InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen in Griekenland na de crisis: een goed moment?

Huis kopen in Griekenland na de crisis: een goed moment?

Huis kopen in Griekenland na de crisis: een goed moment? Is het financieel zwaar geteisterde Griekenland eindelijk gered door Europa en veilig genoeg om in te investeren? Zowel in 2010 en in 2015 stond het land op de rand van het failliet maar werd het telkens gered door financiële hulp van de eurozone. Na de door de Trojka opgelegde bezuinigingen en een streng besparingsprogramma lijkt het erop dat Griekenland in de eurozone zal blijven. De crisis van het land zorgde ervoor dat veel Grieken financieel verzwakt werden en dat de prijzen naar beneden gingen, ook op het vlak van vastgoed. Dit trekt meer en meer Europeanen aan die op zoek zijn naar een tweede vakantiewoning in Griekenland. Maar er zijn ook Nederlanders en Belgen die twee vliegen in één klap willen slaan en naar Griekenland willen emigreren. Emigreren naar Griekenland kan op die manier dubbel voordelig zijn: je maakt gebruik van de lage prijzen om een huis te kopen en je begint een nieuw leven in een zonnig land.

Crisis en Griekenland

De Europese schuldencrisis van 2010-2011 ontstond doordat overheden té lange tijd téveel schulden hadden opgebouwd. Vooral de zogenaamde PIIGS-landen (Portugal, Ierland, Italië, Griekenland en Spanje) kwamen in de financiële problemen. Het grootste zorgenkind van de Europese muntunie is Griekenland. Het zag er lang naar uit dat Griekenland uit de euro zou stappen, maar uiteindelijk kreeg het land vers geld van Europa en kon het in de eurozone blijven. In 2015 kwam het land opnieuw op de rand van de afgrond te staan maar ook dit keer werd het geteisterde zuiderse land gered met vers geld.

Griekse eilanden te koop

De Griekse staat werd financieel gered dankzij steun van Europa en het Internationaal Munt Fonds (IMF). Hierdoor hoefde Griekenland niet terug te keren naar de drachme. Voorwaarde was wel dat de Griekse regering een erg streng besparingsprogramma zou volgen om op die manier financieel te kunnen overleven. Om die reden ging de regering op allerlei vlakken proberen geld te besparen en opbrengsten binnen te halen, zoals het privatiseren van bedrijven. De Griekse regering ging zelfs volledige eilanden te koop zetten om extra geld in het laatje te krijgen. Sommige superrijken maakten van de gelegenheid gebruik om enkele eilanden voor de Griekse kust op te kopen.

Huizenkoopjes

De moeilijke economische situatie in Griekenland leidde ook tot prijsverlagingen in de vastgoedsector. Doordat de consument financieel zwakker was geworden, moesten verkopers hun prijzen verlagen om huizen en appartementen toch verkocht te krijgen. Dit maakte dat rijke investeerders uit andere Europese landen zich aangetrokken voelden tot de Griekse huizenmarkt. Plots raakten heelwat rijke Duitse investeerders geïnteresserd in Grieks vastgoed en ook prins Willem-Alexander maakte van de gelegenheid gebruik om een villa met zwembad te kopen in Griekenland.

Huis kopen Griekenland

Maar ook voor de modale investeerder in vastgoed zijn er interessante koopjes te doen op de Griekse vastgoedmarkt. Als je een vakantiewoning wilt kopen om er je vakanties door te brengen, liggen er ook hier mogelijkheden. Anno 2016 kan er sprake zijn van een goed instapmoment om een succesvolle vastgoedbelegging te doen. De eurozone lijkt gedecideerd om Griekenland binnen de eurozone te houden en mogelijk kan het land een nieuwe start maken. De verlaagde prijzen zijn een ideale kans voor de geduldige belegger om te rekenen op een rendement op lange termijn, zowel op het vlak van huuropbrengsten als op het vlak van een verdere verkoop.

Emigreren naar Griekenland

Voor mensen die het koude klimaat en het trieste weer in Nederland of België beu zijn, kan Griekenland zelfs een interessante plek zijn om naartoe te verhuizen. Emigreren wordt vaker en vaker gedaan in deze wereld zonder grenzen. De mogelijkheden om je in Griekenland te vestigen zijn legio: de vakantie-eilanden Kreta, Rhodos zijn heel populair voor vakantiewoningen. Tegelijk is ook de Peloponnesos zich aan het ontwikkelen als een nieuw walhalla voor toeristen en vakantiegangers, maar ook voor eigenaars van tweede woningen. Daarnaast is er natuurlijk de grote cultuurstad Athene, waar de restanten van de antieke Griekse cultuur alom aanwezig zijn.

Stijgende prijzen?

Een huis kopen in Griekenland is een hele stap, zeker na de financiële onzekerheid rond het land in de periode 2010-2015. Toch lijkt het erop dat Griekenland het ergste achter de rug heeft en opnieuw optimistisch naar de toekomst kan kijken. Lage prijzen kunnen zorgen voor een geleidelijke heropleving van de economie, en dat geldt ook voor de vastgoedsector. Tal van vastgoedspecialisten verwachten dat de huizenprijzen in Griekenland stilaan hun bodem hebben bereikt. Dit betekent dat prijzen van Grieks vastgoed in de nabije toekomst allicht zullen stijgen en dat 2016 een goed moment kan zijn om een investering te wagen.

Advies vastgoedmakelaar

Wil je een beter zicht krijgen op de actuele huizenmarkt in Griekenland dan kan je ter plekke informatie inwinnen bij huizenverkopers. Maar je kan ook bij vastgoedmakelaars in eigen land te rade gaan die gespecialiseerd zijn in woningen in het buitenland. Online kan je offertes aanvragen van makelaars in je regio waardoor je een beeld krijgt van wat hun diensten je kunnen kosten. Ook zal je snel te weten komen wat er zoal aangeboden wordt op het vlak van woningen in Griekenland, en met welke prijsniveau's je rekening moet houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Tweede eigen huis in Spanje of GriekenlandTweede eigen huis in Spanje of GriekenlandSpanje en Griekenland zijn prachtige EU-landen. Voor een vakantie, maar ook voor het kopen van een tweede huis. Het zijn…
Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in PortugalBeleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in PortugalInvesteerders in vastgoed zijn misschien eerder geneigd om het economisch zwakke Portugal links te laten liggen, zeker n…
Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?Het kopen van een tweede verblijf brengt vele keuzes met zich mee. Een van de eerste beslissingen die je moet nemen is d…
Dalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopenDalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopenEen huis kan zo lang te koop staan dat de verkoper kan overwegen om het tegen een lage prijs te verkopen. Zeker met de k…
Bronnen en referenties
  • http://www.tweedehuisingriekenland.nl/, bezocht op 27/01/2016.
  • http://www.pelopsgreekhouses.com/, bezocht op 27/01/2016.
  • http://www.livingingreece.nl/home/, bezocht op 27/01/2016.
  • http://www.affidata.com/sh/huizen-te-koop/griekenland, bezocht op 27/01/2016.
  • http://www.wonenwerkengriekenland.com/, bezocht op 27/01/2016.

Reageer op het artikel "Huis kopen in Griekenland na de crisis: een goed moment?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!