbleef de betreffende appartementseigenaar in de verhuurperiodes ergens anders.
Websites waarop de eigen woning of appartement te huur kan worden aangeboden schieten overigens als paddestoelen uit de grond. Voorzichtigheid om hieraan mee te doen is echter geboden. De vereniging van eigenaren besloot tijdens een vergadering in oktober 2012 dat short stay-, hotel-, en bed en breakfast-activiteiten voor periodes korter dan een maand niet zijn toegestaan. De appartementseigenaar verzocht de rechtbank om te bepalen dat het shortstay-verhuren van zijn appartement wel mocht. Dit werd door de rechter in eerste aanleg en in hoger beroep afgewezen. De rechter overweegt:
"In het licht van het vorenstaande moet het tegen betaling aan derden in gebruik geven van een als woning bestemd appartement voor een korte periode, zoals [appellant] heeft gedaan en wenst te (blijven) doen, worden aangemerkt als bedrijfsmatige exploitatie en niet als gebruik als woning, hetgeen in strijd is met de splitsingsakte en het bijbehorende reglement en derhalve niet is toegestaan."

Short stay voor familie en vrienden mag wel

In een andere zaak die diende voor het Gerechtshof te Amsterdam d.d. 25 september 2012 oordeelde het hof dat het wel is toegestaan om regelmatig familie en vrienden in een appartement te laten verblijven. De eigenaresse van het appartement (in de uitspraak aangeduid als 'geïntimeerde') gebruikte het appartement als pied-à-terre. Daarnaast stelde zij het appartement regelmatig ter beschikking aan vrienden en familie voor korte perioden. “Deze wijze van gebruik overschrijdt naar het oordeel van het hof niet de grenzen van hetgeen valt onder "gebruik overeenkomstig de bestemming woonruimte". Uit de stellingen van de VvE kan niet worden afgeleid dat [ geïntimeerde ] zo weinig in het appartement verblijft en het in die mate commercieel exploiteert door middel van betaald kortstondig verblijf dat niet meer gesproken kan worden van dergelijk gebruik. De klacht faalt dus. Hierbij is niet van belang wat het gemeentelijk woonbeleid is met betrekking tot "short stay" in [ plaatsnaam ] woonruimte.”
Voor de goede orde wijst het hof er op dat de eigenaresse er voor verantwoordelijk is dat de derden aan wie zij het appartement in gebruik geeft, geen onredelijke hinder toebrengen jegens de andere eigenaars en gebruikers.

Tips

  • Plaats niet klakkeloos uw woning of appartement op een website voor korte verhuur
  • Informeer bij de gemeente of short stay of bed and breakfast is toegestaan en aan welke vereisten moet worden voldaan. In Amsterdam staat op overtredingen een boete van maximaal 18.500 euro.
  • Als het gaat om een appartement: ga na of dit is toegestaan volgens de splitsingsakte en het reglement. Vraag toestemming van de VvE.
  • Vraag toestemming bij de opstalverzekeraar (brandverzekering) om regelmatig uw woning te verhuren
© 2014 - 2019 Jurist, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een bed en breakfast?Wat is een bed en breakfast?Bed en breakfast betekent ook wel bed en ontbijt. Dit is een kleinschalige accommodatie waar men vaak maar enkele nachte…
Kamer huren en verhuren via AirbnbKamer huren en verhuren via AirbnbVoor wie extra geld wil verdienen is het verhuren van een kamer via de verhuursite Airbnb een uitstekende optie. Ook wie…
Je huis verhuren aan expatsJe huis verhuren aan expatsStaat je huis te koop en kom je er maar niet van af? Wil je een jaar naar het buitenland en weet je niet wat je met je l…
Geld verdienen door je huis te verhurenGeld verdienen door je huis te verhurenHeb je nog een lege kamer, huis of een vakantiehuis? En wil je wat extra geld verdienen? Je kunt een aardig bedrag verdi…
Huurder voor uw huis zoekenHuurder voor uw huis zoekenNa toestemming van uw hypotheekbank mag u het te koop staande huis gaan verhuren. U moet echter nog wel geïnteresseerde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • http://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/informatie/verhuren/shortstaybeleid/
  • Uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam d.d. 10 september 2013. Zoeknummer: ECLI:NL:GHAMS:2013:2857
  • Uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam d.d. 25 september 2012. Zoeknummer: ECLI:NL:GHAMS:2012:BY2628

Reageer op het artikel "Short stay: de regels over het kort verhuren van je huis"

Infoteur: Jurist
Gepubliceerd: 02-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!