InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huren of goedkoop kopen?

Huren of goedkoop kopen?

Huren of goedkoop kopen? De meeste Nederlandse gezinnen wonen in een koophuis. Door de gevolgen van de kredietcrisis is de huizenmarkt gaan stagneren. Nog steeds is het verstandiger om te kopen in vergelijking met het huren van een huis. Mede door de zeer gunstige regeling van de hypotheekrenteaftrek is het kopen van een huis aantrekkelijk gemaakt. Sinds 1 januari 2013 zijn er zware beperkingen doorgevoerd in de regeling van de hypotheekrenteaftrek. Het is nu niet meer toegestaan om de aflossing van de hypotheek door te schuiven naar de einddatum van de hypotheek. Gedurende de looptijd van de hypotheek moet er nu periodiek afbetaald worden. Ondanks deze strengere regels en een stagnerende huizenmarkt is het nog steeds aantrekkelijk om een huis te kopen.

Huis huren heeft grote nadelen

Het grootste nadeel van huren is dat u een stijgende huur blijft betalen zolang u in het huis blijft wonen. Het huis zal nooit uw eigendom worden en de huurlasten blijven jaarlijks op basis van de inflatie stijgen. Bij een koophuis lost u af op de hypotheekschuld. Hierdoor daalt de hypotheekschuld en wordt een steeds groter deel van de waarde van het huis een overwaarde. Vooral voor jonge mensen is het verstandiger om een huis te kopen.

Huis kopen is niet zonder financiële risico’s

Bij het kopen van een huis zullen de meeste mensen een hypotheek moeten afsluiten. Dit maakt het kopen van een huis een aankoop met de nodige risico’s. Ten eerste loopt u het risico dat het huis in waarde gaat zakken. De aflossingen wegen vaak niet op tegen de waardedalingen in een stagnerende huizenmarkt. Ten tweede gaat u het risico ook nog eens aan met geleend geld. U bent eigenlijk aan het beleggen met geleend geld. Indien u uw huis hebt gekocht in 2008 en in 2013 heeft u het huis weer moeten verkopen, dan hebt u waarschijnlijk een flinke restschuld moeten incasseren. In deze periode zijn de huizenprijzen namelijk gemiddeld met 20% tot 25% gezakt.

Op lange termijn is het kopen van een huis een goede investering

Ondanks periodes met dalende huizenprijzen, is het kopen van een huis historisch gezien een goede investering. In de periode 1978 tot 1982 zijn de huizenprijzen ook sterk gezakt, maar de periode van daling werd weer opgevolgd door een periode van stijgingen. Sindsdien hebben de huizenprijzen gemiddeld de stijgende lijn vastgehouden. Op den duur zijn de prijzen zo hard gestegen, dat er een dip in de markt moet komen. De dip vanaf 2008 was een duidelijke correctie.

De starters moeten weer vertrouwen krijgen in de huizenmarkt

De stagnerende huizenmarkt wordt veroorzaakt door de crisis en het knappen van de luchtbel. Het effect wordt versterkt door een gebrek aan vertrouwen in de ontwikkeling van de huizenprijzen. Een huis kopen in een periode met dalende huizenprijzen is namelijk niet slim. Op het moment dat blijkt dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, wordt de stijging verder versterkt door potentiële kopers die zaten te wachten op betere tijden. Hierdoor kunnen de huizenprijzen na een sterke daling ook weer binnen een aantal jaren het geleden verlies voor een groot deel weer inlopen.

De overheid heeft in de periode 2008 tot 2013 proberen in te grijpen om de huizenmarkt weer in de lift te krijgen. Alle pogingen zijn echter mislukt. Waarschijnlijk moest de lucht eerst uit de huizenprijzen. Zodra de prijzen sterk gezakt zijn, zal uiteindelijk de bodem van de huizenprijzen bereikt worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huren of goedkoop kopen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!