InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verkoop uw huis zelf & Makelaarsland of Makelaarinhuis

Verkoop uw huis zelf & Makelaarsland of Makelaarinhuis

Verkoop uw huis zelf & Makelaarsland of Makelaarinhuis In 2019 zelf snel uw huis en woning verkopen is een trend aan het worden. Het is goedkoper en het internet biedt u met allerlei sites steeds meer de helpende hand. Niemand kent zijn woning zo goed als de eigenaar zelf. Maak daarom via Makelaarsland zelf een presentatietekst. Maak zelf een paar aantrekkelijke foto's en laat de potentiële kopers ook zelf uw huis bezichtigen. Een slim en effectief concept, waarmee u veel geld bespaart. Makelaarsland is kopen zonder risico. Makelaarsland is voor 90% in handen van de ING bank.

Huis verkopen is niet altijd eenvoudig

Wie er zelf geen tijd voor heeft of zeker weet dat hij een goede makelaar heeft, verkiest een makelaar om een huis te kopen of verkopen. Om inzicht te krijgen in het huizenaanbod zijn er inmiddels vele huizensites, zoals funda.nl, jaap.nl, om u verder te helpen. Maar ook de verkoop van uw huis kunt u zelf grotendeels doen. Verkoop vandaag nog uw huis zelf, bijvoorbeeld via Makelaarsland.

Makelaarsland als digitale woningmakelaar

Makelaarsland is opgericht op 1 februari 2005 en was daarmee de eerste digitale woningmakelaar. Onder het motto Verkopen doen we samen, probeert het de potentiële huizen verkopers zover te krijgen dat ze een aantal zaken van de verkoop zelf in handen te nemen. En dat is niet zo gek, want wie kent het huis beter dan de verkoper zelf. Het goedkoopste bent u uit via gewone verkoop sites als marktplaats of speurders.nl, maar bij Makelaarsland zit natuurlijk ook allerlei nuttige expertise waar u dankbaar gebruik van kunt maken. Zo verzorgt Makelaarsland de taxatie, geeft een advies voor de vraagprijs, doet de presentatie op Funda, doet de onderhandelingen en maakt de koopovereenkomst. Bovendien werkt u zo met erkende NVM makelaars. Heel wat voordeel dus.

De kosten van verkoop van een huis

U betaalt bij Makelaarsland momenteel 995 euro inclusief de vermelding van uw huis op Funda. Dat bedrag bent u zo wie zo kwijt, ook als het huis niet verkocht wordt of als u later besluit, dat toch beter een makelaar de bezichtigingen van uw huis kan verzorgen. Makelaarsland doet niet de rondleidingen met de kijkers. De foto’s kunt uzelf maken of laten maken. Makelaarsland wil dat ook wel voor u doen, maar dan tegen extra kosten. Het formele proces zoals de biedingen en de koopovereenkomst worden door Makelaarsland verzorgd. Vergelijk dit aanbod eens met de gebruikelijke kosten van een makelaar: de gemiddelde courtage van een makelaar bedraagt 1,5% à 1,85% van de verkoopprijs van uw woning, exclusief 21% BTW en exclusief kosten voor brochures en advertenties. Het is de kunst om de aankoopkosten van een huis te verminderen en laag te houden. Makelaarsland is dus met voorsprong een stuk goedkoper is dan de traditionele makelaars.

Makelaarinhuis help bij de verkoop van uw huis

Ook Makelaarinhuis, eigendom van De Beuk Consulting, is een website voor de consumenten die hun woning in de verkoop willen zetten. Makelaarinhuis is wat persoonlijker doordat de verkoper de makelaar kent. Bovendien kan de verkoper in overleg met Makelaarinhuis bepalen hoeveel service men verwacht en wat men zelf gaat doen. Het is meer op maat, waarbij de verkoper altijd terug kan naar full-service door Makelaarinhuis. De kosten bedragen momenteel 995 euro. U kunt als verkoper altijd het gewenste dienstenpakket wijzigen, zonder de ingelegde 995 euro kwijt te raken. Elke makelaar is hier lid van de NVM, waarbij de postcode van de te verkopen woning bepaalt welke makelaar uw woning gaat verkopen. Zo heeft u altijd een erkende makelaar bij u in de buurt.

Voordelen verkoop via Makelaarsland

Enkele voordelen:
  • Niemand kent een woning beter dan de eigenaar zelf. De verkopende eigenaar van een huis kent het beste alle verbeteringen en verbouwingen van de woning.
  • De eigenaar kent de buurt, hij weet hoe hij het huis het beste kan presenteren.
  • De eigenaar kent de aantrekkelijke punten van het huis en kan er alles over vertellen.
  • Gesteund door de vermelding op de site van Funda, de NVM site met dagelijks tienduizenden bezoekers, moet een succesvolle verkoop snel kunnen plaats vinden.
  • Makelaarsland is een stuk goedkoper dan de traditionele makelaars die vaak een percentage van de verkoopprijs vragen bij een succesvolle verkoop, wat vaak neerkomt op een aantal duizenden euro's.

Enig nadeel is dat u er wel tijd voor moet hebben en er tijd voor moet kunnen vrijmaken.

Kopen zonder risico

U kunt kopen met daarbij de garantie dat u niet met uw oude woning en dus dubbele lasten blijft zitten. Dit doet u door een bod uit te brengen onder het voorbehoud dat de eigen woning moet zijn verkocht. In het koopcontract wordt een extra artikel als ontbindende voorwaarde opgenomen waarin staat dat u de koop niet doorgaat als uw huis niet binnen de afgesproken termijn is verkocht.

Slot

Er zullen wel meer concurrenten op de verkoop markt komen, maar het is aan de klant om te bepalen bij welke sites hij zich het meeste thuis voelt. Internet biedt vele mogelijkheden. Via de huizensites, Makelaarsland, Youtube, noem maar op. Dat de ING in februari 2018 90% van Makelaarsland kocht, geeft wel aan dat Makelaarsland op de woningmarkt een grote rol speelt en veel potentie heeft. Maak er dus gebruik van..

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke huizensite kiest u: de beste op een rijWelke huizensite kiest u: de beste op een rijMoest u een paar jaren terug nog een makelaar in de hand nemen, in 2019 helpen meerdere huizensites zoals Funda en Jaap…
Woning en makelaar zoeken op huizenzoekerWoning en makelaar zoeken op huizenzoekerU wilt in 2019 een woning of ander vastgoed kopen, maar hoe gaat u dat aanpakken. Er zijn vele makelaars in vastgoed, zo…
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…
Wat kost een makelaar u aan courtage, tarieven?Wat kost een makelaar u aan courtage, tarieven?Wat kost een makelaar u? Wat zijn de tarieven, courtage, uurtarief of abonnement? Soms kan de courtage voor het inschake…

Reageer op het artikel "Verkoop uw huis zelf & Makelaarsland of Makelaarinhuis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huren of kopen
Schrijf mee!