InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vragen die u uzelf moet stellen bij het kopen van een huis

Vragen die u uzelf moet stellen bij het kopen van een huis

Vragen die u uzelf moet stellen bij het kopen van een huis Voordat u een huis gaat kopen zijn er meerdere vragen waarop u voor uzelf een antwoord moet hebben voordat u besluit om een huis te kopen. Bij het kopen van een huis gaat u een maandelijkse verplichting aan voor een periode die kan oplopen tot 30 jaar. Gedurende deze periode bent u verplicht om de hypotheekrente, premie voor de gekoppelde verzekeringen of rekening en de aflossing te betalen. U moet dus goed weten waar u aan begint. Hieronder treft u een aantal ogenschijnlijk eenvoudige vragen aan waar u bij stil moet staan. Bij het beantwoorden van deze vragen moet u ook goed nadenken over de gevolgen van de keuze om te kopen en de gevaren.

Gaat u een huis kopen of kunt u beter kiezen voor huren?

Een huis kopen beperkt de mobiliteit en u gaat een investering aan waar risico’s aan kleven. U koopt geen huis indien het uw bedoeling is om er maar een paar jaren te blijven wonen. U moet er rekening mee houden dat het huis eerst weer verkocht moet worden voordat u een ander huis kunt gaan kopen of huren. In tijden met een gezonde huizenmarkt zal het geen moeite kosten om uw huis te verkopen, maar in slechte tijden kan het lang duren en de opbrengst kan tegenvallen. Een eigen huis wordt vaak gezien als een investering, maar in de periode van 1980 tot 1985 en tussen 2008 en 2012 hebben wij gezien dat de huizenprijzen hard kunnen zakken.

Huis kopen – kunnen de maandlasten ook nog voldaan worden bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid?

De maandlasten die u moet opbrengen moeten ook nog te dragen zijn bij een verlaging van het inkomen. Nadat werkloosheid is ingetreden of nadat u arbeidsongeschikt bent geraakt, moet u nog steeds de woonlasten maandelijks bijeen kunnen brengen. Door niet maximaal te gaan lenen houdt u nog rekening met een extra marge voor slechtere tijden. Een extra marge kunt u ook inbouwen door een tweede inkomen niet mee te tellen voor de hypotheek. Dit maakt uw financiele positie minder kwetsbaar bij een terugval in inkomen.

Is het huis ook in de toekomst nog geschikt?

Een huis kan nu aan de gestelde eisen voldoen, maar u moet ook rekening houden met de behoefte in de toekomst. Jonge stellen doen er verstandig aan om bij het kopen van een huis ook alvast te letten op de toekomstige veranderingen. Bij het stichten van een gezin moet het huis ook nog steeds geschikt zijn. Jonge stellen met kinderen wonen liever niet in een appartement in het centrum van de stad en oudere mensen houden er rekening mee dat ze mogelijk alles in de toekomst gelijkvloers moeten hebben.

Hoeveel onderhoud behoeft het huis en kunt u het onderhoud zelf verrichten?

Een jaren dertig huis heeft zo zijn charmes, maar ook de nodige nadelen. Oudere huizen vragen meer aandacht en er moet meer geld in geïnvesteerd worden. In het geval u hier professionele hulp moet inschakelen, kunnen de onderhoudskosten hoog uitvallen. Door het onderhoud volledig zelf te doen kunt u veel geld besparen, maar u moet het wel zelf kunnen.

Aan te kopen huis eerst bouwkundig laten keuren

Voordat u een huis koopt, doet u er verstandig aan om eerst een bouwkundige keuring te laten verrichten. Door dit onderzoek kunt u in kaart laten brengen hoeveel kosten u moet maken aan het onderhoud van het huis. Dit is ook een goede manier om een lagere prijs uit de onderhandelingen te slepen.
Gerelateerde artikelen
Kort of lang de hypotheekrente vastzetten?De hoogte van de hypotheekrente bepaalt een groot deel van uw vaste maandelijkse lasten. Moet u de hypotheekrente kort o…
Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?De hypotheekrente die u maandelijks moet betalen aan de geldverstrekker, zijn bruto maandlasten. De netto lasten zijn af…
Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2019 omhoogGrens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2019 omhoogWie in 2019 een huis wil kopen, kan rekenen op een hogere kostengrens. Vanaf 1 januari 2019 stijgt de grens van de Natio…

Reageer op het artikel "Vragen die u uzelf moet stellen bij het kopen van een huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!