InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis?

Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis?

Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis? Een huis kopen werd jarenlang gezien als een investering voor de toekomst. De zogenaamde "zekerheid van steen" lokte veel jonge mensen tot de aankoop van een huis. Toch lijkt het prestige van een eigen woning enigszins een knauw te hebben gekregen. In de nasleep van de economische crisis van 2008 is het opvallend dat minder en minder mensen een huis (kunnen) kopen. Onder meer de mogelijk nadelige effecten van een hypotheek spelen hierin een grote rol, net als financieel-economische zekerheid. Maar wat zijn de andere redenen dat steeds minder mensen, en dan vooral jongeren, een woning kopen?

Géén huis kopen

In de economisch welvarende periode na de Tweede Wereldoorlog droomde iedereen van een eigen huis. "Huisje, tuintje, boompje" was de uitdrukking die aan dat idee gestalte gaf. Maar door de economische crisis van 2008 werd dit gezegde minder vanzelfsprekend: de kredietcrisis in de Verenigde Staten was immers ontstaan doordat een heleboel mensen hun hypotheek niet meer konden terugbetalen. De evidentie van een hypotheek aangaan voor de aankoop van een woning verdween geleidelijk aan. In de nasleep van de crisis gingen meer en meer mensen dan ook moeilijkheden ondervinden om een huis te kopen en een hypotheek te krijgen van de bank. Meer en meer jonge mensen bleven uit financiële noodzaak bij hun ouders wonen. Daarnaast zijn er nog andere redenen die ertoe leidden dat steeds minder mensen een huis kopen.

Aankoop woning uitstellen

In de periode vóór de economische crisis, toen er meer economische werkzekerheid was, kochten mensen een woning dichtbij de plaats waar ze hun beroep uitoefenden. Maar de tijden zijn veranderd: er is veel meer professionele onzekerheid, en bovendien zijn mensen flexibeler geworden als het aankomt op het zoeken van een nieuwe baan. Waar je vroeger vaak de rest van je leven aan een baan gebonden was, is in de eenentwintigste eeuw het zogenaamde jobhopping de normaalste zaak van de wereld. Door het vaak veranderen van werk wordt ook de aankoop van een woning uitgesteld. Want hoe weet je of je de rest van je leven je baan kan behouden dichtbij de plaats waar je je woning hebt gekocht?

Meer en meer singles

Singles maken een alsmaar groter deel uit van de volwassen bevolking. De overgrote meerderheid van de alleenstaanden verkiest om een appartement te huren. Als je toekomst op privévlak nog niet zeker is, dan ben je minder geneigd om als alleenstaande al een huis te gaan kopen. Een hypotheek afsluiten voor een woning doe je doorgaans met een partner. Toch zijn er hier en daar singles die de stap zetten en eigen woning kopen.

Nadelen hypotheek

De economische crisis werd onder meer ontketend door de hypothekencrisis in de Verenigde Staten van Amerika. Teveel mensen kregen kredieten van de banken om een huis te kunnen kopen. Sindsdien worden hypotheken moeilijker verstrekt, en hebben bovendien een afschrikkingseffect teweeg gebracht bij de bevolking. Als je op tv bijvoorbeeld beelden ziet van eigenaars die in Spanje uit hun huis gezet worden omdat ze hun hypotheek niet meer kunnen afbetalen, dan denk je wel twee keer na vóór je bij de bank je handtekening zet. Meteen komen op die manier de nadelen van een hypotheek aan de oppervlakte: de gebondenheid aan de bank, het verplicht maandelijks aflossen en vooral de psychologische druk van dit alles.

Dalende huizenmarkt

Door de crisis stonden er in de periode 2011-2012 heelwat huizen lange tijd te koop. Huizenprijzen zijn jarenlang in stijgende lijn gegaan, waardoor sommigen nu al durven spreken van een vastgoedbubble. Om hun woning toch nog verkocht te krijgen, zullen verkopers de koopprijs moeten verlagen. Hierdoor gaan kopers in de eerste plaats meer afwachten (want: wie weet gaan de prijzen nog wel meer dalen?). Anno 2015 is die huizenmarkt wat gestabiliseerd maar toch is er nog veel onzekerheid en twijfel bij potentiële kopers.

Baan verliezen

De cruciale reden om de aankoop van een huis uit te stellen is het gebrek aan financiële middelen. Door economische onzekerheid verliezen meer en meer mensen hun baan en dan wordt het aangaan van een hypotheek vanzelfsprekend uitgesteld. Door besparingen allerhande, aanslepende inflatie en belastingverhogingen is de koopkracht van de consument er niet beter op geworden. Bovendien maakt de voortsnellende automatisering nieuwe aanwervingen door bedrijven minder noodzakelijk. Er gaan nog steeds veel banen verloren, waardoor de koopkracht van veel mensen te zwak zal zijn om de aankoop van een huis te overwegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen in een dalende marktHuis kopen in een dalende marktEen eigen huis is naast een onderdak ook een investering voor de toekomst. Echter de waarde van een woning kan ook zakke…
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Dubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten kunt u een tijdje dragen, maar uiteindelijk zal één van de huizen verkocht moeten worden.
Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huisVastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huisVastgoed wordt door de meeste mensen gezien als een waardevolle en veilige investering. Investeren in een eigen huis bie…
Bronnen en referenties
  • http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/32/80-jongeren-koopt-zeker-geen-huis.xml, bezocht op 27/07/2015.

Reageer op het artikel "Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!